خواندن کتاب برای نوزادان چه تاثیری در بهره هوشی آنها دارد؟

چگونه کتاب خواندن برای نوزاد سبب افزایش بهره هوشی او می شود؟

همانطور که همه می‌دانیم نوزادان تا سنین مدرسه توانایی خواندن کتاب و آشنایی با دنیای قصه به صورت شخصی ندارند. اما این موضوع دلیل بر آن نیست که نوزادان و کودکان کم سن و سال توانایی درک دنیای اطراف خود را نداشته باشند و به آن واکنشی نشان ندهند. مغز انسان از بدو تولد در حال تکامل است و در این حین سیستم‌های عصبی او نیز رفته رفته پیچیده تر شده و درک او زمان و مکانی که در آن حاضر است بیشتر می‌شود. در بسیاری از منابع به این موضوع اشاره شده که خواندن کتاب برای نوزاد باعث افزایش بهره هوشی او خواهد شد. در این بلاگ از الا همراه ما باشید تا به این موضوع بپردازیم.

 

چرا کتاب خواندن برای نوزاد اهمیت دارد؟

به یاد بیاورید زمانی را که خودتان یک کودک بودید. در آن زمان والدین شما پیش از خواب قصه تعریف می‌کردند تا شما به خواب بروید. بدون شک حتی به یاد آوردن این زمان برای تان شیرین و دلچسب است. در آن دوران شاید سواد و حتی درکی که در زمان حال از زندگی دارید را نداشته‌اید ولی با قدرت تخیل خود دنیای داستانی که پدر یا مادر عزیزتان برایتان تعریف می‌کرد را با رنگ و لعاب بسیار و جزئیات فراوان تصور می‌کردید.

چرا کتاب خواندن برای نوزاد اهمیت دارد

حال به این موضوع فکر کنید که اگر این کار اینقدر برای خود شما در زمان کودکی شیرین و جذاب بوده، چرا فرزند دلبندتان از این لذت بهره نبرد؟ کتاب خواندن برای نوزاد در زمان‌های خاصی از روز یا پیش از خواب می‌تواند یکی از هیجان انگیز‌ترین بخش‌های زندگی او باشد.

 

مطلب پیشنهادی الا : چگونه سایز مناسب لباس نوزاد را انتخاب کنیم؟

خواندن کتاب برای نوزاد باعث نزدیکی عاطفی او و والدین می‌شود

دکتر مری ان آبرامز در سخنان خود این چنین می‌گوید: خواندن کتاب توسط شما برای نوزاد باعث می‌شود که او در معرض شنیدن صدای شما قرار بگیرد. گوش دادن به صدایی آشنا که با لحنی آرام و جذاب برای نوزاد قصه تعریف می‌کند سبب افزایش اعتماد به نفس، آرامش روانی و قوی‌تر شدن پیوند عاطفی بین والد و نوزاد می‌شود.

خواندن کتاب برای نوزاد باعث نزدیکی عاطفی او و والدین می‌شود

کتابخوانی برای نوزاد سبب افزایش قدرت ذهن او می شود

در تحقیقات گسترده‌ای این موضوع اثبات شده که کتاب خواندن برای نوزاد باعث این موضوع می‌شود که فرزند شما در معرض شنیدن لغات بیشتری در طول روز قرار بگیرد. همین امر موجب این می‌شود که دایره لغات او رفته رفته افزایش پیدا کند و زمانی که قدرت تکلم پیدا کرد بتواند راحت تر و سریعتر جمله سازی را فرا گرفته و روان تر صحبت کند. از طرف دیگر وقتی برای نوزاد خود کتاب بخوانید، باعث می‌شوید که او در معرض شنیدن صداها، ریتم‌ها و لحن‌های گوناگونی بشود که این امر در آینده به او کمک خواهد کرد تا زودتر بتواند به تنهایی کتاب خواندن را فرا بگیرد.


کتابخوانی برای نوزاد سبب افزایش قدرت ذهن او می شود
 

باعث ترغیب نوزاد به واکنش می شود

وقتی که پس از مدت برای نوزاد خود کتاب بخوانید کم کم متوجه این امر خواهید شد که او متناسب و هماهنگ با ریتم خواندن شما، دست و پاهای خود را تکان می‌دهد. همین امر نشان از این موضوع دارد که نوزاد شروع به واکنش نشان دادن کرده و توانایی بیشتری برای درک اطراف خود یافته است.

باعث ترغیب نوزاد به واکنش می شود

نوزادان در معرض تماشای تصاویر مختلف قرار می‌گیرند

خواندن کتاب های مصور یا کتاب‌ هایی که شامل تصاویر بسیاری هستند باعث می‌شود که نوزاد شما کم کم شروع به آشنا شدن با موجودات، اشیاء، مکان‌ها، رنگها و حالت های مختلف بکند. همین موضوع باعث شروع روند شناخت در نوزاد می‌شود. شناخت یکی از پیچیده‌ترین فعالیت‌های مغز انسان است که همواره از بدو تولد در حال انجام است.


نوزادان در معرض تماشای تصاویر مختلف قرار می‌گیرند

هنگام خواندن کتاب برای نوزاد باید به چه نکاتی توجه کرد؟

بغل کردن نوزاد در هنگام خواندن کتاب به او احساس امنیت، آرامش خاطر و مورد محبت قرار گرفتن را می‌دهد. یکی از مواردی که در این حین باید به آن توجه کنید نحوه بغل کردن نوزاد است. برای همین توصیه می‌کنیم بلاگ بایدها و نبایدهای بغل کردن نوزاد را حتما مطالعه کنید.

 

در حین خواندن کتاب برای نوزاد دلبند خود از لحن‌ها و تُن‌های مختلف صدا استفاده کنید تا توجه او را به داستان بیشتر جلب کنید. این کار باعث ساخت ارتباط صدای شما و کاراکتر‌های داستان در ذهن او می‌شود.

 

هیچ ایرادی ندارد که هر از چند گاهی داستان‌های تکراری برای نوزاد خود بخوانید. تکرار برای نوزادان امر خوشایندی است و از طرف دیگر روند شناخت را در آنها تکمیل تر خواهد کرد.

هنگام خواندن کتاب برای نوزاد باید به چه نکاتی توجه کرد؟

از کتاب های صوتی استفاده نکنید.

به یاد داشته باشید که کودک باید با تمام کلماتی که بیان میشوند ارتباط عاطفی برقرار کند پس بهترین کار این است که شما والدین محترم به جای استفاده از کتاب های صوتی و پخش آنها روی تلفن همراه و یا تلویزیون منزل، خود برای فرزندتان کتاب بخوانید تا اینگونه یک ارتباط عمیق و عاطفی با او برقرار کنید و زمان کتاب خواندن را برای کودک خود تبدیل به زمانی دلنشین و آرامش بخش نمایید. 

 

خواندن کتاب سبب افزایش هوش هیجانی نوزاد خواهد شد

هوش هیجانی را می‌توان شناخت و کنترل احساسات و هیجانات توصیف کرد. در واقع هوش هیجانی باعث می‌شود افراد در کنترل عواطف خود بهتر عمل کنند و در موقعیت ها و شرایط متفاوت، بهتر واکنش نشان دهند و از همین جهت این موضوع اهمیت دارد. اکنون که با هوش هیجانی و اهمیت آن در زندگی آشنا شدید و می‌خواهید کودکتان هوش هیجانی بالایی داشته باشد، بهتراست روزانه دقایقی را صرف کتاب خواندن برای او بکنید. آشنا شدن کودک از زمان نوزادی با صدای مادر و همینطور انواع لحن های سخن گفتن خود باعث رشد سریع تر مغز شده و درک احساسات را برای نوزاد بسیار راحت تر خواهد کرد. شاید نوزاد معنی کلمات و صداهایی که ادا می‌کنید را نداند اما این اصوات در ضمیر ناخودآگاه او ذخیره خواهد شد و با تکرار این کلمات، در ذهن اون ذخیره خواهد شد به همین دلیل هنگامی که در آینده با معانی درست و دقیق این کلمات روبرو شود، راحت تر آنها را فهمیده و ساده تر به خاطر خواهد سپرد. به شما اکیدا توصیه میکنیم که برای کسب اطلاعات بهتر و دققیق تر در ارتباط با هوش هیجانی نوزاد و چگونگی افزایش آن حتما بلاگ چگونه کودکی با هوش هیجانی مناسب بپرورانیم را مورد مطالعه قرار دهید.

 

چه کتابی برای نوزاد مناسب است؟

از آنجایی که نوزاد تازه متولد شما هنوز به زبان و معنی کلمات تسلطی ندارد بنابراین به جای تمرکز روی محتوای مطلبی که میخوانید، بیشتر به تن صدا و نحوه گویش شما توجه میکند. بنابراین شما میتوانید هر مطلب خواندنی هموچون رمان، شعر و یا حتی اخبار و مجلات را برای نوزاد خود بخوانید با این شرط که برای جلب توجه نوزاد حتما تن صدای خود را بالا و پایین برده یا حتی برای شخصیت های مختلف داستان صداهای گوناگون انتخاب کنید. در این صورت نوزاد شما علاوه بر توجه بیشتر، کم کم با انواع گویش ها و لحن صحبت کردن های مختلف به خوبی آشنا میشود که همین امر در ارتباط گیری او با افراد مختلف جامعه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

به یک نکته دیگر نیز باید توجه داشت و آن هم این است که درست است که نوزادان توانایی درک کلمات و معانی آنهارا ندارند اما خیلی سریع جذب تصاویر و رنگ ها میشوند. در یکسال اول زندگی نوزاد، رنگ ها و تصاویر مهمترین عوامل برای یادگیری و شناخت محیط اطراف هستند بنابراین بهتر است که از نوشته هایی همراه با تصویرسازی های مناسب کودک استفاده کنید تا اینگونه علاوه بر افزایش قدرت یادگیری او، رفته رفته سبب قدرت گرفتن قوه تخیل و فعال شدن ضمیر ناخودآگاه او نیز بشوید.

 

جلوگیری از اختلالات یادگیری

تاثیر اختلالات یادگیری بر رفتار کودکان می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند که با وجود این اختلال، یادگیری کودک دشوار تر شود. تحقیقات نشان داده اند که کودکانی با اختلالات یادگیری اغلب مشکلات رفتاری ای را تجربه می‌کنند که همسو با کاهش اعتماد به نفس و افزایش استرس و اضطراب اند.

·       اختلالات یادگیری باعث نا امیدی می‌شود، کودکانی با این اختلالات، الگو های متناقضی از عملکرد را نشان می‌دهند. برای مثال کودکی که باهوش است و به یادگیری علاقه نشان می‌دهد، ممکن از با بروز بیش از حد هیجانات خود باعث اختلال شود و معلم او را از گروه حذف کند. یا ممکن است کودکی که از شنیدن داستان لذت می‌برد، برای خواندن داستان در همان گروه اعتماد به نفس کافی نداشته باشد و از این کار سر باز بزند.

همانطور که مطرح شد یکی از راه های درست ابراز احساست و عواطف، بهره مندی از هوش هیجانی است. این پارامتر رفتاری که خود بیانگر میزان شناخت و توانایی کنترل درست احساسات و عواطف است، قابل پرورش بوده و می‌تواند زندگی فرد را در بخش روابط اجتماعی تسهیل کند. توصیه میکنیم اگر مایلید بیشتر در ارتباط با اختلالات یادگیری بدانید حتما به بلاگ اختلالات یادگیری چه تاثیری بر رفتار کودکان میگذارد سر بزنید.

 

ویژگی های کتاب کودک

کتابی مناسب کودک است که با توجه به سن کودک و نوزاد، مفاهیم آموزنده را به او یاد بدهد. در نظر داشته باشید که تصاویر کتاب تا چه اندازه با فرهنگ خانواده و زندگی اجتماعی شما تناسب دارد. به کودک خود توضیح دهید که چرا برای او کتاب می‌خرید و می‌خوانید. همچنین هنگامی که کودک شما بزرگتر شد با او برای خرید کتاب به فروشگاه بروید و اجازه دهید تا خودش کتاب را انتخاب کند. 

 

همچنین لازم به ذکر است که می‌توانید در دوران بارداری نیز برای کودک خود کتاب بخوانید، زیرا از هفته مشخصی به بعد جنین می‌تواند صدای مادر را بشنود و تشخیص دهد. با کتاب خواندن برای جنین علاوه بر این که او را با صدای خود آشنا تر می‌کنید، می‌توانید ذهن او را با کلمات و لغات درگیر کنید. 

 

در ابتدا کودک معنی کلماتی را که در قالب داستان به زبان می‌آورید را متوجه نمی‌شود. اما همین که صدای شما را می‌شنود و تصاویر کتاب را می‌بیند، برای او کافی است. همچنین در هر سنی که کودک شما دارد، به اندازه سن او از او انتظار درک و توجه داشته باشید. اگر کودک شما به کتاب خواندن علاقه ای نشان نمی‌دهد، با سماجت در طول مدت زمان زیاد می‌توانید تاثیر کتاب خواندن را ببینید. 

 

معیار انتخاب کتاب برای کودک

انتخاب کتاب برای کودک بر اساس سن و جنسیت کودک، معیار های متفاوتی دارد. هنگام خرید کتاب به رده سنی و جنسیت کودک خود توجه داشته باشید. 

(لازم به ذکر است که کتاب خواندن، با صرف نظر از موضوع و محتوای کتاب، فرصتی برای کودک و والدین ایجاد می‌کند که به صورت روتین با یکدیگر ارتباط فیزیکی داشته و یکدیگر را در آغوش بگیرند و همین مسئله، پیوند عاطفی کودک و والد را عمیق تر می‌کند. 

شما از ابتدا می‌توانید با برنامه ریزی و ایجاد روتین برای کتاب خوانی، کتاب خواندن را برای کودک خود به یک سرگرمی و تفریح روتین تبدیل کنید. ) 

 

سخن پایانی

 

در این بلاگ سعی بر آن داشتیم تا شما را با مزایای خواندن کتاب برای نوزاد عزیزتان آشنا کنیم. همانطور که دیدید این کار سبب افزایش قدرت درک، واکنش و از همه مهم‌تر شناخت در نوزاد خواهد شد. در این بلاگ در ارتباط با بغل کردن نوزاد نیز صحبت کردیم. بغل کردن نوزاد اگر به صورت اصولی و استاندارد نباشد ممکن باعث ایجاد اختلالات اسکلتی او بشود. بهترین راه استفاده از آغوشگیر است که ستون فقرات و بدن نوزاد شما را در حالت استاندارد قرار خواهد داد. برای خرید انواع مختلف آغوشگیر می‌توانید به صفحه محصولات وب سایت الا مراجعه فرمایید.

 

مطلب های تصادفی