باید ها و نباید های بغل کردن نوزاد

مهم ترین نکات برای بغل کردن نوزاد

نوزاد تازه به دنیا آمده همواره به مراقبت فیزیکی و عاطفی پدر و مادر خود احتیاج دارد. زمانی که یک نوزاد به دنیا می‌آید، هیچ قدرتی برای محافظت از خود ندارد. به همین دلیل نوزاد همواره در معرض استرس و اضطراب قرار دارد، البته نه آن استرس و اضطرابی که ما بزرگتر‌ها به طور معمول و روزانه تجربه می‌کنیم. نوزادان در صورت دور بودن از والدین، دیدن چهره‌های جدید ناآشنا، گرسنگی و حتی کثیف کردن پوشک خود دچار استرس می‌شوند و همینجاست که حضور عاطفی والدین و بغل کردن نوزاد به او حس اطمینان و آرامش خاطر خواهد داد. با الا همراه باشید تا بیشتر درباره باید ها و نباید های بغل کردن نوزاد صحبت کنیم.


 

بغل کردن نوزاد پل ارتباطی فرزند و والدین

 

در بدو به دنیا آمدن نوزاد، او توانایی سخن گفتن و استفاده از کلمات برای بیان احساسات خود را ندارد. همانطور که گفته شد در کنار عدم توانایی صحبت کردن، نوزاد قابلیت نگهداری و مراقبت از خود را نیز ندارد، برای همین است که حضور مستمر پدر یا مادر در کنار نوزاد برای او لازم و ضروری است. 

 

در آغوش کشیدن نوزاد باعث کاهش سطح هورمون اضطراب (کورتیزول) در خون شده و در عین حال باعث بالا رفتن میزان هورمون عشق (اُکسی توسین) می‌گردد. این کار علاوه بر اینکه باعث آرامش، از بین رفتن اضطراب کودک و بهبود سطح روانی او می‌شود، بلکه باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی و حفظ سلامتی کودک دلبند شما نیز می‌گردد. 

بغل کردن نوزاد پل ارتباطی فرزند و والدین

همانطور که در بلاگ "شیردهی مادر به نوزاد" نیز گفتیم، تماس فیزیکی و لمس شدن پوست نوزاد توسط مادر، در کنار تغذیه‌ی مداوم از شیر او تاثیر چشمگیری  در رشد و تکامل هرچه بهتر و سالم تر نوزاد دارد.


 

نکات مهم درباره بغل کردن نوزاد


 

تا اینجا درباره فواید و مزیت های بغل کردن نوزاد صحبت کردیم. در این بخش لازم است تا شما عزیزان که به تازگی صاحب فرزند شده و یا تصمیم به فرزند‌دار شدن گرفته اید را با مهم‌ترین نکات در ارتباط با در آغوش کشیدن نوزاد آَشنا کنیم. برخی از این نکات عبارتند از : 

 

  • مراقب انتقال باکتری و عوامل بیماریزا به بدن نوزاد باشید. همانطور که در بلاگ "لباس نوزاد را با چی بشوریم" گفته شد، نوزادان در ابتدا سیستم ایمنی ضعیفی دارند به همین دلیل باید از عوامل بیماریزا دور بمانند. یکی از مهم ترین راه‌های انتقال ویروس و میکروب‌ها، در آغوش کشیدن نوزاد با دست های کثیف است. پس همواره به خود یا اقوامی که به دیدن شما می‌آیند گوشزد کنید که حتما قبل از بغل کردن نوزاد باید دست‌ها را شست.

 

  • هیچگاه کودک را طوری بغل نکنید که هر دو دست شما دور شکم او قرار گیرد. در آغوش کشیدن نوزاد به حالی که هر دو دست دور شکم حلقه شود باعث وارد شدن فشار زیادی به ناحیه شکم، پهلو و از همه مهم‌تر معده نوزاد می‌شود.

نکات مهم درباره بغل کردن نوزاد

  • همواره مراقب وضعیت سر و گردن نوزاد باشید. مهم‌ترین بخشی که در هنگام بغل کردن نوزاد باید به آن توجه کنید، بخش سر و گردن نوزاد است. نوزاد تازه متولد شده به دلیل داشتن استخوان‌های نرم و عدم توانایی در حفظ کردن تعادل سر و گردن خود همواره در خطر ایجاد مشکل در ناحیه ستون فقرات و غضروف است. پس همواره حین بغل کردن نوزاد یک دست را زیر بدن (ناحیه باسن) گذاشته و با دست دیگر سر نوزاد را حمایت کنید.

 

  • سلامتی نوزاد عزیز شما بسیار مهم‌تر از ناراحتی اقوام و اطرافیان است. هیچوقت بخاطر تعارف های متداول فرهنگ ایرانی، سلامت نوزاد خود را به خطر نیندازید. برای مثال اجازه ندهید اگر کسی از اقوام شما که برای ملاقات به منزل شما آمده و دارای علائم بیماری است، فرزند شما را در آغوش بگیرد چون در این صورت باعث بیماری و به خطر افتادن سلامت فرزند عزیز خود می‌شوید.


 

بغل کردن اصولی نوزاد

 

بسیاری از والدین به دلیل عدم داشتن تجربه کافی، بسیار محتمل است که به هنگام بغل کردن نوزاد خود دچار اشتباه شده و ناخواسته سبب آسیب دیدن فرزند خود شوند. برای جلوگیری از این اتفاق ما توصیه می‌کنیم که حتما برای در آغوش گرفتن نوزاد دوست داشتنی خود از آغوشی استفاده کنید. استفاده کردن از شال آغوشی باعث میشود که نوزاد در بهترین وضعیت فیزیکی، در آغوش شما قرار گیرد و علاوه بر داشتن آرامش، به شما نیز این اجازه را بدهد که راحت‌تر جابجا شده،حرکت کنید و به کارهای روزمره خود برسید.

بغل کردن اصولی نوزاد
 

کلام پایانی

 

در این بلاگ سعی بر آن داشتیم که شما والدین عزیز را با مزیت ها و فواید بغل کردن نوزاد آَنا کنیم تا بدانید که این کار چقدر می‌تواند در سلامتی فیزیکی و روانی کودک شما تاثیر داشته باشد. از سوی دیگر به این موضوع پرداختیم که برای بغل کردن نوزاد چه کارهایی باید و چه کارهایی نباید کرد بنابراین از این به بعد همواره مراقب نوزاد خود در هنگام بغل کردن باشید و طبق توصیه‌ای که کردیم همواره از شال آغوشی برای بغل کردن نوزاد خود استفاده کنید.

 

مطلب های تصادفی