اختلالات یادگیری چه تاثیری بر رفتار کودکان می‌گذارد؟

اختلال یادگیری کودک چیست و چه تاثیری بر زندگی او دارد؟

کودکانی که ناتوانی های یادگیری دارند می‌توانند اختلالات رفتاری را به صورت همزمان داشته باشند و از خود مشکلات رفتاری نشان بدهند. والدین باید به نشانه های اختلال یادگیری کودکشان توجه داشته باشند تا بتوانند به موفقیت بچه هایشان کمک کنند. مداخلاتی مثل ایجاد چالش هایی برای یادگیری کودکان می‌تواند به بهبود پیشرفت تحصیلی کمک کند.

چگونه اختلالات یادگیری بر رفتار تاثیر می‌گذارد؟

تاثیر اختلالات یادگیری بر رفتار کودکان می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند که با وجود این اختلال، یادگیری کودک دشوار تر شود. تحقیقات نشان داده اند که کودکانی با اختلالات یادگیری اغلب مشکلات رفتاری ای را تجربه می‌کنند که همسو با کاهش اعتماد به نفس و افزایش استرس و اضطراب اند.

·       اختلالات یادگیری باعث نا امیدی می‌شود: کودکانی با این اختلالات، الگو های متناقضی از عملکرد را نشان می‌دهند. برای مثال کودکی که باهوش است و به یادگیری علاقه نشان می‌دهد، ممکن از با بروز بیش از حد هیجانات خود باعث اختلال شود و معلم او را از گروه حذف کند. یا ممکن است کودکی که از شنیدن داستان لذت می‌برد، برای خواندن داستان در همان گروه اعتماد به نفس کافی نداشته باشد و از این کار سر باز بزند.

·       رفتار ها می‌توانند اختلالات یادگیری را پنهان کنند: در برخی موارد ممکن است کودک برای پوشش دهی به یک مشکل رفتار خاصی را از خودش نشان دهد. برای مثال یک نوجوانی که اختلال یادگیری دارد کتاب خود را می‌کوبد و می‌گوید نمی‌تواند درس بخواند چون با سر و صدای زیاد حواسش پرت می‌شود.

 چگونه اختلالات یادگیری بر رفتار تاثیر می‌گذارد؟

علائم اختلالات یادگیری

ناتوانی در یادگیری کودک می‌تواند باعث ایجاد آسیب های روحی در کودک شود که همین مسئله ارتباط او را با سایر افراد جامعه و خانواده تحت شعاع قرار می‌دهد. اختلالات یادگیری علائمی دارد که باید حتما به آنها توجه کرد:

o      اضطراب

o      افسردگی

o      سرزنش های معلم به خاطر نمره بد کودک

o      بیماری های جسمی مثل سر درد یا درد معده

o      قلدری کردن به هم سن و سالان

o      انجام ندادن تکالیف

o      گفتن مداوم عبارت <نمیخوام به مدرسه برم>

o      این کودکان علاقه ای ندارند تکالیف خود را به والدین نشان دهند.

o      این کودکان به شدت از خود انتقاد کرده و نظرات تحقیر آمیزی ارائه می‌دهند.

o      برای جلوگیری از درگیری، ارتباطی برقرار نمی‌کنند.

o      از انجام یک تکلیف یا کار کلاسی امتناع می‌ورزند.

o      قوانین کلاس را رعایت نمی‌کنند.

o      همواره ادعا می‌کنند که "کار خیلی سخت است"

o      این کودکان اغلب از کلاس رد می‌شوند.

 آیا خواندن کتاب برای نوزاد در افزایش بهره هوشی او تاثیر دارد؟ این بلاگ مهم را از دست ندهید.

علائم اختلالات یادگیری

تاثیر اختلالات یادگیری بر کودکان

اگر اختلالات یادگیری و مشکلات رفتاری در کودکان تشخیص داده نشود و درمان نشود، تاثیر بسزایی در زندگی کودک می‌گذارد. این مسئله باعث غیبت کلاسی، ایجاد مشکل در تعامل با همکلاسی ها و مشکلات تحصیلی بیشتری می‌شود. اختلال یادگیری جدای از تاثیری که بر یادگیری و رفتار کودک دارد، تاثیر مخربی روی عزت نفس و اعتماد به نفس کودک می‌گذارد؛

§       کودکان دارای اختلالات یادگیری اگر در موقعیت مشابه یکی از دوستان خود قرار بگیرد، در درخواست کمک مشکل دارد.

§       این کودکان فاقد مهارت های اجتماعی و عاطفی مناسب برای مدیریت فشار های زندگی( فشار های مرسوم در همان سن) هستند.

§       این کودکان ممکن است در معرض قلدری قرار بگیرند یا این که خودشان برای  مقابله با احساساتی که دارند به دیگران قلدری کنند یا آن ها را مورد آزار و اذیت قرار دهند.

§       این کودکان نمی‌توانند شیوه درست برخورد با معلمان یا هم سن و سالان را درک کنند.

 تاثیر اختلالات یادگیری بر کودکان

 

عوامل تاثیرگذار بر بروز اختلالات یادگیر در کودکان

ژنتیک و سابقه خانوادگی: در صورت ابتلای خویشاوند خونی مثل پدر و مادر به اختلال یادگیری، احتمال ابتلای کودک به همان اختلال یادگیری افزایش پیدا می‌کند.

 

خطرات دوران بارداری و نوزادی: در صورتی که مادر در دوران بارداری الکل یا مواد مخدر مصرف کند، زایمان به صورت زودرس باشد و نوزاد هنگام تولد وزن کمی داشته باشد، احتمال بروز اختلالات یادگیری در کودک افزایش پیدا می‌کند.

 

آسیب روانی: سوء استفاده عاطفی و تجربه ای استرس زا برای کودک، آسیب روانی به شمار رفته و با تاثیر بر نحوه رشد مغز، احتمال ابتلا به اختلالات یادگیری را افزایش می‌دهد. 

 

آسیب های جسمی و ضربه به سر، در بروز اختلالات یادگیری موثر هستند.

 

قرار گرفتن در معرض سطوح بالای مواد سمی از جمله سرب، میزان بروز اختلالات یادگیری را در کودکان افزایش می‌دهد.

شناسایی اختلالات یادگیری به کمک نقاط عطف رشد

توجه به نقاط عطف رشد برای کودکان خردسال و پیش دبستانی حائز اهمیت است. از اولین نشانه های اختلال یادگیری می‌توان به پیدایش سریع تفاوت های رشدی اشاره کرد و به همین سبب، مشکلاتی که زودتر شناسایی می‌شوند زودتر نیز اصلاح می‌شوند. البته لازم به ذکر است که تاخیر در رشد ممکن است تا هنگامی که کودک شما کمی بزرگتر نشده است، از نشانه های اختلال یادگیری به شمار نرود. اما در صورتی که زودتر آن را شناسایی کنید، میتوانید برای درمان آن زودتر اقدام کنید. به دلیل این که مادر بهتر از هر شخص دیگری فرزند خود را می‌شناسد، اگر فکر می‌کنید که کودک شما مشکلی دارد باید بدانید که بررسی بیشتر و معاینه دقیق تر برای او ضرری ندارد. 

 

انواع شایع اختلالات یادگیری

. دیسلکسیا: مشکلات خوانش، نگارش، و صحبت کردن

. دیسکلکولیا: مشکلات در ریاضیات، استفاده از پول و درک زمان

. دیسگرافی: مشکلات در نوشتن نظیر املا، مرتب سازی افکار و دست خط

. دیسپراکسی (اختلال یکپارچگی حسی): مشکلاتی در مهارت های ظریف مثل تعادل، مهارت های دستی و به طور کلی هماهنگی چشم و دست

. دیس فازی/آفازی: مشکلات گفتاری، درک ضعیف نوشتار و به طور کلی مشکل در زبان

. اختلال پردازش بینایی و مشکل در تفسیر اطلاعات بصری: اشکال در ریاضیات، خواندن، نمودار ها، نماد ها، تصاویر و نقشه ها

. اختلال پردازش شنوایی و عدم درک تفاوت صداها: اشکال در زبان، خواندن و درک مطلب

 

سخن پایانی

به رفتار کودک خود توجه نشان دهید. مهم است که رفتار های ناشی از اختلالات یادگیری که پیش تر گفتیم را شناسایی کنید و هرچه زود تر برای درمان کودکتان اقدام کنید. در صورتی که کودک شما تعدادی از موارد را داشت، برای دریافت یک برنامه تشخیصی و درمانی با پزشک کودک مشورت کنید. در صورتی که مشکل یادگیری کودک باعث مشکلات رفتاری می‌شود، به همان نسبت درمان کردن این اختلالات یادگیری به کاهش و رفع اختلالات رفتاری نیز کمک می‌کند.

به طور کلی تشخیص این که اختلالات یادگیری به اختلالات رفتاری تاثیر می‌گذارند یا خیر، کاری دشوار است. اما باید این را نیز در نظر بگیرید که عوامل و شرایط استرس زای مربوط به خانواده می‌تواند بر رفتار کودک در مدرسه تاثیر بگذارد.

در انتهای این نوشته به شما توصیه میکنیم که بلاگ تاثیر بازی بر رشد کودک را حتما مورد مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی