بهترین پارچه برای لباس نوزاد

کدام پارچه برای لباس نوزاد مناسب است؟

همانطور در گذشته نیز اشاره کرده‌ایم، نوزادان دارای پوست حساس تری نسبت به افراد بزرگسال هستند به همین دلیل باید در ارتباط با پوشاک و سلامت پوست آنها توجه بیشتری به خرج بدهیم. انتخاب پارچه برای لباس نوزاد که سبب بروز حساسیت برای نشود، همیشه یک مشکل و دغدغه برای پدران و مادران بوده است برای همین در این بلاگ از الا به معرفی چند مورد از بهترین پارچه های موجود در بازار که مناسب دوخت یا تهیه لباس برای کودکان و نوزادان هستند خواهیم پرداخت.

 

نکاتی که حین خریدن لباس برای نوزاد باید به آنها توجه کنید

در هنگام خرید لباس یا پارچه برای نوزادان باید به یک سری نکات توجه کنید که این موارد عبارتند از:

 

  • ابتدایی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین مورد این است که هنگام تهیه پارچه برای دوخت یا تهیه لباس برای نوزاد باید دقت کنید که پارچه جنسی زمخت و تحریک کننده برای پوست نداشته باشد. یکی از ویژگی های مهم پارچه این است که باید اجازه تنفس به پوست کودک شما بدهد تا از ایجاد حساسیت‌های پوستی جلوگیری کند.

  • در خرید لباس برای نوزادان تازه متولد شده باید به این موضوع دقت کنید که لباس نباید به ناحیه شکم مخصوصا اطراف ناف هیچ فشاری وارد کند. 

  • پارچه‌ی لباس نوزادی که انتخاب می‌کنید باید قابلیت شستشوی آسان داشته باشد تا بتوان لکه‌های آن را به راحتی با مواد شوینده طبیعی از بین برد. استفاده کردن از شوینده‌های شیمیایی ممکن است برای سلامت نوزادان خطرناک باشد و موجب حساسیت شود. در ارتباط با این مورد توصیه می‌کنیم بلاگ " لباس نوزاد را با چی بشوریم " را مورد مطالعه قرار دهید.

  • پارچه‌ی لباس کودک شما باید این قابلیت را داشته باشد که در برابر سایش های مدام مقاومت نشان داده و زود از بین نرود. همانطور که می‌دانید کودکان انرژی بسیار زیادی برای شیطنت، دویدن و بازی کردن دارند و به همین خاطر لباسی که به تن می‌کنند باید اول از همه راحت بوده و آزادی عمل به آنها بدهد و دوم اینکه در برابر ساییدن های مکرر از بین نرود.

نکاتی که حین خریدن لباس برای نوزاد باید به آنها توجه کنید

با توجه به این موارد، مشخص است که باید برای خرید لباس یا پارچه برای لباس نوزاد خود دقت زیادی به خرج بدهید. در بسیاری از مواقع استفاده از پارچه‌های پنبه‌ای برای لباس نوزادان توصیه می‌شود. پارچه‌های پنبه‌ای تمام ویژگی‌های ذکر شده را دارا هستند. پارچه پنبه‌ای به دلیل نرم بودن هیچ حساسیتی برای پوست نوزاد عزیز شما به وجود نخواهد آورد، در کنار این موضوع پارچه پنبه‌ای مقاومت و استحکام مناسبی دارد و به سرعت از بین نمی‌رود.

 

با تمام حرف‌های گفته شده به نظر می‌آید که خرید پارچه پنبه ای بهترین گزینه برای نوزادان است، اما به همین زودی نباید تصمیم گرفت. چراکه بیش از 90 نوع مختلف از این پارچه وجود دارد و اگر فردی بی تجربه باشد، احتمال دارد که پارچه‌ای با لمس نرم را به عنوان پارچه پنبه‌ای خریداری کند درحالیکه آن پارچه از جنس پنبه نبوده و صرفا الیاف نرمی دارد. در این صورت ریسک بروز حساسیت پوستی نوزاد افزایش می‌یابد.

 

چند مورد از بهترین پارچه‌ های مناسب لباس نوزاد

 

در این بخش به معرفی بهترین گزینه‌ها برای خرید پارچه لباس نوزادان می‌پردازیم.

پارچه موسلین 

موسلین (چیت) پارچه‌ای است که 100% از پنبه در وزن های مختلف از بسیار نازک تا درست و متراکم تولید می‌شود. موسلین نازک یکی از بهترین گزینه‌ها برای لباس نوزاد است چرا که علاوه بر جنس پنبه‌ای که به پوست نوزاد اجازه تنفس می‌دهد، بافتی بسیار نرم و لطیف و در عین حال مقاوم دارد که حساسیتی برای نوزاد به وجود نخواهد آورد. 

از موسلین برای دوخت اقلام دیگری مثل زیرانداز، آروغ گیر و شال آغوشی نیز علاوه بر لباس استفاده می‌شود. تا پیش از این به علت طرح ساده و بدون زرق و برق این پارچه، طرفداران پارچه موسلین کمتر بودند.اما با تولید موسلین طرحدار این پارچه جای خود را میان پارچه های مناسب برای لباس کودک و نوزاد پیدا کرده است.

پارچه موسلین

پارچه بامبو

یکی از مواد به کار رفته در ساخت پارچه بامبو فیبر ریون است که در عین نرم بودن، دارای دوام است چرا که این ماده از سلولز مشتق شده از گیاهی مثل بامبو به وجود آمده است. فیبر ریون یک ماده کاملا طبیعی است و هیچ افزوده شیمیایی در تولید آن به کار نرفته به همین دلیل برای نوزاد آلرژی زا نخواهد بود. این پارچه همیشه یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های والدین برا لباس کودک دلبند شان است چرا این پارچه توانایی منطبق شدن با دمای بدن نوزاد را داشته و در گرم‌ترین روز‌های تابستان نیز اجازه بالا رفتن بیش از حد دمای بدن فرزند شما را نخواهد داد. برای مشاهده انواع و خرید پارچه بامبو میتوانید به صفحه این محصول در وب سایت الا مراجعه کنید.

پارچه بامبو
 

پارچه نخ پنبه

این پارچه که به صورت 100 درصدی از نخ ساخته شده، گزینه فوق العاده‌ای برای لباس نوزاد شما خواهد بود. دلیل این حرف نیز این است که این پارچه علی رغم نازکی و سبکی، بسیار مقاوم بوده و خیلی سریع نیز خشک می‌شود. اینکه پارچه قابلیت خشک شدن سریع داشته باشد نکته بسیار مهمی است چرا که لباس نوزاد باید روزی دو تا سه بار تعویض شود. در این صورت لباس‌های قبلی که شسته شده‌اند باید زودتر خشک شده تا نوزاد بدون لباس نماند.

پارچه نخ پنبه
 

پارچه پشمی


با نزدیک تر شدن به فصول سرد سال همچون پاییز و زمستان، لازم است که در انتخاب لباس نوزاد دقت بیشتری داشته باشید چرا که نوزادان به علت نداشتن سیستم ایمنی قوی و مقاوم، بسیار در برابر سرما حساس بوده و به راحتی دچار سرماخوردگی می‌شوند. به همین دلیل است که استفاده از پارچه های پشمی را به شما توصیه میکنیم. پارچه های بافته شده از پشم علاوه بر اینکه سبب گرم نگهداشتن نوزاد می‌شوند، بسیار مقاوم بوده و به سادگی دچار فرسایش و نخ کش شدن نمی‌گردند. لباس یکی از مهمترین اقلام سیسمونی نوزاد است که باید برای فصل پاییز و زمستان تهیه شود. به شما توصیه میکنیم برای اینکه بتوانید با وسایل مورد نیاز سیسمونی نوزاد کامل آشنا شوید، حتما بلاگ وسایل مورد نیاز برای سیسمونی در فصل پاییز را مورد مطالعه قرار دهید.

 

سخن پایانی

در این بلاگ سعی بر آن داشتیم که شما را با اهمیت انتخاب لباس مناسب برای کودک و نوزاد آشنا کنیم. انتخاب کردن لباسی با متریال و پارچه مناسب یکی از مهم‌ترین نکات برای حفظ سلامت پوست نوزاد عزیز شما مخصوصا در ایام تابستان است. فراموش نکنید، پارچه‌ای که برای لباس نوزاد خود انتخاب می‌کنید باید علاوه بر نرمی، راحتی و عدم حساسیت‌زا بودن، مقاومت بالایی نیز در برابر سایش داشته و همینطور قابلیت خشک شدن سریع نیز داشته باشد. 

در انتها توصیه می‌کنیم بلاگ جلوگیری سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را مورد مطالعه قرار دهید.

مطلب های تصادفی