جلوگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

برای جلوگیری از بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزادچه باید کرد

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)، اصلی‌ترین علت مرگ و میر نوزادان تازه متولد شده تا سن یک سالگی است. تحقیقات نشان داده‎‌اند که بیشترین احتمال برای وقوع مرگ ناگهانی نوزاد تا سن 6 ماهگی است. البته که در برخی موارد تا سنین 9 ماهگی و یا حتی یک سالگی نیز گزارش‌هایی مبنی بر مرگ ناگهانی نوزاد وجود دارد. نکته‌ای که باید بدانید این است که سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یک عارضه یا بیماری خاص نیست. بلکه مرگ ناگهانی نوزاد به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن علت اصلی مرگ نوزاد بعد از بررسی صحنه مرگ، انجام آزمایشات دقیق پزشکی و همینطور کالبدشکافی مشخص نشود. ممکن است مطالعه این نوشته کمی استرس و اضطراب برای شما به همراه داشته باشد اما توصیه می‌کنیم تا انتهای این بلاگ همراه الا باشید تا راه‌های حفظ سلامتی کودک و جلوگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را به شما آموزش دهیم.

 

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد چرا اتفاق می‌ افتد؟

 

همانطور که گفته شد سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، خود یک بیماری و عارضه‌ خاص نیست بلکه این سندروم به عنوان علت مرگ در پرونده متوفی زمانی ثبت می‌شود که دلیل مرگ به درستی و کامل مشخص نشده باشد. 

 

در طی سالیان طولانی متخصصان حوزه سلامتی کودک، تحقیقات گسترده‌ای برای پیدا کردن علت دقیق سندروم مرگ ناگهانی نوزاد انجام داده‌اند اما تا کنون به جوابی دقیق نرسیده‌اند. تحقیقات نشان داده است که این اتفاق بیشتر ممکن است برای نوزادانی بیفتد که دارای ضعف در سیستم گردش خون و همینطور تنفسی هستند. نکته حائز اهمیت این است که نشان داده شده این اتفاق بیشتر از همه در زمان خواب کودک باعث مرگ او می‌شود. 

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد چرا اتفاق می‌ افتد؟

پس هرچه که هست، والدین باید بیشتر درباره خواب درست نوزاد خود اطلاعات کسب کنند تا مبادا این اتفاق برای نوزاد عزیز آنها نیز بیفتد. در ادامه به توضیح بیشتر شرایط درست خواب نوزاد و راه‌های پیشگیری از وقوع سندروم مرگ ناگهانی خواهیم پرداخت.

 

بلاگ پیشنهادی : مهم ترین نکات در هنگام بغل کردن نوزاد

 

عوامل موثر در افزایش خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

دلایل بسیاری برای افزایش احتمال این اتفاق وجود دارند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

 

تولد نوزادها در فواصل زمانی کوتاه

با به دنیا آمدن هر نوزاد، احتمال سندروم مرگ ناگهانی نیز افزایش پیدا می‌کند. باید به این موضوع توجه داشت که به دنیا آمدن فرزندان با تفاوت‌های سنی بسیار کم، می‌تواند احتمال سندروم مرگ ناگهانی را برای آنها افزایش دهد. حال که متولد شدن نوزادان دوقلو خود باعث دوبرابر شدن احتمال این اتفاق می‌شود حتی اگر نوزادان کاملا سالم با وزن و قد طبیعی متولد شوند.

 

تولد نوزادها در فواصل زمانی کوتاه

نوزادان مادرانی که کمتر از 20 سال سن دارند

تحقیقات گسترده‌ای نشان از این دارد که نوزادان متولد از مادرانی که سن کمتر از 20 سال دارند، بسیار بیشتر از نوزادان مادران بالای سن 20 سالگی دچار این سندروم خواهند شد.

 

متولد شدن نوزاد زودتر از موعد (تولد نوزاد زودرس)

به هر مقدار که نوزاد زودتر از زمان معین و طبیعی خود متولد شود، احتمال سندروم مرگ ناگهانی نیز برای او افزایش می‌یابد. چرا که با تولد زودرس نوزاد، هنوز تمام سیستم‌ها و ارگان‌های بدن او به درستی تکامل نیافته‌اند و به همین دلیل ممکن است که بدن آمادگی پاسخ به شرایط محیطی را نداشته و نوزاد دچار مرگ ناگهانی شود.


 

راه های جلوگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

در این بخش به طور خلاصه به مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد خواهیم پرداخت که عبارتند از:

 

  • استفاده نکردن از پتو و بالش برای نوزاد تازه متولد شده. استفاده از پتو‌های ضخیم ممکن است سبب افزایش بی‌رویه دمای بدن نوزاد شود و استفاده از بالش‌های بسیار نرم نیز ممکن است سبب بسته شدن راه تنفس و خفه شدن  نوزاد در هنگام خواب شوند.
  • نوزاد را با شیر مادر تغذیه کنید. استفاده از شیر مادر سبب رشد و نمو کامل و افزایش سطح سیستم ایمنی نوزاد نیز می‌گردد. در بلاگ فواید شیردهی مادر به نوزاد به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم.
  • نوزاد را به پشت بخوابانید. اگر نوزاد را در حالت دمر بخوابانید ممکن است که جلوی مسیر تنفسی او گرفته شود و همین امر فورا موجب خفگی و مرگ ناگهانی او می‌شود.
  • نوزاد خود را در تختی جدا در اتاق خود بخوابانید. خواباندن نوزاد در تخت مشترک با پدر و مادر خود یکی از بزرگترین عوامل افزایش دهنده ریسک سندروم مرگ ناگهانی است چرا که ممکن است به علت خواب عمیق والدین، خستگی و یا تکان های ناگهانی و شدید، نوزاد دچار خفگی شود.

راه های جلوگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

  • برای تخت نوزاد از بالش و پتو استفاده نکنید. بگذارید تخت نوزاد بدون زرق و برق کالاهای خواب شیک باشد. این مورد حداقل به اندازه سلامتی فرزندتان اهمیت ندارد. برای تخت نوزاد صرفا از یک تسک ترجیحا سفت تر با یک زیرانداز نازک و محافظ تشک استفاده کنید.

 

قنداق کردن نوزاد برای جلوگیری از سندرم مرگ ناگهانی

توصیه شده برای جلوگیری از حرکت‌های ناگهانی نوزاد در خواب که ممکن است وضعیت بدن او را در حالتی نامناسب قرار دهد، نوزاد را در پارچه نخی و بسیار نازک قنداق کنید. استفاده از این پارچه هم باعث احساس آرامش نوزاد در هنگام خواب شده و هم دمای بدن او را متعادل نگه می‌دارد. برای آموزش نحوه صحیح قنداق کردن نوزاد خود می‌توانید بلاگ قنداق کردن نوزاد را مشاهده فرمایید.


 

سخن پایانی

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد موضوعی است که باید حتما به آن توجه داشته باشید. در این بلاگ سعی بر آن داشتیم تا شما را با مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر افزایش ریسک این عارضه آشنا کنیم. حتما به نکات گفته شود توجه کنید تا نوزاد عزیزتان دوران رشد خود را در سلامت کامل پشت سر گذارد.

 

مطلب های تصادفی