فواید شیردهی مادر به نوزاد

مهم‌ترین فواید تغذیه‌ی نوزاد با شیر مادر

شیر مادر اولین و ارزشمند ترین ماده غذایی است که نوزاد پس از به دنیا آمدن می تواند از آن بهره ببرد. شیر مادر حاوی مقادیر بسیار زیادی، پروتئین و املاح مورد نیاز بدن نوزاد برای رشد و تکامل است. تغذیه با شیر مادر می تواند این اطمینان را به والدین بدهد که فرزندشان به درستی و با سلامت کامل رشد و نمو فیزیکی خواهد کرد و از سوی دیگر از نظر ضریب هوشی و رشد ذهنی نیز تکامل خواهد یافت. شیردهی مادر به نوزاد فواید متعددی برای مادر و نوزاد دارد که در این نوشته به آنها خواهیم پرداخت پس در ادامه همراه الا باشید.

 

فواید شیردهی مادر به نوزاد چیست؟

شیر مادر غنی ترین ماده خوراکی مناسب برای نوزاد تازه متولد شده‌ی شما است چرا که این ماده شامل تمام پروتئین ها، املاح، ویتامین ها و چربی های مورد نیاز رشد کامل فرزند دلبندتان است.

شیردهی مادر به نوزاد سبب افزایش میزان رشد فیزیکی و همینطور بهبود سیستم ایمنی کودک می‌شود به طوریکه با ورود آنتی بادی‌های موجود در شیر مادر به گردش خون فرزند، سیستم ایمنی کودک دربرابر بیماری‌های مختلفی از جمله سرماخوردگی، آسم، آلرژی و بسیاری موارد دیگر به مقدار زیادی مقاوم می‌شود.

شیردهی مادر به نوزاد چه فوایدی دارد

نوزادهایی که در باز زمانی 6 ماهه اول زندگی خود از شیر مادر به جای مواد دیگری همچون شیر خشک تغذیه کنند کمتر دچار اختلالاتی همچون عفونت ها، اسهال، استفراغ و انواع بیماری‌های تنفسی خواهند شد به همین دلیل کمتر نیازمند مراجعه به پزشک و یا بستری شدن در بیمارستان هستند.

اگر درباره‌ی رفلاکس نوزادی اطلاعاتی ندارید بهتر است بلاگ رفلاکس نوزاد را مطالعه کنید.

جلوگیری از عفونت و بیماری ها : نوزادانی که از شیر مادر تغذیه میکنند کمتر دچار انواع مختلف عفونت ها، از جمله عفونت دستگاه تنفسی، عفونت دستگاه گوارشی و همینطور سرماخوردگی خواهند شد.

ارتقای سطح سیستم ایمنی : شیر مادر به علت داشتن موادی همچون ایمونوگلوبین باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی نوزاد خواهد شد که همین امر کاهش احتمال ابتلای او به انواع بیماری ها را به همراه خواهد داشت.

کنترل وزن : شیر مادر به علت نداشتن مواد افزودنی و قند مصنوعی اضافه از چاق شدن نوزاد جلوگیری میکند. افزایش وزن نوزاد در صورتیکه حاصل از مصرف شیر خشک بوده و تحت کنترل قرار نگیرد سبب افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع یک خواهد شد. به این ترتیب تغذیه کردن نوزاد از شیر مادر علاوه بر تامین تمام نیاز های فیزیکی وی باعث ثبات وزن او نیز میگردد.

کاهش ریسک ابتلا به SIDS : SIDS یا به اصطلاح دیگر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد پدیده‌ای شایع میان نوزادانی است که در جوامع امروزی به دنیا می‌آیند. سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یک دلیل بخصوص و اصلی ندارد و پارامتر ها و وقایع مختلفی میتوانند سبب بروز این مشکل شوند. یکی از راههای بسیار موثر در جلوگیری از وثوع این پدیده تغذیه کردن نوزاد از شیر مادر می‌بشاشد. در صورتیکه مایل به کسب اطلاعات بیشتری نسبت به این موضوع هستید حتما بلاگ " کاهش احتمال خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد " را مطالعه فرمایید.

 

فواید شیر مادر برای نوزاد

 

شیردهی مادر به نوزاد فرایندی است که بصورت مداوم برای دوره ای مشخص تکرار و تکرار خواهد شد. به همین دلیل این فرایند باعث به وجود آمدن ارتباطی عمیق بین مادر و فرزند خود خواهد شد. قرار گرفتن در آغوش مادر، برقرای تماس چشمی و لمس شدن پوست مادر توسط نوزاد به او اطمینان خاطر و احساس امنیت فوق العاده‌ای خواهد داد.

فواید شیر مادر برای نوزاد

در کنار این ارتباط عاطفی، تغذیه نوزاد از شیر مادر نه تنها باعث افزایش وزن بی رویه و چاقی او نمی‌گردد بلکه سبب تصحیح وزن کودک و رسیدن او به شرایط فیزیکی ایده‌آل می‌شود.

 

مزایای شیردهی برای مادر چسیت؟

شیردهی نه تنها برای نوزاد فواید بسیار دارد بلکه مادر نیز از این فرایند سود بسیاری کسب میکند.

 

کاهش خونریزی مادر: شیردهی مادر به نوزاد سبب افزایش میزان هورمون اکسی توسین در خون شده و همین امر موجب انقباض و بازگشت رحم به حالت اولیه پیش از زایمان و قطع خونریزی های پس از آن خواهد شد.

بازگشت به وزن پسش از زایمان : مادرانی که فرزندان خود را با شیر خود تغذیه میکنند خیلی سریعتر به نسبت دیگر مادران، وزن اضافی به جا مانده از دوران بارداری را از دست داده و به حالت و فیزیک بدنی اولیه‌ی خود باز میگردند.

کاهش احتمال ابتلا به افسردگی: یکی از رایج ترین اتفاقاتی که پس از زایمان ممکن است برای مادران رخ دهد، ابتلا به افسردگی است. یکی از عواملی که میتواند جلوی وقوع این اتفاق را بگیرید تغذیه کردن نوزاد با شیر مادر است. اگر مایل به کسب اطلاعات جامع تری در ارتباط با این موضوع هستید به شما توصیه میکنیم بلاگ " علل و درمان افسردگی پس از زایمان " را حتما مطالعه فرمایید.

کاهش چشمگیر احتمال ابتلا به سرطان: دو مورد از سرطان های سینه و تخمدان در بانوان بسیار شایع هستند. هنوز دلیل این موضوع به طور قطع مشخص نشده اما تحقیقات و مطالعات گسترده ای بر درستی این موضوع صحه میگذراند که یکی از فواید شیردهی مادر به نوزاد، کاهش احتمال ابتلای مادر به سرطان های سینه و تخمدان است.

 

نکات مهم در هنگام شیردهی مادر به نوزاد

 

در کنار تمام فواید و مزایای مطرح شده در ارتباط با شیردهی مادر، لازم است تا به برخی نکات مهم که باید هنگام شیردهی به آنها توجه کرد اشاره کنیم. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه کرد وضعیت قرارگیری سر و گردن کودک است. نوزادان در بدو تولد خود دارای استخوان بندی بسیار نرم و انعطاف پذیری هستند. به همین دلیل والدین باید به هنگام بلند کردن یا به آغوش کشیدن نوزاد خود، مراقب وضعیت بدن او مخصوصا در ناحیه سر و گردن باشند.

نکات مهم در هنگام شیردهی مادر به نوزاد

توصیه می‌کنیم بلاگ تعریف کولیک را نیز حتما مطالعه کنید.

عدم اطلاع والدین مخصوصا مادران عزیز از این موضوع و قرارگیری سر نوزاد در وضعیتی نامناسب مخصوصا حین شیردهی مادر به کودک می‌تواند منجر به خمیدگی استخوان‌های گردن و ستون فقرات و همینطور فرورفتگی استخوان جمجمه کودک شود.

 

بهترین راه برای مراقبت از سر و گردن نوزاد حین شیردهی

 

توصیه می‌شود که در هنگام شیردهی حتما از بالش شیردهی استفاده کنید چرا که بالشت شیردهی سبب حفظ وضعیت درست سر نوزاد در هنگام شیر خوردن میگردد و همینطور با دربر گرفتن کامل نوزاد عزیز شما، او را در اصولی‌ترین و راحت‌ترین فرم برای دراز کشیدن و تغذیه از شیر مادر قرار می‌دهد.

علاوه بر بهبود استحکام استخوان ها و صاف نگهداشتن ستون فقرات نوزاد، بالش شیردهی موجب جلوگیری از رفلاکس کودک شده و همینطور به تقویت عضلات او کمک شایانی خواهد کرد.

بهترین راه برای مراقبت از سر و گردن نوزاد حین شیردهی

شما والدین عزیز برای تهیه بالش شیردهی مناسب نوزاد خود در سایزها، رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون می‌توانید به صفحه خرید بالش شیردهی مراجعه فرمایید.

 

سخن پایانی

 

در این نوشته سعی بر آن داشتیم تا شما والدین عزیز را از این موضوع که تغذیه کودک از شیر مادر چقدر می‌تواند برای او مفید و ضروری باشد مطلع کنیم. از سوی دیگر این بحث را مطرح کنیم که بهتر است هنگام شیردهی مادر به نوزاد به این مورد توجه داشته باشید که وضعیت بدن علی‌الخصوص سر و گردن او درست بوده و در زاویه مناسبی قرار گرفته باشد تا مبادا در آینده سبب ایجاد انحراف در ستون فقرات و دیگر اعضای بدن فرزند دلبندتان شود. این امر با استفاده از بالش شیردهی امکان‌پذیر است که برای تهیه و اطلاعات بیشتر در ارتباط با آن می‌توانید به صفحه بالش شیردهی مراجعه فرمایید. 

مطلب های تصادفی