آیا رفلاکس معده در نوزادان ناشی از یک مشکل جدی است؟

برای درمان رفلاکس معده نوزاد چه کنیم؟

به احتمال زیاد نوزاد شما در حال یادگیری غذا خوردن است. در حالت عادی نوزاد هنگام شیر خوردن مقداری هوا می‌بلعد و هنگام آروغ زدن به همراه هوا مقداری غذا نیز بالا می‌آید. همچنین به دلیل این که کودک به مقدار زیاد شیر می‌خورد و معده او کوچک است، برگشت غذا تشدید می‌شود. همچنین به دلیل این که عضلات نوزاد به صورت کامل رشد نکرده است، ممکن است ماهیچه های محل اتصال مری و معده به خوبی کار نکنند و مقداری از محتویات معده به مری برگردد و ریفلاکس ایجاد شود. به همین دلایلی که ذکر کردیم، ریفلاکس و به اصطلاح عامه ترش کردن در نوزادان، موضوعی کاملا طبیعی است. 

 

نکاتی جهت رفع مشکل رفلاکس معده در نوزادان

هنگامی که می‌خواهید به نوزاد خود شیر بدهید، او را به صورتی در آغوش بگیرید که حالت نیمه عمودی داشته باشد (مثل نشستن روی صندلی ماشین برای کودک) تا غذا یا شیر، راه دیگری به جز پایین رفتن از مری و رسیدن به معده نداشته باشد.

 

هنگام شیر دادن به نوزاد خود، در نظر داشته باشید که محیط باید آرام باشد و صدا در آن محیط به حداقل برسد. رعایت کردن این نکته در کنار این که نوزاد خیلی گرسنه نباشد، با تامین آرامش کافی در نوزاد از بلعیدن هوا همراه شیر و ریفلاکس او جلوگیری می‌کند.

 

هنگامی که کودک شما از شیشه شیر تغذیه می‌کند باید در نظر داشته باشید که سوراخ شیشه شیر نه خیلی تنگ باشد نه خیلی گشاد؛ زیرا اگر گشاد باشد هوا وارد معده نوزاد می‌شود و ریفلاکس رخ می‌دهد و اگر سوراخ شیشه شیر تنگ باشد نوزاد از مکیدن خسته می‌شود.

نکاتی جهت رفع مشکل رفلاکس معده در نوزادان

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : بدغذایی در کودک و شیوه های مقابله با آن 

 

بعد از این که نوزاد شیر خورد، حتما آروغ او را بگیرید. برای گرفتن آروغ نوزاد روی شانه خود پارچه قرار دهید (تا لباستان کثیف نشود) و نوزاد را روی شانه خود قرار دهید و به آرامی به پشت نوزاد ضربه بزنید تا آروغ بزند. اگر کودک در آن لحظه آروغ نزد نگران نشوید، زیرا ممکن است در آن لحظه آروغی نداشته باشد. می‌توانید در فرصتی دیگر این روند را تکرار کنید.

 

نباید فشاری به شکم نوزاد وارد شود. به صورت مداوم پوشک نوزاد را چک کنید تا خیلی سفت نباشد. همچنین هنگامی که نوزاد را برای آروغ گرفتن روی شانه خود قرار می‌دهید باید حواستان باشد که به شکمش فشار نیاید یا شکم نوزاد روی شانه شما قرار نگیرد. لازم به ذکر است که دقیقا پس از این که نوزاد شما شیر خورد، نباید او را سوار خودرو کنید؛ به این دلیل که صندلی نوزاد در خودرو به صورت نیمه خمیده قرار دارد و با ایجاد فشار بر معده و شکم نوزاد، باعث ریفلاکس می‌شود.

 

پس از این که نوزاد شیر خورد، خیلی او را تکان ندهید و تلاش کنید تا حدود 30 دقیقه او را در حالت عمودی نگه دارید.

 

اگر نوزاد شما پس از هر بار شیر خوردن مقداری از آن را برمی‌گرداند، ممکن است نشانه این باشد که بیش از حد به او شیر می‌دهید. برای بررسی این موضوع دفعه بعدی که نوزاد شما شیر می‌خورد، مقدار کمتری از شیر به او بدهید. اگر سیر نشد و همچنان گرسنه بود اما ریفلاکسی صورت نگرفت، لازم است میزان شیر را کمتر و دفعات شیر خوردن نوزاد خود را بیشتر کنید تا میزان شیر مورد نیاز روزانه خود را دریافت کند.

نباید فشاری به شکم نوزاد وارد شود

مقاله پیشنهادی : به چه علت نوزادان غذا نمی‌میخورند؟

 

اگر برای نوزاد شما ریفلاکس بیشتر در خواب رخ می‌دهد، به هنگام خواب سر او را بالا بیاورید. گذاشتن بالش بزرگ زیر سر نوزاد خطرناک است، بنابراین با شیب دار کردن سطحی که کودک روی آن می‌خوابد این کار را انجام دهید.

نکته لازم به ذکر این است که ریفلاکس معمولا پس از 6 ماهگی نوزاد برطرف می‌شود (به دلیل این که نوزاد توانایی نشستن را به دست می‌آورد) در برخی موارد تا یک سال نیز ادامه پیدا می‌کند.

 

سخن پایانی

به جز در مواردی که کودک شما به صورت جهشی استفراغ می‌کند، ریفلاکس نگرانی بزرگی ندارد. در استفراغ جهنده محتویات معده به صورت جهشی از دهان کودک خارج می‌شود و ممکن است ناشی از تنگی پیلور یا مشکل دیگری باشد که لازم است به پزشک مراجعه کنید. 

همچنین اگر استفراغ کودک شما به رنگ سبز است، سریعاً به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است علائمی از انسداد روده کوچک باشد که رنگ سبز به دلیل صفرا موجود در استفراغ است. لازم به ذکر است که تفاوت استفراغ با ریفلاکس این است که در استفراغ محتویات معده با نیرو و حجم بیشتری خارج می شود در صورتی که در ریفلاکس، کودک محتویات خیلی کمی را از آخرین غذایی که خورده است، خیلی آرام بر می گرداند.

 نکته آخر که لازم است بدانید این است که ریفلاکس در نوزادان شیرخوار کاملا طبیعی است اما اگر نوزاد شما متناسب با سن خود وزن نمی‌گیرد، لازم است با پزشک مشورت کنید و جای نگرانی دارد.

در انتها توصیه میکنیم که بلاگ وزن مناسب برای نوزادان چقدر است را مطالعه فرمایید.

 

مطلب های تصادفی