به چه علت نوزادان غذا نمی‌خورند؟

غذا نخوردن نوزاد نشانه چیست؟

نوزادانی که از حالت نرمال وزن کمتری دارند، از حالت طبیعی رشد کمتری دارند. به همین دلیل لازم است نوزاد شما در طول روز از مواد مغذی به اندازه مناسب و کافی تغذیه کند. از آن جایی که نوزادان برنامه یکسانی برای خواب و فعالیت ندارند، هیچ دو نوزادی را نمی‌توان پیدا کرد که برنامه غذایی مشابه داشته باشند. به طور کلی تغییر در عادات غذایی و ساعت غذا خوردن نوزاد، عادی است اما اگر زمانی احساس نگرانی کردید و فکر کردید که چیزی درست به نظر نمی‌رسد، پیشنهاد می‌کنیم با پزشک متخصص اطفال یا تغذیه مشورت کنید.

مقدار مناسب تغذیه نوزاد چقدر است؟

نوزاد در ماه اول پس از تولد، طی 24 ساعت باید بین 8 تا 12 بار شیر بخورد. با بزرگ شدن نوزاد تعداد دفعات شیر خوردن کاهش یافته و حجم آن در هر بار تغذیه بیشتر می‌شود که با این حساب نوزاد در ماه دوم و سوم پس از تولد به 7 یا 8 بار شیر خوردن در روز، تا 6 ماهگی به  5 الی 6 بار و بین 6 ماهگی تا یک سالگی به 4 یا 5 بار سیر خوردن در طول روز و 2 یا 3 بار خوردن غذای جامد می‌رسد.

به چه علت نوزاد اشتها خود را از دست می‌دهد؟

اگر کودک شما غذای کمتری نسبت به قبل می‌خورد اما سالم به نظر می‌رسد، به احتمال زیاد در حال دندان در آوردن است و کم غذایی او موقتی خواهد بود. در این حالت، دندانی سرد درد نوزاد را تسکین می‌دهد. همچنین می‌توانید از پزشک کودک خود بپرسید که آیا می‌توانید به نوزاد خود مسکن بدهید یا خیر؟ در برخی موارد نیز کم غذا خوردن یا بی اشتهایی نوزاد، یک مشکل پزشکی بزرگتر را نشان می‌دهد که در این صورت باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

مقاله پیشنهادی: مهمترین نکات در ارتباط با غذای کودک یک ساله

به چه علت نوزاد اشتها خود را از دست می‌دهد؟

علت های غذا نخوردن کودک

امتناع کردن از غذا در بسیاری از مواقع یک امر کاملا طبیعی است پس در ابتدا لازم به ذکر است که نباید نگران باشید. برای این اتفاق دلایل متعددی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از :

 

گرفتن حس ناخوشایند از غذا

در حدود 1 سالگی دیگر زمان آن فرا رسیده که کودک با غذاهای متنوع دیگری به جز شیر مادر و غذایهای کمکی آشنا شود. یکی از دلایلی که شاید منجر به امتناع کردن کودک از خوردن غذاهای غیرمعمول و جدید شود، بافت غذا است. در بسیاری از موراد مشاهده میشود که نوزادان نسبت به بافت غذای خود ابراز حساسیت کرده و مواد غذایی مشخص با بافت خاصی را مستمرا پس میزنند. همانطور که اشاره شد این یک امر طبیعی و معمول در بسیاری از کودکان است و برای رفع کردن آن باید به تغییر فرم غذای کودک فکر کنید. برای مثال اگر کودک شما از غذاهای تکه‌ای و مقداری جویدنی خوشش نمی‌آید میتواند غذای او را تبدیل به پوره کرده و با به وجود آوردن بافتی که خوردن و هضم آن برای او راحت تر است، کودک خود را به خوردن غذا تشویق کنید. به یاد داشته باشید که انسان بصورت ذاتی به زیبایی های بصری  علاقه زیادی دارد برای همین یکی دیگر از راه های بهبود حس نوزاد از غذا، زیباتر و دلچسب تر کردن ظاهرش است که این امر با استفاده از خوراکی های با رنگ های مختلف و کمی سلیقه به راحتی قابل انجام است.

 

ناهماهنگی عصب و عضله

انسان از بدو تولد درحال تکامل یافتن و بهتر شدن است. هنگامی که کودک به دینا می‌آید هیچکدام از سیستم های بدن او با  کارایی 100 درصد فعالیت نکرده و هیچ تجربه‌ای سبب بهبود کارکرد عصب و عضله‌های او نگردیده به همین سبب کاملا طبیعی است که کودک در سنین پایین نتواند به درستی غذای خود را جویده و قورت دهد. یکی از دلایلی که سبب امتناع خوردن غذا توسط نوزاد میشود هعمین ناهماهنگی و عدم برقرای ارتباط درست و صحیح مابین اعصاب و عضلات درگیر درپروسه خوردن غذا است که ممکن است عمل خوردن غذا را به جای یک تفریح خوشایند تبدیل به عذابی مستمر برای کودک شما کند.

 

سیر بودن

یکی از بدیهی ترین دلایلی که هر انسانی را ممکن است از خوردن غذا بازدارد، سیر بودن است. بطور معمول اگر ما احساس گرسنگی نکرده و اشتیاقی به خوردن غذا نداشته باشیم به سراغ خوراکی نمی‌رویم، این موضوع کاملا در ارتباط با کودکان نیز صادق است. خوردن غذا ئر بهبود عملکرد سیستم های مختلف و رشد بدن کودک بسیار حائز اهمیت است اما نباید از این مورد غافل شد که خوراندن غذای بیش از حد به کودک، خود یک عمل تهدید کننده‌ی سلامتی او نیز خواهد بود پس دفعه بعدی که شاهد امتناع کودک خود از خوردن غذا بودید، آن را به پای سیر بودن گذاشته و چند ساعت بعد دوباره امتحان کنید.

 

میزان فعال بودن

کودکان در سنین پایین بسیار پرانرژی و فعال هستند و همین فعالیت زیاد خود سبب افزایش اشتها و میل آنها به خوردن غذا خواهد شد. در نظر داشته باشید که اگر کودک شما از خوردن غذا شسر باز میزند شاید به خاطر این است که در ساعات اخیر فعالیت خاصی نکرده، کالری نسوزانده و الان نیز احساس گرسنگی نمیکند. ما نمیگوییم که حتما قبل و بعد از هر وعده غذا کودک خود را وادار به فعالیت بکنید اما این مورد را هم در نظر داشته باشید که بی تحرکی و عدم فعالیت خود میتواند برای سلامتی او در آینده مخاطره آمیز باشد.

 

تغییر در زمان خوردن غذا

همواره همه ما این مورد را مشاهده کرده‌ایم که در ساعات خاصی از روز احساس گرسنگی میکنیم و اگر در آن بازه غذا نخوریم احتمالا با گذشت زمان اشتهای خود را از دست داده و میلیبه خوردن غذا نداریم. این مورد نیز برای کودکان کاملا صادق است. به یاد داشته باشید که اگر روزانه از سه وعده غذا در تایم مشخصی برای کودک خود استفاده میکنید، همواره تمام تلاش خود را به کار ببرید تا در روزهای دیگر با گذشت از این بازه‌ی زمانی سبب بی اشتها شدن کودک عزیز خود نشوید.

 

ویژگی ها و نشانه های یک نوزاد سالم:

تغییر در سطح و میزان گرسنه شدن نوزاد می‌تواند طبیعی باشد اما باید به نکاتی توجه کنید. نوزادی که غذا به اندازه کافی دریافت می‌کند بین 5 تا 6 پوشک را خیس کرده و یک پوشک را با مدفوع کثیف می‌کند. همچنین در صورتی که از شیر خودتان برای تغذیه نوزاد استفاده می‌کنید، سینه هایتان پس از شیردهی به نوزاد نرم تر( در واقع خالی تر) می‌شوند.

نشانه های نوزادی که دچار مشکل شده است:

·       نوزادی که به صورت روزانه تغذیه می‌کند، اگر به اندازه کافی ادرار نکند ادراری به رنگ زرد تیره یا نارنجی دفع می‌کند.

·       کاهش تعداد دفعات مدفوع کردن کودک تا چند روز، باعث دفع کردن مدفوعی می‌شود که سفت و خشک است. این موضوع، نشانه ای از وجود مشکل است.

·       اگر کودک شما دمدمی مزاج است و به خوردن غذا میل نشان نمی‌دهد، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد.

·       به طور طبیعی، یک نوزاد یا کودک سالم باید به صورت پیوسته به وزنش اضافه شود. اگر کودک شما وزن اضافه نمی‌کند یا حتی در حال کاهش وزن است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا برای شما هم پیش آمده است که به چه علت نوزاد هنگام غذا خوردن ناله میکند؟

 

وزن ایده‌آل برای نوزاد 6 هفته ای

وزن نوزادان هنگام تولد متفاوت است و این عدد ممکن است بیشتر یا کمتر از میانگین وزن نوزادان متولد شده باشد. این میزان، معیاری برای مقدار افزایش وزن نوزاد در آینده است. برخی از نوزادان تا 6 هفتگی وزن خود را کاهش یا افزایش می‌دهند و به این صورت در محدوده میانگین و نرمال نمودار ها قرار می‌گیرند در حالی که برخی نوزادان وزن هنگام تولد خود را حفظ می‌کنند. به طور کلی یک نوزاد سالم حدود 7 الی 10 درصد وزن تولد خود را طی چند روز اول پس از تولد از دست می‌دهند.

مقاله پیشنهادی ما در این بخش وزن مناسب نوزاد چقدر است؟

 وزن ایده‌آل برای نوزاد 6 هفته ای

تاثیر شرایط بارداری بر وزن نوزاد

مادرانی که به فشار خون و مشکلات قلبی مبتلا هستند یا در دوران بارداری نوشیدنی های الکلی یا سیگار مصرف می‌کنند، با احتمال بیشتری وزن نوزادی که به دنیا می‌آورند کمتر از حد نرمال است. در طرف دیگر ماجرا، مادرانی که دچار دیابت بارداری یا دیابت دیگری هستند نوزادانی بزرگتر و تپل تر به دنیا می‌آورند. بد غذا خوردن مادر در دوران بارداری از جمله بیش از حد یا کمتر از حد طبیعی غذا خوردن می‌تواند بر وزن نوزاد هنگام تولد تاثیر بگذارد. به طور کلی یک برنامه غذایی مناسب در دوران بارداری، به کودک شانس داشتن وزن نرمال و در حد متوسط نمودار ها را پس از تولد می‌دهد. در انتها برای خرید انواع طرح ها و مدل های زیرانداز به صفحه زیرانداز غذای نوزاد در وب سایت الا مراجعه کنید.

 

سخن پایانی

اگر کودک شما غذا نمی‌خورد یا به اندازه قبل غذا نمی‌خورد و میلی به غذا ندارد، اگر مشکل پزشکی ای از قبیل در آوردن دندان یا هر چیز دیگری نداشته باشد، به احتمال زیاد عادت های غذایی یا ذائقه وی در حال تغییر است و جای هیچ نگرانی ای نیست. همچنین با بالا رفتن سن در کودکان، میزان مصرف غذا در آن ها بیشتر شده و به طبع دفعات کمتری را غذا می‌خورند؛ پس اگر کودک شما به جای 12 بار در روز 6 بار غذا را از شما پذیرفت نگران نشوید و سعی کنید در هر وعده غذای بیشتری به او بدهید. در هر صورت اگر کودک شما دچار استپ وزنی یا کاهش وزن نشد، همه چیز نرمال است زیرا کودک سالم و طبیعی پیوسته در حال افزایش وزن است.

 

مطلب های تصادفی