وزن مناسب برای کوکان چقدر است؟

وزن کودکان در هر دوره باید چقدر باشد؟

یکی از مهمترین مسائلی که در سلامتی تمام افراد تاثیر بسزایی دارد، میزان وزن فرد می‌باشد. هر انسان باید متناسب با سبک زندگی و فرم بدنی خود وزن مناسبی برای حفظ سلامتی داشته باشد. کمبود وزن افراطی و همینطور چاقی بیش از حد نیز خود یکی از عوامل بسیار مهم تاثیرگذار در سلامتی فرد می‌باشد به همین دلیل بهتر است که برای داشتن زندگی سالم تر همواره مراقب وزن بدن خود باشید. تمام نکاتی که ذکر شد در ارتباط با نوزادان و کودکان نیز کاملا صادق است. کمبود وزن و یا چاقی کودک و نوزاد در آِنده تاثیرات منفی غیر قابل جبرانی بر زندگی او خواهد داشت. در این بلاگ از الا بنا داریم تا در ارتباط با وزن مناسب برای کودکان صحبت کرده و در این باره نکات مهمی را به شما والدین عزیز گوشزد کنیم پس تا انتها همراه ما باشید.

 

وزن مناسب نوزادان چقدر باید باشد؟

نکته‌ی حائز اهمیت در ارتباط با وزن نوزادان این است که نوزادان تازه متولد شده در طی هفته اول چیزی نزدیک به 5 تا 10 درصد از وزن خود را از دست خواهند داد اما بلافاصله بعد از این اتفاق و در هفته دوم، وزن نوزاد باید شروع به افزایش کند. بسیار به چشم دیده‌ایم که نوزادان با چه سرعت فوق العاده‌ای شروع به رشد و نمو می‌کنند تا جایی که در بازه زمانی 4 تا 6 ماهگی، وزن بدن نوزاد چیزی تقریبا دو برابر وزن او در هنگام تولد خواهد شد. رشد انسان در هر دوره از زندگی یک جهش چشمگیر دارد و رخ دادن این جهش رشد برای دوره نوزادی در هفته‌ی سوم تا ششم بسیار محتمل تر است. در این دوره شما شاهد این موضوع خواهید بود که علاوه بر رشد بسیار سریع اعضا و اندام‌های کودک، گرسنگی و نیاز او به غذا افزایش پیدا خواهد کرد لذا لازم است تا در این دوره با برآورده کردن نیاز های غذایی او به رشد و تکامل هر چه بهتر و سالم تر نوزاد دلبند خود کمک کنید.

 

به چه علت نوزاد در حین غذا خوردن ناله می‌کند؟ این بلاگ را به شما والدین عزیز توصیه میکنیم.

وزن مناسب نوزادان چقدر باید باشد؟

وزن مناسب برای کودکان نوپا

کودکان نوپا که وارد دوره‌ی پیش دبستانی شده اند، به طور کاملا طبیعی با کندی رشد و کم شدن اشتها روبرو خواهند شد. همانطور که اشاره کردیم این موضوع یک امر کاملا طبیعی و نرمال بوده که نشانی از آهسته تر شدن ریتم و سرعت رشد بدن در کودک خواهد شد لذا به هیچ وجه لازم نیست که شنا والدین عزیز احساس نگرانی کرده و بی دلیل به سراغ پزشکان متخصص کودک بروید. بهترین کاری که در این بازه زمانی میتوان انجام داد این است که به تغذیه کردن کودک نوپای خود از غذاها و میوه های سالم و مقوی ادامه داده تا خللی در سلامتی او به وجود نیاید. به عنوان نکته‌ی آخر این بخش لازم به ذکر است به شما یادآوری کنیم که شاید کودک شما در این زمان دچار کمبود اشتها و امتناع کردن از غذا خوردن شود.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : مهمترین نکات در ارتباط با غذای کودک یک ساله

وزن مناسب برای کودکان نوپا

وزن مناسب برای کودکان نونهال و دبستانی

از زمان شروع دوره دبستان، پارامتری  به نام BMI یا شاخص توده بدنی اهمیت پیدا خواهد کرد. با ورود به این دوره از زندگی لازم که همراه فرد به توده بدنی خود توجه کرده و با محاسبه‌ی آن وضع سلامتی خود را کنترل نماید. اما BMI چیست و چگونه آن را باید محاسبه کرد؟ همانطور که گفته شد BMI که مختصر شده‌ی عبارت Body Mass Index می‌باشد، شاخص توده‌ی بدنی هر فرد را متناسب با قد و وزن او محاسبه خواهد کرد. نحوه کار با این پارامتر به این صورت که فرد باید وزن خود را بر مجذور قد خود بر حسب متر تقسیم نموده و عدد به دست آمده را در چارت استاندارد BMI قرار دهد. طبق این چارت اگر عدد BMI فرد بین 20 تا 25 باشد، فرد وزنی متناسب داشته و در سلامت کامل است اما هر عدد دیگری پایین تر یا بالاتر از این مقدار نشان دهده‌ی عدم تعادل بین قد و وزن فرد بوده که در صورت عدم برقراری این توازن ممکن است در آینده خسارت زیان باری برای فرد به همراه داشته باشد.

وزن مناسب برای کودکان نونهال و دبستانی

وزن مناسب نوجوانان

همانطور که در بخش قبلی ذکر شد، شاخص توده‌ی بدنی یا همان BMI در این دوره بهترین راهنمای وزن گیری فرد خواهد بود اما نکته قابل تامل دیگری که در این بازه زمانی وجود دارد این است که کودک در این دوره دچار یک جهش رشد دیگر نیز خواهد شد که علت آن بلوغ می‌باشد. بلوغ در افراد مختلف در سنین متفاوتی رخ می‌دهد اما معمول ترین بازه‌ی بلوغ سن 9 تا 15 سالگی است که در این مدت زمان تغییرات شگرفی در ظاهر و فیزیک فرد رخ داده که به طبع آن وزن کودک نیز دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد.

 

 

فاکتور های مهم در رشد قدی و وزنی کودک

مهم ترین عامل در رشد کودک، فاکتور ژنتیک و وراثت است که از والدین به کودک می‌رسد. در کنار این عامل، عوامل دیگری نیز در رشد کودک تعیین کننده هستند. عوامل دیگر قابلیت کنترل و مدیریت دارند و به این صورت می‌توان به رشد مناسب کودک کمک کرد. عوامل دیگر موثر در رشد کودک به شرح زیر هستند:

سلامت و شرایط مناسب مادر در دوران بارداری: مادرانی که بارداری سالمی را سپری می‌کند، کودکانی با قد و وزن طبیعی به دنیا می‌آورند. اما مادرانی که دچار اضافه وزن، دیابت و کم تحرکی هستند کودکانی با قد کوتاه یا اضافه وزن و مادرانی که سیگار می‌کشند کودکانی لاغرتر و کوچک تر از حد معمول به دنیا می‎‌‎‌آورند. 

 

تولد نوزاد در تاریخ تعیین شده برای زایمان: کودکانی که در تاریخ تعیین شده برای زایمان متولد می‌شوند، قد و وزن متناسبی دارند. کودکانی که دیرتر متولد شده بزرگتر از حد معمول و کودکانی که زودرس متولد می‌شوند، از حد معمول کوچکتر هستند.

 

جنسیت نوزاد: به طور کلی کودکان پسر رشد بیشتری نسبت به دختران دارند. حتی در بدو تولد نیز نوزادان دختر از نظر قد و وزن کوچکتر هستند.

 

تغذیه: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، در دوران تغذیه رشد کمتری نسبت به کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌کنند دارند. اما با گذر از این دوران و ورود به کودکی و خردسالی، از همسالان خود رشد بهتری دارند. همچنین مصرف مواد غذایی سالم و متنوع و مصرف از همه گروه های مواد غذایی، باعث رشد بیشتر و بهتر کودک می‌شود.

 

میزان هورمون ها: کودکانی که در بدن آنها میزان ترشح هورمونها متعادل هستند، رشد مطلوب تری دارند. اختلال در سطح ترشح هورمون رشد و هورمون تیروئیدی، باعث کاهش رشد کودک نسبت به کودکان همسن می‌شود.

 

مصرف داروهایی که تاثیر منفی بر رشد کودک دارند، از جمله کورتیکواستروئیدها که برای کاهش التهاب و تضعیف سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شوند.

 

مسائل سلامتی: کودکانی که از بیماریهای مزمن نظیر سرطان، فیبروز کیستیک، مشکلات گوارشی، بیماریهای کلیوی و بیماریهای خودایمنی رنج می‌برند، نسبت به کودکان هم سن خود رشد کمتری دارند. این بیماری ها علاوه بر تضعیف سیستم ایمنی بدن کودک، با تاثیر منفی بر جذب مواد مغذی دریافتی کودک، باعث بروز اختلال در رشد کودک می‌شوند.

 

خواب: با توجه به این مسئله که بخش بزرگی از فرآیند رشد و نمو کودکان به هنگام خواب رخ می‌دهد، کودکانی که خواب کافی و با کیفیتی دارند رشد بهتری نیز دارند.

 

سبک زندگی: زندگی کردن کودک در خانواده ای شاد و پرتحرک که به احساسات و نیاز های کودک نیز توجه کافی داشته باشند، باعث می‌شود کودک رشد بهتری داشته باشد.

 

 

سخن پایانی

در ای بلاگ از الا سعی بر آن داشتیم تا شما والدین عزیز را با اهمیت موضوع وزن مناسب برای کودک آشنا کنیم. همانطور در این نوشته مطرح شد، وزن یکی از مهمترین پارامتر های تاثیرگذار بر سلامت افراد بوده و از زمان تولد نوزاد باید به کنترل آن توجه ویژه داشت. اگر فرد دچار کمبود وزن بیش از حد و چاقی مفرط باشد، بدون شک در آینده این موضوع گریبان گیر او شده و برای سلامتی او مخاطره آمیز خواهد بود.


در انتهای این نوشته به شما توصیه میکنیم که بلاگ فواید شیردهی مادر به نوزاد را نیز مورد مطالعه قرار دهید چرا که تغذیه نوزاد از شیر مادر خود یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل وزن گیری نوزاد در ابتدای تولد است.

مطلب های تصادفی