اهمیت بررسی تنفس نوزاد در خواب

چطور با بررسی تنفس نوزاد در خواب از سلامت او اطمینان حاصل کنیم؟

قطعا تا کنون برای شما هم این اتفاق رخ داده است که چندین بار در نیمه های شب از خواب بیدار شده و و تنفس نوزاد خود را چک کرده باشید. این یک موضوع کاملا قابل درک و طبیعی است. بسیاری از اوقات مادران از ترس بروز اختلالاتی همچون آپنه تنفسی در هنگام خواب نوزاد، او را بار ها مورد بررسی قرار میدهند. توصیه میکنیم که اگر نوزاد شما نارس بوده و زودتر از موعد مقرر به دنیا آمده است و یا سابقه بیماری های مزمن ریوی و تنفسی در خانواده دارید، مقداری بیشتر مراقب نفس کشیدن نوزاد خود در خواب باشید. البته که اگر نوزاد مشکلی از نظر فیزیکی هم نداشته باشد باز هم بهتر است برای مدتی مراقب خوابیدن او و ریتم نفس هایش در خواب باشید تا ناگهان دچار سندروم مرگ ناگهانی یا SIDS نشود. در این بلاگ از الا به شما مهمترین موارد و نکات را در ارتباط با تنفس نوزاد در خواب به شما گوشزد خواهیم کرد.

 

معمولا تنفس نوزاد در خواب چگونه است؟ 

در ابتدای امر باید گفت که تعداد تنفس نوزاد در خواب به پارامترهایی همچون جنسیت، سن، شرایط فیزیکی و وزن نوزاد وابسته است. می‌دانیم که در کل به طور معمول نوزادان تازه متولد شده، مدت زمانی نزدیک به 17 ساعت را در روز می‌خوابند. این زمان با رشد نوزاد رفته رفته کاهش می‌یابد تا اینکه نهایتا با عادت کردن به چرخه عادی شب و روز، خواب نوزادان و کودکان همچون افراد بالغ و بزرگسال تنظیم می‌شود. 

 

داشتن اطلاعات کافی درباره نحوه تنفس نوزاد در خواب، باعث رفع نگرانی های اضافی در ارتباط با سلامت او خواهد شد. برای همین بهتر است که گاهی اوقات در هنگام خواب نوزاد بر بالین او حاضر شده و ریتم نفس کشیدن او را مشاهده کرده و به خاطر بسپارید در این صورت پس از گذشت چند شب شما با روند تنفس نوزاد در خواب کامل آشنا شده و دیگر نگرانی ای از این باب نخواهید داشت. 

 

اگر نوزاد شما نارس بوده و پیش از 9 ماه به دنیا آمده، ممکن است یک ریتم خیلی خاص در تنفس او احساس کنید به این صورت که در ابتدا تنفس نوزاد نارس کم عمق ولی سریع بوده اما با گذشت مدت زمانی و وارد شدن به خواب عمیق، تنفس او نیز عمیق تر و آرام تر می‌شود. در همین حین ممکن است نوزاد برای 10 تا 15 ثانیه نفس نکشیده و سپس دوباره تنفس آرام و عمیق را از سر بگیرد.

معمولا تنفس نوزاد در خواب چگونه است؟

در این قسمت به شما توصیه می‌کنیم که بلاگ خواب طبیعی نوزاد چند ساعت است را با دقت مطالعه فرمایید.

 

چطور نگرانی ها بابت سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را کمتر کنیم

همانطور که میدانید و در بلاگ های پیشین نیز به آن اشاره کرده ایم، سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یا به اصطلاح SIDS به شرایطی اطلاق می‌شود که برای مرگ نوزاد، هیچ دلیل و راه مطمئنی وجود نداشته باشد. این سندروم در بین نوزادان تازه متولد شده رایج است اما آنقدر شایع نیست که بخواهد سبب نگرانی مداوم شما والدین عزیز بشود. شما تنها لازم است تا با رعایت یک سری از نکات ایمنی بسیار ساده از این موضوع جلوگیری کنید.

 

تئوری ها و نظرات بسیاری در ارتباط با نحوه وقوع سندروم مرگ ناگهانی نوزاد وجود دارد اما هنوز که هنوزه، در عین پیشرفت های چشمگیر علم پزشکی، هیچکس نمیتواند دلیلی قطعی بروز این سندروم را توضیح دهد. خوشبختانه با گذر زمان و انجام آزمایش های بسیار، ریسک فاکتور یا همان عوامل خطر آفرین این اختلال کشف شده و با افزایش سطح اطلاعات و آگاهی والدین، امروزه ابتلا به این سندروم به میزان محسوسی کاهش یافته است.

چطور نگرانی ها بابت سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را کمتر کنیم

متخصصین سلامت و بهداشت نوزادان در ارتباط با پیشگیری از بروز سندروم مرگ ناگهانی نکاتی را یادآور می‌شوند. از قبیل اینکه: 

 

حتما باید نوزاد خود را به پشت بخوابانند. خوابیدن نوزاد به شکم و یا پهلو، باعث افزایش ریسک بسته شدن راه تنفس او شده و سلامتی نوزاد را به خطر خواهد انداخت. 

 

مراقب دمای اتاق خواب نوزاد باشید. افزایش بی رویه دمای اتاق خواب باعث گرم تر شدن بدن نوزاد در هنگام خواب شده که همین موضوع یکی از علل شایع بروز سندروم مرگ ناگهانی می‌باشد. به همین دلیل بهتر است به جای استفاده کردن از پتو های سنگین و ضخیم، از پتو نوزاد پارچه ای و ارگانیک که جنس قابل تنفس داشته و برای تنظیم دمای بدن او مناسب می‌باشد استفاده کنید.

 

استعمال هرگونه دخانیات در مجاورت نوزاد ممنوع است. به یاد داشته باشید که سیستم های بدن نوزادی که تازه متولد شده است، تکامل یافته و بسیار آسیب پذیر اند. یکی از همین سیستم ها، سیستم تنفس و گردش هوای نوزاد است که به مواد آلرژن و دود حاصل از استعمال دخانیات بسیار حساس می‌باشد. به همین دلیل نه شما والدین محترم و نه دیگ افرادی که در ارتباط با نوزاد هستند نباید از سیگار یا دیگر دخانیات استفاده کنند چرا که ورود دود این مواد به ریه‌ی نابالغ نوزاد، عواقب جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

 

برای آشنایی کامل تر با این موضوع، به شما توصیه میکنیم که حتما بلاگ سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را کامل مطالعه فرمایید.

 

چرا نوزاد تند تند نفس میکشد؟

بسیاری از والدین با مشاهده کردن این موضوع که نوزاد عزیزشان در هنگام خوابیدن، تند تند نفس می‌کشد نگران و آشفته می‌شوند. خوب است تا بدانیم که اگر عاملی باعث تاثیر بر سیستم تنفس شود، مثل عدم دریافت میزان اکسیژن کافی، تنفس نوزاد در خواب نیز سریع تر میگردد. پزشکان این اتفاق را تاکی پنه نامیده اند. تنفس نوزاد در خواب به شرایط فیزیولوژیک او بسیار وابسته است برای مثال اگر سوراخ های بینی نوزاد بیش از حد بزرگ به نظر می رسند، این نشان میدهد که نوزاد برای رساندن اکسیژن کافی به ریه های خود به سختی تلاش میکند.

 

اگر می بینید که نوزاد شما در انتهای هر دم و بازدم، ناله یا غرغر میکند یا عضلات ناحیه کردن و اطراف ترقوه و دنده‌های او دچار کشیدگی شده، بهتر است که به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا دلایل تنفس نامنظم نوزاد در خواب به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرند. 

چرا نوزاد تند تند نفس میکشد؟

علائم نگران کننده در ارتباط با تنفس نوزاد در خواب 

برخی از علائم به عنوان علائم و نشانه های هشدار دهنده، همواره باید تحت نظر شما باشد تا در صورت مشاهده‌ی هر کدام از آنها به پزشک متخصص مراجعه کنید. این علائم عبارتند از : 

 

انقباض بیش از حد عضلات شکمی 

تنفس شکمی نوزاد در هنگام خواب و انقباض و فرو رفتن بیش از حد قفسه سینه و یا عضلات ناحیه‌ی شکم نوزاد یک نشانه‌ی هشدار دهنده است.

 

تب کردن و تنفس سریع نوزاد در خواب

یکی از مهمترین علل تب کردن نوزاد، بروز عفونت های تنفسی و بیماری های دستگاه گردش هوای اوست. لازم است تا در کنار بررسی کردن تنفس نوزاد، دمای بدن او را نیز مداوم چک کنید چرا که بروز تب و تند تند نفس کشیدن نوزاد، خود نشان دهنده‌ی بیماری‌هایی از قبیل سرماخوردگی است.

 

بی حالی نوزاد و کم آوردن نفس

اگر که نوزاد، در بخش ریوی خود دچار مشکل بوده و برای رساندن اکسیژن کافی به دستگاه گردش هوای خود تقلا می‌کند، خیلی زود انرژی خود را از دست داده و برعکس همیشه که بسیار شلوغ و پر سر و صدا می‌باشد، بسیار بی حال و بی صدا خواهد شد.

 

خرخر کردن نوزاد هنگام تنفس

برخی اوقات دیده می‌شود که نوزاد در انتهای هر سیکل دم و بازدم، صداهایی از خود تولید میکند. این خرخر کردن هنگام تنفس در برخی مواقع طبیعی بوده اما در برخی دیگر از مواقع ممکن است نشانه‌ای از وجود یک انسداد در مجرای تنفسی یا بیماری دیگری باشد که حتما باید تحت نظارت و درمان قرار گیرد.

 

سخن پایانی 

در این بلاگ از الا سعی بر آن داشتیم تا شما والدین عیز را با اهمیت موضوع تنفس نوزاد در خواب آشنا بکنیم. همانطوری که گفته شد چک کردن دمای بدن نوزاد در کنار ریتم تنفسی او، یکی از اصلی ترین کارهایی است که باید برای حفظ سلامتی نوزاد خود انجام دهید. هانطور که گفته شد بروز اختلالات تنفسی ممکن است سبب وقوع سندروم مرگ ناگهانی نوزاد خواهد شد که سلامتی نوزاد شما را به جد تهدید خواهد کرد. یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از این اتفاق استفاده کردن از ست خواب مناسب و ارگانیک است که با مراجعه به صفحه ست خواب نوزاد می‌توانید نسبت به تهیه آن اقدام فرمایید.


 

مطلب های تصادفی