مقدار طبیعی خواب نوزاد چند ساعت است؟

نوزاد باید چند ساعت در روز بخوابد؟

پس از تولد، خواب نوزاد تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی والدین علی‌الخصوص پدران و مادرانی می‌شود که فرزند اول خود را به دنیا آورده اند. به دلایلی که در ادامه به آنها می‌پردازیم، خواب نوزادان همچون والدین شان دارای برنامه ریزی درستی نیست و همین امر ممکن است موجب سردرگمی و نگرانی پدر و مادر نوزاد شود. برخی از نوزادان تازه متولد شده شاید در برابر خوابیدن از خود مقاومت نشان دهند در صورتیکه برخی دیگر از نوزادان ممکن است بدون کوچکترین دردسری به خواب بروند. در این بلاگ همراه الا باشید تا درباره مقدار طبیعی خواب نوزاد در طول شبانه روز صحبت کنیم.

 

بیدار شدن در طول شب

 

از آنجایی که سیستم عصبی نوزاد در ماه های ابتدایی پس از تولد هنوز با چرخه شب و روز منطبق نشده بسیار محتمل است که کودک در طول روز به خواب عمیق فرو رفته و در طول شب که زمان استراحت والدین است کاملا هشیار و پر سر و صدا باشد. این شرایط در ابتدا برای والدین که به چرخه‌ای طبیعی برای خواب خود عادت کرده اند بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

بیدار شدن در طول شب

اما خب چه می‌توان کرد؟ نوزاد تازه متولد شده‌ی شما به محبت، مراقبت و حضور شما احتیاج دارد، به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای چند هفته‌ی ابتدایی هم که شده خواب خود را با خواب کودک دلبندتان منطبق کنید. این کار بدون شک بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود اما به یاد داشته باشید که این امر فقط و فقط برای دوره‌ای کوتاه و نهایتا چند هفته‌ای خواهد بود. 

 

منظم نبودن خواب نوزاد

 

بطور میانگین و متوسط نوزادان در هفته‌ی اول پس از به دنیا آمدن، تقریبا 15 تا 18 ساعت و در یک ماهگی چیزی حدود 13 تا 16 ساعت می‌خوابند. در 4 تا 6 ماهه اول زندگی، نوزاد می‌تواند کم کم با چرخه طبیعی روز و شب ارتباط برقرار کرده و خواب منظم تری داشته باشد. بیشتر نوزادان زمانی که به سن 1 سالگی می‌رسند، دیگر کاملا با این شرایط کنار آمده و بصورت مستمر 8 تا 10 ساعت در شبانه روز می‌خوابند. گاهی اوقات به وجود آمدن اختلال در خواب نوزاد دلبند شما امری کاملا طبیعی است که نباید باعث نگرانی بشود. در حین بارداری والدین مخصوصا مادران دچار اختلالات خواب میشوند به همین دلیل بهتر است بلاگ خوابیدن در بارداری را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

منظم نبودن خواب نوزاد

برای از بین بردن این اختلال خواب توصیه می‌شود که در زمان خواب کودک حتما چراغ‌های منزل را خاموش کرده و فضایی تاریک و در عین حال ساکت برای داشتن خوابی عمیق تر و بهتر فراهم کنید. این موضوع سبب می‌شود تا خودتان نیز کم کم به زود خوابیدن دوباره عادت کرده و به روتین خواب طبیعی خود بازگردید.

 

راهکار‌های کمک به نوزاد برای به خواب رفتن

 

از آنجایی که خواب برای بدن انسان در هر سنی که باشد یک امر لازم و ضروری برای رشد و حفظ سلامت فیزیکی و روانی است، بهتر است تا با استفاده از برخی روش‌های بسیار ساده به نوزاد عزیز خود برای خوابیدن کمک کنید. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

 

راهکار های کمک به نوزاد برای به خواب رفتن

 

  • کاهش نور اتاق خواب و منزل
  • کم کردن صدای محیط
  • کاهش دمای محل خواب کودک ( فقط 1 تا نهایتا 2 درجه )
  • حمام کردن نوزاد پیش از خواب
  • پوشاندن لباس مناسب و راحت
  • تعریف کردن داستان یا خواندن یک لالایی با صدایی آرام و ملایم
  • یک وعده غذای سبک پیش از خواب مثل شیر مادر

یکی دیگر از مواردی که لازم است حتما به آن توجه داشته باشید این است که نوزاد خود را در رختخواب و یا تشکی مناسب و نرم بخوابانید تا اینگونه حس آرامش را در او بالاتر برده و سبب عمیق‌تر شدن خواب فرزند عزیزتان شوید.

 

تشک مناسب برای خواب نوزاد

 

از آنجایی که نوزاد تازه متولد شده مدت زیادی را در رحم مادر خود به سر برده است، تداعی کردن حس حضور در رحم مادر برای او بسیار خوشایند و آرامش بخش است. راهکاری که می‌توان برای این موضوع پیشنهاد داد استفاده از تشک لبه دار است.

تشک مناسب برای خواب نوزاد

تشک های لبه دار یا به اصطلاح دیگر گارد دار، علاوه بر اینکه به سبب داشتن لبه های حجیم باعث مراقبت از نوزاد در هنگام خواب و همینطور بهبود وضعیت استخوان‌ها و ستون فقرات او خواهند شد، باعث بوجود آمدن حس حضور نوزاد در رحم مادر شده و این امر کودک شما را در داشتن خوابی عمیق تر و بهتر کمک خواهد کرد. برای تهیه تشک‌های لبه دار الا، حتما به صفحه تشک لبه دار در وب سایت مراجعه فرمایید.

 

سخن پایانی

همانطور که گفته شد نوزادان در سنین و شرایط مختلف، میزان خواب متفاوتی را در شبانه روز تجربه خواهند کرد. برخی گاهی فقط 2 تا 3 ساعت می‌خوابند و برخی دیگر ساعت های طولانی‌تری را به خواب رفته و زودتر به چرخه‌ی روز و شب عادت می‌کنند. در این بلاگ سعی برا آن داشتیم تا شما را با اهمیت خواب نوزاد، مقدار طبیعی آن در هر سن و همینطور معرفی راهکارهایی خواباندن فرزندن عزیزتان آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که خواب یکی از مهم‌ترین عوامل دخیل در سلامتی انسان است،‌ به همین دلیل شما والدین عزیز باید همواره به میزان خواب نوزاد خود توجه کنید تا اینگونه نوزاد شما رشد بیشتر و بهتری داشته باشد.

در انتهای این نوشته به شما توصیه میکنیم که بلاگ " مزایای شیردهی مادر به نوزاد " را حتما مورد مطالعه قرار دهید.

مطلب های تصادفی