روش های از بین بردن ترس از شب در کودک

آیا ترس شبانه کودکان طبیعی است؟

ترس از شب و تنها ماندن در تاریکی، یکی از شایعترین و بزرگترین ترس‌های دوران کودکی است. بچه‌ای که چندی پیش و در دوران نوزادی درک و ترسی از تاریکی نداشت حال با بزرگتر شدن و وارد شدن به دنیای واقعی، از تنها ماندن در تاریکی شب میترسد. اگر بخواهیم نگاهی با دیدگاه درست به این مقوله داشته باشیم، این ترس کودک از شب یک امر تکاملی کاملا نرمال است چرا که کودک با بزرگتر شدن و ورود به سنین مدرسه، رفته رفته درک و شناخت بیشتری نسبت به اطراف خود پیدا می‌کند و در عین حال قوه تخیل بسیار پویا و فعالی نیز دارد که می‌تواند به راحتی، معمولی ترین شرایط مثل خوابیدن در شب را تبدیل به یی از ترسناک ترین کارها در دنیا کند. در این بلاگ همراه ما باشید تا به موضوع ترس از شب در کودک و ترس از تنهایی بپردازیم. در این نوشته موضوع ترس از تنهایی کودک را در شب مورد بررسی قرار داده، آن را ریشه یابی کرده و روش‌های حل این مشکل را به شما والدین عزیز معرفی خواهیم کرد.


 

علت به وجود آمدن ترس در کودکان چیست

 

پروفسور پاتریشا شیت، یکی از برجسته‌ترین اساتید دانشگاه آلاباما بیرمنگام در یکی از بیانیه‌های خود علت به وجود آمدن ترس در کودکان را اینطور بیان می‌کند: ترس از تاریکی، ترس شبانه، ترس از جدایی از والدین، صداها و آدم‌های جدید و ناشناس یک امر کاملا طبیعی و نشانه‌ای از تکامل مغز و سیستم‌های عصبی در کودکان است. این بخش از رشد کودک ممکن است تا سنین 10 سالگی ادامه پیدا کند پس والدین نباید نگران وجود بیماری یا اختلالی خاصی باشند. هنگامی که کودکان با جامعه اطراف خود بیشتر ارتباط میگیرند، برای مثال وقتی که وارد مدرسه می‌شوند، این واقعیت را درک خواهند کرد که عواملی برای آسیب رساندن به آنها وجود دارد که پدر و یا مادرشان توانایی محافظت از آنها در برابر این عوامل را نخواهد داشت.

در نقطه مقابل در همین سنین است که با شناخت عوامل خطر آفرین، ترس از این مورد به وجود می‌آید که مبادا برای پدر یا مادرم اتفاقی بیفتد. هجوم این حجم از شناخت نسبت به دنیای بیرون از خانه که غالبا برای کودک با خطر و آسیب همراه است، باعث به وجود آمدن ریشه‌های اولیه‌ی ترس، مخصوصا ترس‌های شبانه در او می‌شود.


علت به وجود آمدن ترس در کودکان

چطور به از بین رفتن ترس از شب کودک کمک کنیم

 

به طور قطع نمی‌توانید به سرعت و راحتی، ترس های شبانه کودک خود را از بین ببرید اما می‌توانید برای انجام این کار، روش‌هایی را که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم را امتحان کنید:

 

  1. کودک خود را پیش از خواب خسته تر کنید. این جمله به معنی انجام فعالیت‌های فیزیک و بازی و سر و صدا نیست بلکه به این معناست که پیش از خواب، کودک خود را وادار به انجام فعالیت ذهنی کنید تا مصرف میزان بیشتری انرژِی، زودتر و عمیق تر به خواب رود. برای مثال بهتر است به مدت 30 دقیقه قبل از خواب برای او یک  داستان کوتاه که فضایی شیرین و جذاب دارد بخوانید. توجه کنید که داستان‌های جنجالی و رازآلود ممکن است خود باعث افزایش ترس کودک از شب و تاریکی شود. حمام کردن و گرفتن یک دوش ساده قبل از خواب می‌تواند کمک بزرگی به راحت تر خوابیدن کودک شما بکند.

 

  1. یک ورد جادویی برای فراری دادن آدم‌های بد و ترسناک بخوانید. یکی از راهکارهایی ساده و بامزه‌ای که می‌تواند به جلوگیری از  ترس از شب کودک شما کمک بزرگی کند این است که شما می‌توانید به کمک او یک ورد جادویی با چند جمله کوتاه بسازید تا نقش یک طلسم محافظ را برای او بازی کند که با خواندن آن تمام آدم‌های ترسناکی که قصد اذیت کردن او را دارند فرار کنند و از اتاق بروند. کودکان به خاطر داشتن قوه تخیلی بسیار قوی، با انجام همین کار ساده خود را قدرتمند فرض کرده و با فراری دادن همه‌ی کسانی که قصد اذیت او را دارند، خیلی خیلی راحت تر خوابیده و دیگر نخواهند ترسید.

چطور به از بین رفتن ترس از شب کودک کمک کنیم

 در این بخش بلاگ خواب نوزاد را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

  1. به کودک خود اجازه دهید که هر طور راحت است بخوابد. برای مثال اگر برای خوابیدن لباس یا پتو خاص و موردعلاقه‌ای دارد، از آنها استفاده کند. کودکان خیلی سریع و راحت با اشیاء ارتباط می‌گیرند و هنگامی که از آن اشیاء استفاده می‌کنند احساس راحتی و آرامش بیشتری خواهند داشت.

 

  1. نور دشمن تاریکی. یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌توانید برای از بین بردن ترس شبانه کودک خود به کار بگیرید استفاده از یک چراغ خواب کوچک برای از بین بردن تاریکی اتاق خواب است. یک آباژور ساده و کم نور که مقداری باعث روشن شدن اتاق شود ولی برای خواب کودک مزاحمتی ایجاد نکند، می‌تواند تمام ترس او را ار تاریکی اطرافش از بین ببرد. در این راستا راه دیگری هم دارید و آن هم نیمه باز گذاشتن در اتاق کودک است تا در زمان خواب مقدار نور وارد اتاقش شده و احساس حبس شدن در زندانی تاریک و تنگ را نداشته باشد.

چراغ خواب کودک

  1. اگر فرزند شما خواهر، برادر و یا حیوان خانگی دارد، اجازه دادن خوابیدن آنها کنار، علاوه بر از بین بردن ترس از شب کودک شما باعث قوی تر شدن ارتباط عاطفی بین آنها نیز می‌شود.


 

عواقب ناشی از ترس شبانه کودک

 

همانطور که در بلاگ شب ادراری کودک به طور کامل توضیح دادیم، یکی از اصلی‌ترین دلایل شب ادرای کودکان، ترس‌ های شبانه آنهاست. اما این مورد یکی از کوچکترین عوارضی است که ترس از شب در کودک به همراه خواهد داشت. ترس از شب، تاریکی و تنها خوابیدن، تاثیر بسیاری بر چرخه خواب کودک شما خواهد داشت که همین امر می‌تواند در طولانی مدت سبب به وجود آمدن اختلالات جسمی و روانی بسیاری شود. از طرف دیگر، ترس از تاریکی در کودک می‌تواند منجر به به وجود آمدن اختلالات ذهنی و شناختی برای کودک شده و او را به پرخاشگر شدن سوق دهد. برای همین است که شما والدین عزیز بهتر است با استفاده از نکات گفته شده، به از بین بردن ترس شبانه کودک خود کمک کنید تا مبادا در آینده این مورد سبب اتفاقات و اختلالات بزرگ فیزیک و ذهنی برای او نشود. 

 

مطلب های تصادفی