راه کار های مقابله با خشکی پوست نوزادان در پاییز

چرا پوست فرزندم در فصل سرد خشک میشود؟

پاییز علاوه بر این که فص سرد و زیبایی است، مشکلات و بیماری هایی را نظیر سرماخوردگی و بیماری های پوستی برای ما به وجود می‌آورد. پوست ما همانطور که در تابستان به دلیل اشعه های زیاد خورشید آسیب می‌بیند، در پاییز نیز به دلیل سرمای زیاد و خشکی هوا درمعرض بیماری های پوستی قرار می‌گیرد و لازم است از آن مراقبت کنیم. با در نظر گرفتن این که پوست نوزادان نسبت به بزرگسالان از حساسیت و لطافت بیشتری برخوردار است، این مراقبت از پوست اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کند. 

هوای سرد بیرون و هوای خشک درون خانه در پاییز با ایجاد ترک، خشکی، سوزش و سرخی در پوست کودکان همراه می‌شود و برای ما اجباری برای مراقبت از پوست نوزاد به همراه می‌آورد. در فصل پاییز حتما قبل از بیرون رفتن از منزل کودک خود را به گونه ای بپوشانید که عرق نکند (چون به این صورت احتمال سرماخوردگی در نوزاد می‌رود) و شرایط را به صورتی مهیا کنید که تفاوت دمای بدن نوزاد در بیرون و داخل منزل زیاد نباشد.

در ادامه برای جلوگیری از ایجاد آسیب های پوستی نوزادان در فصل پاییز، راهکار های زیر را انجام دهید:

 

. نوزاد در فصول سرد سال، به استحمام روزانه نیازی ندارد

 

کودک را هر روز به حمام نبرید. حتی لازم است مدت زمان استحمام کودک را کاهش دهید تا چربی پوست او به صورت کامل از بین نرود. همچنین به هنگام حمام کردن نوزاد خود، از صابون و یا شامپو مخصوص پوست بدن نوزاد، که مرطوب کننده هستند استفاده کنید تا پوست نوزاد خشک نشود. پس از این که نوزاد یا کودک شما حمام و یا آب بازی خود را تمام کرد، او را با حوله تمیز و لطیف، با ضربه های آرام خشک کنید و حوله را روی پوست او نکشید.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : وسایل مورد نیاز برای سیسمونی نوزاد  در فصل پاییز.

 

. از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

 

پس از حمام نوزاد، هنگامی هنوز بدن او مرطوب است و کامل خشک نشده است، از لوسیون یا کرم مرطوب کننده استفاده کنید و روی پوست او به قدری ماساژ دهید تا بهتر جذب شود. با استفاده از کرم مرطوب کننده، رطوبت پوست حفظ شده از ایجاد خشکی و ترک پوستی (و به طبع ایجاد سوزش در ناحیه خشک شده) جلوگیری کنید.

 

. جلوگیری از عرق سوز شدن نوزاد

 

هر زمانی که غده های کوچک عرق بسته شوند، حالت عرق سوز رخ می‌دهد و الزاما مربوط به فصل تابستان نیست. اگر لباس نوزاد بیش از حد گرم باشد یا مدت طولانی روی صندلی مخصوص کودک در ماشین قرار بگیرد این حالت اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از رخ دادن عرق سوز، به کودک به صورت لایه ای لباس بپوشانید؛ زیرا هم لباس لایه لایه است و هوا راحت تر در آن جریان پیدا می‌کند و همچنین هر زمان که دمای بدن کودک بالا رفت می‌توانید یکی از لایه ها را از تن او در بیاورید.نوزاد را در مکانی که تهویه در به خوبی رخ می‌دهد قرار دهید و هر زمانی که به منزل بازگشتید، لباس ها را از تن او به آرامی خارج کنید تا بدن نوزاد هوا بخورد.

 

مقاله پیشنهادی : علت و درمان عرق سوز شدن نوزاد.

 

. مراقبت از پوست بینی نوزاد در پاییز را فراموش نکنید

با توجه به این که سرما باعث ایجاد آبریزش از بینی نوزاد می‌شود و شما با دستمال کاغذی آن را خشک می‌کنید، پوست بینی نوزاد به سرعت خشک می‌شود. برای جلوگیری از خشک شدن و ترک خوردن پوست بینی نوزاد از وازلین یا کرم های مرطوب کننده دیگر که نوزاد شما به آنها حساسیت ندارد استفاده کنید. مرطوب کردن بینی نوزاد با وازلین یا هر کرم دیگر جدای از حفظ رطوبت پوست بینی، به رفع مخاط خشک بینی نیز کمک می‌کند. همچنین لازم است برای تمیز کردن بینی نوزاد خود در پاییز از دستمال مرطوب استفاده کنید تا بیش از حد خشک نشود. لازم به ذکر است که در برخی از نوزادانی که اگزما دارند، باکتری هایی در بینی وجود دارد. هنگامی که متوجه شدید در اطراف بینی و دهان نوزادتان پوسته پوسته شده است و آبریزش بینی نیز دارد، سریعا به پزشک متخصص رجوع کنید تا با تجویز آنتی بیوتیک های موضعی، عفونت را برطرف کند. در نظر داشته باشید که به دلیل حساسیت بالای نوزادان، نباید به صورت خودسر و بدون تجویز پزشک از دارو استفاده کنید.

در انتهای این نوشته توصیه میکنیم بلاگ اشتباهات رایج در چیدمان اتاق خواب نوزاد را نیز مطالعه فرمایید.

 

مطلب های تصادفی