همه چیز در مورد کولیک در شیرخواران

چرا نوزاد دچار کولیک می‌شود؟

اگر پدر و مادر نوزادی باشید و نوزاد شما با کولیک درگیر باشد، حتما بار ها از اطرافیان شنیده اید که کولیک برای نوزاد خطری ندارد؛ اما باز هم نگران نوزاد خود می‌شوید و نمی‌دانید هنگامی که نوزاد گریه می‌کند او را چگونه آرام کنید. در این مطلب با ما همراه باشید تا با کولیک بیشتر آشنا شوید.

 

نشانه های کولیک در نوزادان

مدتی است که نوزاد شما بر خلاف قبل تر که بسیار نوزاد آرامی بود، چند مرتبه در طول روز و شب گریه می‌کند، بیشتر از همیشه عصبی است و به هیچ وجه آرام نمی‌شود. در کنار این شرایط، شما هم خستگی زیادی را متحمل می‌شوید و به همین دلیل تحمل جیغ و گریه هایی که در تصورتان نمی‌گنجید را ندارید و به مرور زمان، تحمل اوضاع برایتان ناممکن می‌شود. در چنین شرایطی توصیه ما به شما مراجعه به پزشک است. به احتمال قوی، تشخیص پزشک برای کودک شما کولیک است. خبر خوب این است که کولیک برای نوزاد خطری ندارد و خبر بد این است که این شرایط تا چند هفته ادامه خواهد داشت.

نشانه های کولیک در نوزادان

مقاله پیشنهادی : آیا رفلاکس معده در نوزادان نشانه‌ی یک مشکل جدی است؟

کولیک نوزاد 

کولیک اغلب به دلیل تغذیه نامناسب مادر شیرده، حساسیت و گوارش ضعیف ایجاد می‌شود. اگر نوزادی بیش از 3 ساعت در روز و بیشتر از 3 روز در هفته گریه کند، ممکن است به کولیک یا همان قولنج نوزادان مبتلا شده باشد. نوزاد مبتلا به کولیک دل درد های شدید و مداوم را تجربه می‌کند، مدام تکان خورده و به خودش می‌پیچد، باد زیادی از او خارج می‌شود، عصبی است و به صورت مداوم گریه می‌کند. توجه داشته باشید که کولیک با اسهال متفاوت است و در اسهال نوزادان، مدفوع زیاد و آبکی است. 

 

طبق آمار های اعلام شده از منابع رسمی، تنها حدود 20 درصد از نوزادان بین 2 هفتگی الی 3-4 ماهگی دچار کولیک می‌شوند. پزشکان توصیه می‌کنند که مادران هنگام شیر دادن به نوزاد مبتلا به کولیک خود، او را در حالت نیمه خوابیده و روی شیب قرار دهند و حتما پس از هر بار شیر خوردن نوزاد، باد گلوی او را بگیرند. رعایت این نکات، ناراحتی نوزاد پس از شیر خوردن را کاهش می‌دهد.

کولیک نوزاد

مقاله پیشنهادی : 7 دلیل گریه کردن نوزاد و راه های آرام کردن آنها

چگونه کولیک نوزاد را تشخیص دهیم؟

برخلاف بسیاری دیگر از بیماری و یا ناراحتی های مرتبط با نوزادان، کولیک هیچ آزمایشی ندارد تا بتوان با استناد به آن وجود کولیک را تایید کرد. ببرای تشخیص این عارضا پزشک صرفا با بررسی رکورد ها یا به اصطلاح همان سوابق پرونده‌ی نوزاد و پرسیدن سوالاتی در ارتباط با شرح حال نوزاد از والدین، وجود کولیک را تایید و یا رد میکند. در تشخیص کولیک نوزاد، معاینه بالینی توسط پزشک نقش بسزایی دارد، از مواردی که پزشک بررسی میکند میتوان به : سطح انرژی، رنگ پوست، تنفس، دمای محیطی بدن نوزاد و همینطور وزن اشاره کرد.

 

در برخی از موارد نیز ممکن است دکتر برای رد کردن احتمال وجود برخی دیگر از عوارض، دستور انجام چند آزمایش را بدهد. به همین دلیل است که اکیدا توصیه میکنیم که همیشه در ارتباط با ناراحتی های نوزاد حتما به یک متخصص اطفال مراجعه کنید.

چطور کولیک نوزاد را درمان کنیم؟

همانطور که گفته شد کولیک در نوزاد هیچ علت خاصی برای به وجود آمدن ندارد، دقیقا به همین دلیل است که هیچ درمان خاصی نیز برای کولیک وجود دارد. پزشک متخصص صرفا تلاش میکند با انجام درمان هایی که ممکن است سبب رفع ناراحتی میشود، کولیک نوزاد را برطرف کند. این پروسه ممکن است کمی طولانی باشد چون احتمال دارد پزشک برای درمان عارضه، به ترتیب از چندین روش مختلف استفاده کند تا نهایتا نتیجه مطلوب حاصل گردد.
 
کولیک یک امر کاملا طبیعی است که در حجم بسیار زیادی از نوزادانی که در سنین کمتر از 4 ماهگی به سر میبرند اتفاق میافتد، کولیک به خودی خود به وجود آمده و در اثر گذر زمان به خودی خود رفته رفته بهتر میشود و در صورت تشخیص آن نباید اصلا نگران و مضطرب شوید.
در ادامه به معرفی برخی از درمان های کولیک خواهیک پرداخت:
ماساژ دادن کمر و آرام آرام تکان دادن نوزاد حین راه رفتن
تغییر پوسچر یا حالت بدنی نوزاد مثل نشاندن یا خواباندن او
استفاده از پستانک
بغل کردن نوزاد بدون لباس
اطمنیان پیدا کردن از گرسنه نبودن نوزاد
سوار کردن نوزاد درون ماشین
قرار دادن نوزاد در تاب مخصوص
 
رژیم غذایی مخصوص مادر

اگر نوزادتان را با شیر خودتان تغذیه می‌کنید، لازم است تا مدتی رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید که مخصوص مادران شیرده نوزادان مبتلا به کولیک و روده‌های حساس است. رعایت همین یک نکته، تاثیر چشمگیری در کاهش درد و گریه نوزاد شما خواهد داشت. 

 

در مرحله اول سعی کنید لبنیات را برای چند روز مصرف نکنید. بر اساس تجربه های به دست آمده، ثابت شده است که به دلیل این که مواد لبنی نفاخ هستند، با قطع مصرف لبنیات، درد نوزادان کاهش می‌یابد.

 

در مرحله دوم از مصرف مواد غذایی حساسیت زا (مثل کلم، گل کلم، تربچه، حبوبات، سیر، پیاز، تخم مرغ، کافئین، انواع ادویه و سایر مواد تحریک کننده) برای چند روز خودداری کنید. به این صورت با آزمون و خطا می‌توانید متوجه شوید که با ورود دوباره یک غذا به معده‌ نوزادتان مجددا گریه او شروع می‌شود یا خیر.

یکی از محصولاتی که به شما برای شیردهی بهتر نوزاد و جلوگیری از وقوع کولیک کمک میکند، بالش شیردهی میباشد. این محصول با قرار دادن بدن نوزاد در بهترین حالت فیزیکی ممکن، تغذیه کردن او از شیر مادر را بسیار آسانتر کرده و کمک شایانی به هضم این ماده خواهد کرد به همین دلیل استفاده از این محصول میتواند جلوی کولیک نوزاد را گرفته و سبب آسایش و آرامش شما و فرزند عزیزتان باشد. بالش های شیردهی الا با بهره گیری از بهترین الیاف صد در صد طبیعی، علاوه بر راحتی سبب جلوگیری از بروز حساسیت های پوستی و تنفسی نیز میگردد که میتواند سلامت نوزاد شما را به خطر اندازد. شما والدین محترم میتوانید برای تهیه بالش شیردهی مناسب خودت و نوزاد عزیزتان به صفحه " بالش شیردهی " در وب سایت الا مراجعه کرده و نسبت به خرید این محصول کاربردی اقدام نمایید.

رژیم غذایی مخصوص مادر

 

اگر غذایی باعث تشدید گریه نوزاد شد، عامل ناراحتی او است و به احتمال زیاد نیز نوزاد شما به آن ماده غذایی حساسیت دارد. همچنین آجیل (مخصوصا بادام زمینی)، شکلات، قهوه، مرکبات، گوجه فرنگی و همچنین غذا‌های دریایی هم ممکن است برای نوزاد حساسیت زا باشند. در ادامه به شما توصیه می‌کنیم مواد غذاییی حاوی گلوتن (گندم و جو) و مواد نفاخ (حبوبات و کلم) و برخی از میوه های تابستانی را تا مدتی مصرف نکنید.

در انتهای این نوشته توصیه میکنیم بلاگ بد غذایی کودک نوپا و راه های مقابله با آن را مورد مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی