نحوه صحیح شیردهی مادر به نوزاد

درست ترین راه برای شیر دادن به نوزاد کدام است؟

شیر مادر بهترین و مناسب ترین ماده غذایی برای نوزاد است که با داشتن مقادیر بسیار زیادی از مواد مغذی همچون پروتئین، چربی، آهن، کلسیم و سدیم، سبب تامین تمام نیازهای غذایی نوزاد برای رشد و نمو می‌شود. نکته جالبی که در ارتباط با تغذیه‌ی نوزاد از شیر مادر وجود دارد این است که نوزاد در هر دوره از رشد خود نیاز به مواد معدنی و مغذی متفاوتی دارد، به طبع همین اتفاق شیر مادر نیز در گذر زمان و همراه با تغییر نیازهای بدن نوزاد، دستخوش تغییر شده و درصد املاح و مواد مغذی موجود در آن تغییر خواهد کرد. در این بلاگ از الا به اهمیت شیردهی نوزاد پرداخته و شما را با نحوه صحیح شیردهی مادر به نوزاد آشنا خواهیم کرد.

 

مزایای شیردهی مادر

پیش از اینکه به مزیت ها و منافع شیردهی مادر به نوزاد بپردازیم لازم است به این نکته اشاره کنیم که مادران نیز خود از شیردادن به نوزادشان منافع بسیاری می‌برند که عبارتند از: کم کردن وزنی که در زمان بارداری گرفته بوده‌اند، جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان هایی همچون سینه و تخمدان و در نهایت کاهش احتمال ابتلا به دیابت. پس همانطور که میبینید، شیر دادن مادر به نوزاد تنها برای کودک او مفید نبوده و فواید چشمگیری برای سلامتی مادر نیز خواهد داشت.

مزایای شیردهی مادر

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : فواید شیردهی مادر به نوزاد

نحوه صحیح شیردادن مادر به نوزاد به صورت طبیعی

یکی از مهمترین مواردی که در حین شیردهی به نوزاد باید به آن توجه کنید این است که شما مادر عزیز حتما باید صاف نشسته و یک تکیه گاه مناسب در پشت خود داشته باشید تا بتوانید راحت تر نوزاد را در آغوش گرفته و تعادلی او را با دستان خود حفظ کنید.

به آرامی و با دقت، با یک دست تمام بدن نوزاد را از پشت در آغوش گرفت و مراقب وضعیت سر و گردن او باشید. نوزادان به دلیل نرم بودن استخوان هایشان در برابر قرار گرفتن در شرایط فیزیکی نامناسب بسیار ضعیف و ناتوان هستند. در بدو تولد نوزاد، لازم است که در هر 24 ساعت، 7 یا 8 بار نوزاد خود را با شیر تغذیه کنید.

 

بهترین و راحت ترین وضعیت برای نوزاد حین شیر خوردن زمانی است که بدن او با شیب ملایمی در آغوش شما قرار گرفته و سر او کمی بالاتر از باقی اعضای بدن می‌باشد. در این حالت بینی نوزاد را در نزدیکی نوک سینه قرار داده و با باز کردن دهان، به آرامی، شیردهی را شروع کنید. دقت داشته باشید که فرایند شیردهی نوزاد به صورت طبیعی ممکن است گاهی دردناک باشد برای همین بهتر است در زمان احساس کردن درد، شیردهی را متوقف کرده و پس از چند ثانیه دوباره شروع کنید. به این موضوع توجه کنید که در ابتدا نوزاد ریتم درستی برای مکیدن عمیق و خوب شیر مادر ندارد، به همین دلیل باید صبوری به خرج بدهید.

نحوه صحیح شیردادن مادر به نوزاد به صورت طبیعی

نحوه صحیح شیردهی مادر به نوزاد با شیر خشک

شیردهی بعد از عمل سزارین نیز میتواند صورت بگیرد اما برخی از مادران ممکن است پس از زایمان شیر کافی برای تغذیه‌ی نوزاد خود نداشته باشند به همین دلیل بهترین راه استفاده کردن از شیرخشک های غنی شده با آهن و مواد مغذی دیگر است. این شیر خشک ها با داشتن مقادیر کافی از چربی، سدیم، پروتئین و آهن، می‌توانند به راحتی تمام نیاز های غذایی نوزاد برای رشد و تکامل را پاسخگو باشند.

 

نکته‌ای که در ارتباط با شیردهی به نوزاد با شیر خشک باید به آن توجه داشته باشید این است که، همواره نسبت درست و مناسبی از آب و شیر خشک را در شیشه شیر نوزاد ترکیب کنید. چرا که اگر بیشتر از نسبت معمول آب در شیشه بریزید، ممکن است که املاح کافی به بدن نوزاد نرسیده و حتی سبب تشنج او نیز بشود. از طرف دیگر اگر بیشتر از نسبت معمول شیر خشک در شیشه شیر بریزید ممکن است که برای نوزاد مشکلات گوارشی و کلیوی ایجاد شود. در انتها لازم به ذکر است که اگر نوزاد شما زودرس به دنیا آمده و یا نقصی در سیستم ایمنی دارد، حتما پیش از ترکیب کردن آب و شیر خشک، آب را جوشانده تا از ورود میکروب ها و موارد بیماریزای دیگر به بدن او جلوگیری کنید.

نحوه صحیح شیردهی مادر به نوزاد با شیر خشک

وضعیت بدن نوزاد در حین شیر خوردن

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، وضعیت قرار گیری بدن نوزاد در هنگام شیر خوردن یکی از مهمترین مواردی است که شما عزیزان به عنوان والدین باید به آن توجه داشته باشید. نوزادان در بدو تولد استخوان بندی نرم، منعطف و صد البته آسیب پذیری دارند به همین دلیل باید در هنگام نشستن، دراز کشیدن، خوابیدن و شیر خوردن مراقب وضعیت قرارگیری بدن شان باشید. یکی از بهترین و استاندارد ترین روش ها برای حفظ وضعیت فیزیکی مناسب نوزاد در این شرایط، استفاده کردن از بالش شیردهی می‌باشد. بالش شیردهی به سبب داشتن طراحی ارگونومیک مناسب ستون فقرات نوزاد و همینطور ابعاد مناسب جهت قرار گرفتن در آغوش مادر، بهترین گزینه برای استفاده در زمان شیردهی مادر به نوزاد است.

 

فروشگاه الا آرت با داشتن تجربه‌ای طولانی و برگرفته از دانش در زمینه‌ی تولید پوشاک و لوازم سیسمونی نوزاد، بالش شیردهی مخصوص خود را روانه بازار کرده است. با استفاده از این محصول که دارای جنسی 100 درصد طبیعی و ارگانیک است، شما می‌توانید سلامت نوزاد خود را در حین شیردهی تضمین کرده و از بابت بوجود آمدن کوچکترین اختلالات اسکلتی و عضلانی، نگرانی نداشته باشید. برای مشاهده انواع مدل‌های بالش شیردهی الا همراه با قیمت محصولات به صفحه بالش شیردهی در این وب سایت مراجعه کنید.

وضعیت بدن نوزاد در حین شیر خوردن

فواید تغذیه شیر مادر برای نوزاد

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری هایی که ادامه به آنها اشاره می‌کنیم قرار می‌گیرند:

آسم

بیماری حاد تنفسی تحتانی

عفونت گوش یا اوتیت حاد میانی

عفونت های دستگاه گوارش نظیر اسهال و استفراغ

چاقی

دیابت نوع 1

انتروکولیت نکروزان یا NEC که در نوزادان نارس رخ می‌دهد.

سندروم مرگ ناگهانی

 

فواید شیردهی برای مادران

در مادران شیرده، احتمال ابتلا به بیماریهای زیر کاهش پیدا می‌کند:

فشارخون بالا

دیابت نوع 2

سرطان پستان

سرطان تخمدان

 

همچنین شیردهی مادر به کوچک شدن رحم کمک کرده و به دلیل این که این عمل(شیردهی) به کالری برای انجام شدن نیاز دارد، باعث کاهش وزن مادر می‌شود.

 

نکاتی که قبل از زایمان برای شیردهی بهتر باید آنها را در نظر بگیرید.

مراقبت های دوران بارداری: این مراقبت ها از این جهت اهمیت دارند که لازم است مادر مراقبت از خود و نوزاد را یاد بگیرد، زیرا نوزادی که نارس متولد می‌شود شیردهی سخت تری دارد.

 

وسایل شیردهی: خریدن وسایل مورد نیاز در شیردهی در دوران بارداری و قبل از زایمان، به شما کمک بسزایی می‌کند. وسایل مورد نیاز شیردهی شامل روکش، سوتین شیردهی، بالش شیردهی و ... می‌شود. در برخی از موارد بیمه یا بیمارستان به صورت رایگان پمپ سینه در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

کلاس شیردهی: برخی از مادران در دوران بارداری در کلاس های شیردهی شرکت می‌کنند تا یاد بگیرند که چگونه به نوزاد خود شیر بدهند.

 

مشورت با پزشک: با پزشک خود در مورد برنامه شیردهی و مراقبتی که بیمارستان پس از زایمان در اختیار شما قرار می‌دهد مشورت کنید. برخی از بیمارستان ها خدمات تخصصی شیردهی ارائه می‌کنند که می‌تواند به شما در مسیر شیردهی به نوزاد کمک کند.

 

نکات شیردهی پس از زایمان

هنگامی که نوزاد شما متولد شد، سینه های شما کم کم پر می‌شوند. در ابتدا ماده ای که از سینه شما خارج می‌شود پیش شیر بوده و به آن آغوز می‌گویند، به این معنی که شیر شما غلیظ و زرد رنگ است. آغوز جریان خروج آهسته تری دارد تا نوزاد شما یاد بگیرد چگونه شیر بخورد. پس از 3 الی 4 روز از تولد نوزاد و شروع شیردهی، شیر واقعی از سینه شما خارج می‌شود. لازم به ذکر است که معده نوزاد تازه متولد شده به اندازه یک انگور بزرگ است و به همین علت نوزاد باید در وعده های زیاد شیر دریافت کند و نمی‌تواند حجم زیادی از شیر را در معده خودش نگه دارد. در صورتی که نوزاد بیش از اندازه شیر خورده باشد، به هنگام باد گلو گرفتن مقداری پنیرک نیز از دهانش خارج می‌شود که همان شیر نیمه هضم شده است.

 

سخن پایانی

در این بلاگ از الا سعی بر آن داشتیم تا شما والدین عزیز را با نحوه صحیح شیردهی مادر به نوزاد آشنا کرده و برای حفظ سلامتی نوزاد عزیزتان، راهکار ها و نکته‌هایی را گوشزد کنیم. همانطور که گفته شد، تغذیه‌ی نوزاد از شیر مادر یک امر بسیار مهم و مفید بوده که به سلامت مادر و نوزاد کمک میکند. در انتهای نوشته نیز از مزیت های استفاده از بالش شیردهی گفتیم و شما را با فواید استفاده از این محصول آشنا کردیم.

 

مطلب های تصادفی