تشک و بالش نوزاد باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

تشک و بالش مناسب نوزاد چگونه است؟

 از آنجایی که نوزادان بیشتر وقت روز را در خواب هستند و با توجه به این که توانایی نشستن و حرکت را ندارند، باقی اوقات روز را که بیدارند، دراز کشیده اند. به همین دلیل استفاده از تشک و بالشی که راحتی آن ها را تامین کند از اهمیت بالایی برخوردار است.

تشک آنتی رفلاکس نوزاد، از تشک های پرطرفدار برای والدینی است که نوزاد دارند. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش امکانات، والدین در رشد و پرورش کودک خود موفق تر بوده و مشکلات کمتری را تجربه می‌کنند. برای کاهش احتمال بروز مشکلاتی برای نوزاد در خواب، انتخاب درست و با دقت کالای خواب نوزادی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

تشک نوزاد چه ویژگی هایی دارد؟

·         تشک سفت انتخاب کنید: برخی از والدین فکر می‌کنند که نوزادشان باید روی نرم ترین تشک موجود بخوابد تا فشاری به بدنش وارد نشود، اما لازم به ذکر است که تشک های نرم احتمال بروز خفگی در خواب را افزایش می‌دهد، زیرا کودک در داخل تشک فرو رفته و تنفس براش سخت می‌شود. همین باعث ایجاد آسم در سنین بالاتر می‌شود. همچنین تشک بیش از حد نرم، به ساختار استخوانی نوزاد که هنوز نرم است آسیب وارد می‌کند. تشکی برای نوزاد مناسب است که بعد از این که با دست خود به آن فشار وارد کردید، جای دستتان روی آن نماند.

 

·         اندازه مناسب تشک آنتی رفلاکس نوزاد: تشک نوزاد باید دقیقا به اندازه تخت یا گهواره او باشد تا حدود غلت زدن و حرکت نوزاد محدود شود. کوچکتر بودن یا بزرگتر بودن تشک نسبت به تخت، احتمال بروز خطر برای نوزاد را افزایش می‌دهد. همچنین وزن تشک به موادی بستگی دارد که در ساخت آن استفاده شده است. تشک های معمولی حدود 3 الی 4 کیلوگرم وزن دارند، تشکی از جنس فوم پلی اورتان حدود 9 کیلوگرم و تشک های فنر دار تا 14 کیلوگرم وزن دارند.

 

·         روکش تشک آنتی رفلاکس نوزاد: روکش های تخت نوزادان جدا از طرحی که برای نوزاد جذابیت دارد، باید جنس مرغوب و با کیفیتی داشته باشد. زیرا به دلیل حساسیت پوست نوزاد، باید به دفعات شسته شود.در نظر داشته باشید که ماندن آلودگی روی تشک، باعث بیماری های عفونی پوستی برای کودک می‌شود.

 

·         تنفس تشک: همانطور که قبلا ذکر شد، نوزاد کل ساعات روز را چه بیدار باشد چه خواب، در تشک به سر می‌برد. در نتیجه تنفس تشک و خنک بودن آن باعث راحتی نوزاد و همچنین جلوگیری از ابتلای کودک به زخم بستر می‌شود.

تشک نوزاد چه ویژگی هایی دارد

 در این بخش بلاگ تنها خوابیدن کودک را پیشنهاد میکنیم.

انواع تشک مناسب کودک و نوزاد

ازآنجایی که در ماه های ابتدایی تولد بدن نوزاد هنوز شکل نگرفته و استحکام لازم را ندارد، والدین باید به این موضوع توجه داشته باشند که محل خواب کودک دارای امنیت باشد و به این جهت، تشک راحت و ایمن اهمیت زیادی دارد.

1.      تشک دو رویه: همانطور که قبل تر بیان کردیم، در ماه های ابتدایی تولد، نوزاد باید روی تشک سفت بخوابد.اما با رشد کودک نیاز است تا روی تشکی نرم تر بخوابد. به این منظور تشک های دو رویه در بازار موجود اند که یک طرف سفت و طرف دیگر نرم است. بدین صورت با رشد کودکتان می‌توانید تشک را چرخانده و از طرف نرم تر آن استفاده کنید.

 

2.      تشک ارگانیک:این نوع تشک از مواد کاملا طبیعی ساخته شده و در آن هیچگونه مواد مصنوعی یا شیمیایی استفاده نشده است. مواد به کار رفته در این تشک پنبه، پشم طبیعی گوسفند یا الیاف گیاه نارگیل است. همچنین از فوم های گیاهی و لاتکس های طبیعی در ساخت این گونه تشک ها استفاده می‌شود. از آنجایی که مواد مصنوعی و شیمیایی می‌تواند برای کودکان حساسیت و آسیب هایی داشته باشد، استفاده از این تشک ها رواج پیدا کرده است.

 

آیا هنوز اقدام به تهیه سرویس خواب نکرده اید؟ بلاگ نکات مهم پیش از خرید سرویس خواب نوزاد را به شما پیشنهاد میدهیم.

 

3.      تشک آنتی رفلاکس نوزاد: با توجه به حساسیت بیشتر معده نوزادان نسبت به بزرگسالان و حتی کودکان بزرگتر، می‌‌توان با روش ساده ای همچون استفاده از تشک های مخصوص از مشکلات معده ای نوزاد جلوگیری کرد. یکی از این مشکلات که نوزادان را اذیت می‌کند، رفلاکس معده است که با توجه به عدم توانایی نوزادان در نشستن و دراز کشیدن مداوم آن ها، امری رایج است. تشک های آنتی رفلاکس با زاویه کمی که دارند، علاوه بر راحتی ای که برای نوزاد فراهم می‌کنند، شیب مناسبی هم برای جلوگیری از ریفلاکس دارند. اکثراین تشک ها بالشتک هایی را همراه خود در بسته بندی دارند که باید در پایین باسن نوزاد قرار بگیرند. علاوه بر این ها، بر روی تشک سوراخ هایی تعبیه شده است که تنفس را برای کودک راحت تر می‌کند.

 انواع تشک مناسب کودک و نوزاد

برای مشاهده انواع طرح ها و رنگ های مختلف محصولات الا به صفحه ست خواب نوزاد مراجعه کنید.

بالش نوزاد باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

علاوه بر تشک، بالش هم اهمیت زیادی دارد و والدین باید به آن توجه کنند. انتخاب بالش مناسب نکاتی دارد که در ادامه سعی می‌کنیم خلاصه وار توضیحاتی ارائه کنیم.

o       زمان مناسب استفاده از بالش برای کودک: متخصصان سلامت اطفال پیشنهاد می‌کنند که نوزادان تا یک سالگی از بالش استفاده نکنند و هنگام خواب روی سطح تشک قرار داده شوند. در نظر داشته باشید که استفاده از پتو و ملافه های بزرگ و سنگین برای نوزادان و کودکان خطرناک است. با توجه به این نکته که بالش سر نوزاد را گرم می‌کند و همچنین می‌تواند راه تنفسی کودک را مسدود کند، برای کودکتان خطر آفرین است. به همین دلیل بسیاری از متخصصان پیشنهاد می‌کنند تا دو سالگی برای کودکان از بالش استفاده نکنید و تا آن زمان، استفاده از یک تشک آنتی رفلاکس معده کافی خواهد بود.

 مقاله پیشنهادی در این بخش : چطور بالش مناسب نوزاد را انتخاب کنیم؟

o       اندازه بالش نوزاد: هنگام خرید بالش حتما به اندازه آن توجه کنید و قبل از خرید، دور سر نوزادتان را اندازه گیری کنید. زیرا سایز بالش به اندازه سر نوزاد بستگی دارد. بالش های مخصوص نوزادان همانند تشک هایشان، سفت هستند تا خطر خفگی نوزاد را کاهش دهند. همچنین در صورتی که بالش مخصوص نوزادتان همراهتان نبود، بهتر است به جای استفاده از بالش معمولی، چند حوله کوچک را تا زده و زیر سر نوزاد تان قرار دهید. درنظر داشته باشید که بالش های بلند یا بالش هایی که روی آن ها تزئیناتی قرار دارد می‌تواند به سر و ستون فقرات کودکتان آسیب بزند.

 بالش نوزاد باید چه ویژگی هایی داشته باشد

مطالب گفته شده در این صفحه، به والدین کمک می‌کند بهتر و راحت تر از نوزاد خود نگهداری کنند و به دلیل تامین امنیت و راحتی نوزادشان، ریسک رفلاکس و ناراحتی های سر، گردن و ستون فقرات جلوگیری کنند.

برای داشتن یک راهنمای کامل، بلاگ انواع مدل بالش نوزاد را مورد مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی