لوازم ضروری اتاق نوزاد کدامند

تهیه کدام لوازم برای اتاق نوزاد اهیمت بیشتری دارد

معمولا پیش از تولد یک نوزاد، والدین او به این فکر می‌افتند که شروع به خرید و جمع آوری تمام لباس ها، اسباب بازی ها، سیسمونی و تمام لوازم اتاق خواب او کنند. در این زمان والدین بسیار هیجان زده و خوشحال هستند به همین دلیل ممکن است بدون داشتن توجه کافی شروع به خرید وسایل و لوازم با هزینه‌های گزاف کنند که هیچوقت به کار نوزاد نیاید. رخ دادن این اتفاق در هنگام تولد اولین نوزاد بسیار محتمل تر نیز هست. به هیمن دلیل توصیه میکنیم در این بلاگ همراه الا باشید تا شما را با لوازم ضروری اتاق نوزاد آشنا کنیم. در انتهای این نوشته شما لیستی کوتاه اما کامل از تمام وسایل مورد نیاز اتاق نوزاد خود دارید و دیگر احتیاجی به صرف هزینه‌های زیاد نیست.

وسایل ضروری اتاق خواب نوزاد کدامند

در ادامه به معرفی و توضیحی مختصر در ارتباط با تمام وسایل و لوازم مورد نیاز اتاق نوزاد ارائه خواهیم داد: 

 

ست تخت نوزاد

همانطور که در نوشته های پیشین نیز مطرح کردیم، نوزادان ساعت‌های طولانی‌ای از روز را در حال خوابیدن هستند تا رفته رفته سیستم عصبی آنها با چرخه‌ی شب و روز منطبق شود. به همین دلیل بهتر است که این ساعات طولانی را در آرامش و راحتی و از همه مهمتر سلامتی بگذرانند. لوازمی که برای تهیه یک ست خواب نوزاد مناسب نیاز دارید عبارتند از : پتو، بالش، تشک و تخت. احتیاجی به تجمل گرایی در انتخاب ست خواب نوزاد نیست اما اگر یک تخت خواب زیبا و شیک برای نوزاد تازه متولد شده‌ی خود میخواهید، توصیه میکنیم به صفحه‌ی ست تخت نوزاد در وب سایت الا مراجعه کرده و از انواع مدل ها و رنگبندی ها دیدن فرمایید.

ست تخت نوزاد

تشک لبه دار

در کنار تهیه‌ی تشک برای تخت خواب نوزاد، اکیدا توصیه میکنیم که یک تشک لبه دار یا به اصطلاحی دیگر گارد دار نیز تهیه کنید. این تشک به سبب داشتن لبه های برآمده و نرم باعث ثابت نگه داشتن ستون فقرات و استخوان بندی نوزاد عزیز شما خواهد شد. به همین دلیل خیال شما والدین محترم از به وجود آمدن مشکلات اسکلتی و استخوانی در آِنده برای نوزاد راحت خواهد بود. از دیگ  مزایای استفاده از تشک لبه دار، تداعی کردن حس حضور در رحم مادر است. از آنجایی که نوزاد شما به مدت 9 ماه در رحم مادر خود زندگی کرده، حضور در آن فضا یا فضایی مشابه به آن باعث ایجاد حس آرامش و امنیت خواهد شد. در کنار تمام این موارد استفاده از تشک لبه دار می‌تواند جلوی رفلاکس معده نوزاد پس از سیر خوردن را گرفته و باعث جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات گوارشی برای او شود. شما والدین محترم می‌توانید برای تهیه انواع تشک های لبه دار الا در طرح و سایزبندی‌های گوناگون به صفحه‌ی تشک لبه دار مراجعه کنید.

تشک لبه دار
 

قنداق نوزاد

از دیگر لوازم ضروری مورد نیاز برای اتاق نوزاد می‌توان به قنداق اشاره کرد. اگر نوشته‌های پیشین وب سایت الا را مطالعه کرده باشید، با سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یا به اصطلاح SIDS آشنایی دارید. این سندروم به خودیه خود یک اختلال و بیماری نیست اما از آن به عنوان علت مرگ درصد بسیاری از نوزادان تازه متولد شده یاد می‌شود. این عارضه هنگامی اتفاق می افتد که نوزاد در ماه‌های اولیه‌ی زندگی خود در خواب دچار آپنه تنفسی و قطع جریان هوا شود. این مورد می تواند دلایل بسیاری داشته باشد که شایع ترین آنها عبارتند از : استفاده از تشک و بالش بسیار نرم، خوابیدن نوزاد در تخت مشترک با پدر و مادر و نهایتا حرکات ناگهانی نوزاد در خواب. حرکات ناگهانی نوزاد می‌تواند به علت عدم تکامل سیستم عصبی مرکزی و ناتوانی نوزاد در کنترل اعصاب و عضلات خود باشد. راهکاری که برای جلوگیری از این حرکات در خواب به شما ارائه می‎‌کنیم استفاده از قنداق است.

قنداق کردن نوزاد با استفاده از یک قنداق استاندارد، از ایجاد این حرکات ناگهانی جلوگیری کرده و نوزاد شما را در سلامت کامل قرار میدهد. به یاد داشته باشید که از قنداق های پارچه‌ای بسیار سفت که باعث وارد شدن فشار به نوزاد نمی‌شود جلوگیری کنید. شما والدین عزیز می‌توانید برای تهیه‌ی قنداق مناسب نوزاد خود به صفحه قنداق نوزاد در وب سایت الا مراجعه کنید.

قنداق نوزاد
 

فرش ضد لغزش

فرش یکی از ارکان جدایی ناپذیر طراحی منزل ایرانیان است. اما انتخاب فرش مناسب برای اتاق نوزاد نکاتی دارد که باید حتما به آنها توجه کنید. اول از همه فرش نباید از الیافی مصنوعی و حساسیت زا ساخته شده باشد. استفاده از الیاف مصنوعی در فرش قیمت محصول را کاهش خواهد داد اما این الیاف با کنده شدن از سطح فرش و ورود به سیستم تنفسی نوزاد ممکن است برای او اختلالات تنفسی و حساسیت به وجود آورد. از سوی دیگر فرش اتاق نوزاد باید نرم باشد تا در صورت زمین خوردن نوزاد، آسیبی به او وارد نشود. نکته دیگر این است که فرش باید ضد لغزش باشد. نوزادان و کودکان انرژی بسیاری برای بازی کردن و این طرف و آن طرف دویدن دارند، برای همین اگر فرشی که روی آن بازی می کنند لغزنده باشد ممکن است سلامتی آنها را به خطر انداخته و باعث آسیب دیدن کودک عزیزتان شود. به همین دلیل است که توصیه میکنیم برای چک لیست لوازم ضروری اتاق نوزاد، فرش را در اولویت های خود قرار دهید. همچنین شما می‌توانید برای مشاهده انواع طرح و مدل‌های فرش های الا که تماما از الیاف ارگانیک تهیه شده اند به صفحه‌ی فرش اتاق کودک مراجعه کنید.

فرش ضد لغزش
 

آباژور و لوستر

طبیعتا نمی‌خواهید که اتاق نوزادتان تاریک و دل زده باشد به همین دلیل تهیه کردن یک آباژور و یا لوستر مناسب را به شما پیشنهاد میکنیم. یکی از مهمترین عواملی که باعث حضور لوستر در فهرست لوازم ضروری و مورد نیاز اتاق نوزاد می‌شود، جلوگیری از به وجود آمدن ترس های شبانه است. همانطور که نوشته‌ی راه‌های درمان ترس از شب کودک نیز گفتیم، یکی از مهمترین عواملی که باعث ترس کودک می‌شود، تنها ماندن در تاریک است. کودکان به سبب داشتن قوه تخیل بسیار قوی و فعال، به محض تنها شدن در تاریکی با افکار خود شروع به ساختن قصه ها و شرایطی ترسناک برای خود میکنند. تاریکی و ترس از تاریکی با وجود نرمال بودن برای کودکان و نوزادان، اگر ادامه دار شده و تحت درمان قرار نگیرد، می‌تواند باعث به وجود آمدن اختلالات همچون، شب ادرای، انزوا، ترس و اضطراب همیشگی و نهایتا افسردگی خواهد شد.

 

برای  جلوگیری از رخ دادن این اتفاقات بهتر است با تهیه‌ی یک آباژور و یا لوستر مناسب، اتاق نوزاد خود را در شب به طوری روشن کنید که باعث ایجاد اختلال در خواب او نشده ولی در عین حال ترس از تاریکی درون اتاق را از بین ببرد. پیشنهاد میکنیم برای تهیه‌ی لوستر و آباژور در انواع طرح و مدل‌های مختلف به صفحه‌ی آباژور و لوستر مراجعه کنید.

آباژور و لوستر
 

پتو و بالش مخصوص نوزاد

 

یکی از اقلام بسیار مهم و ضروری برای سیسمونی نوزاد پتو می‌باشد. بهتر است که برای نوزاد خود دو مدل پتوی مختلف انتخاب کنید، یکی نازک و نخی، دیگری چند لایه و ضخیم. با این کار هم برای فصل گرما یک روانداز و پتوی خنک و مناسب برای نوزاد خود تهیه کرده اید هم یک پتوی گرم و نرم مناسب فصول سرد همچون پاییز و زمستان. یکی از مهمترین نکات در انتخاب پتوی مناسب نوزاد، سنگین نبودن بیش از حد آن است. توجه داشته باشید که سر نوزاد نباید زیر پتو برود، چرا که این حالت ممکن باعث گرم شدن بیش از حد بدن و یا حتی ایجاد احساس خفگی شود. هنگامی که کودک رشد میکند، رفته رفته پاهایش به قسمت نرده های پایین تخت نزدیکتر می‌شود به همین دلیل شما با خیال راحت تری مطمئن خواهید بود که نوزاد بیش از اندازه به سمت پایین تخت حرکت نکرده و سر او زیر پتوی سنگین و ضخیم باقی نخواهد ماند.


در کنار یک پتوی مناسب، شما والدین عزیز باید به فکر تهیه‌ی یک بالش مناسب، راحت و هم سایز سر نوزاد باشید. بالش یکی از اساسی ترین اقلام سیسمونی بوده و در فرم دهی سر نوزاد تاثیر بسزایی دارد به همین دلیل باید به نرم یا سفت بودن بیش از حد آن نیز دقت کافی داشت و از بالش هایی که از متریال های ارگانیک و طبیعی تولید شده اند استفاده کرد. اگر متریال به کار رفته در بالش طبیعی نباشد سبب بروز حساسیت های پوستی و حتی تنفسی می‌شود که این موضوع سلامتی فرزند عزیز شما را به خطر خواهد انداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خرید پتو و بالش مخصوص نوزاد، بلاگ تشک و بالش نوزاد باید چه ویژگی هایی داشته باشد را مورد مطالعه قرار دهید.

سخن پایانی

در این بلاگ سعی بر آن داشتیم تا شما والدین عزیز را با مهمترین لوازم ضروری اتاق نوزاد آشنا کنیم. وسایل دیگری همچون گهواره، کمد لباس، صندلی آموزش، آلبوم و روروئک نیز برای داشتن یک اتاق زیبا و کاربردی برای نوزاد احتیاج هستند امیدواریم که این نوشته کمکی به شما عزیزان برای تهیه‌ی بهترین و مناسبترین لوازم مورد نیاز اتاق نوزاد کرده باشد.

 

مطلب های تصادفی