راهکارهایی برای علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب

چگونه کودک خود را به خواندن کتاب علاقمند کنیم؟

کودکان از ابتدای زندگی خود، نسبت به اطراف خود کنجکاوی شدیدی دارند.کتاب خواندن به آنها کمک می‌کند که به صورت درستی با محیط اطراف خود آشنا شوند، با مفاهیم جدیدی در زندگی خود روبرو شوند، دایره لغات آنها قوی‌تر شود، خلاقیتشان شکوفا شود و همچنین به آنها در آشنا شدن با فرهنگ‌های مختلف و همدلی کردن با ملل و اقوام متفاوت کمک می‌کند. 

علاقه‌مند کردن کودک به کتاب خواندن در سنین ابتدایی زندگی، تاثیراتی بر زندگی آنها می‌گذارد که در بلند مدت به رشد شناختی و عاطفی آنها کمک می‌کند. از جمله این تاثیرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

. کودکان کتابخوان، حافظه و تمرکز قوی‌تری دارند.

. سرعت پردازش اطلاعات و حل مسئله در کودکانی که عادت به کتاب خواندن دارند قوی‌تر است.

. این کودکان نسبت به همسن و سالان خود توانایی بهتری در برقراری ارتباط دارند.

. اعتماد به نفس در کودکان کتابخوان نسبت به سایر کودکان بالاتر است.

 

کتابخوانی، سرمایه‌ای بزرگ برای آینده کودکان

فعالیت کتاب خواندن، اهمیت و نقش پررنگی در زندگی کودکان دارد، زیرا باعث توسعه مهارت‌های کودک و تشکیل شخصیت او می‌شود. این فعالیت به این دلیل که کودکان را با دنیایی از داستان‌ها با شخصیت‌های متفاوت در موقعیت‌های مختلف آشنا می‌کند، باعث پرورش خلاقیت و قوه تخیل کودک می‌شود. در واقع کودک با قرار گرفتن در خط داستان، با بدست آوردن تجربه غیر مستقیم و تصور کردن خود در آن موقعیت‌ها، تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله را یاد می‌گیرد. همچنین با این فعالیت، هوش هیجانی و اجتماعی کودک نیز توسعه پیدا می‌کند. 

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : تاثیر کتاب بر زندگی کودک چیست؟

 

لازم به ذکر است که کتابخوانی، به موفقیت شغلی و موفقیت تحصیلی کودک کمک می‌کند. کودکانی که به صورت مرتب کتاب می‌خوانند، توانایی درک مطلب بهتری دارند و به طبع در آزمون‌ها، نتایج بهتری کسب می‌کنند. این موضوع باعث تقویت اعتماد به نفس آنها شده و به آنها انگیزه برای کسب موفقیت بیشتر و بهتر در تحصیل و یادگیری مداوم می‌دهد. 

 

راهکارهایی برای ایجاد علاقه به کتابخوانی در کودکان

از قدیم گفته شده که خواندن یک کتاب خوب، مانند سفر کردن به یک دنیای جدید و ناشناخته ولی جذاب است. اگر می‌خواهید که کودکتان از این سفر لذت ببرد، لازم است تا با در پیش گرفتن راهکارهایی که در ادامه بیان می‌کنیم، کودک خود را به کتاب خواندن علاقه‌مند کنید. برای مثال، می‌توانید با صداهایی خاص، داستان هرکدام از شخصیت‌ها را روایت کنید، یا صحنه‌هایی از داستان که برای کودکتان جذاب است را با یکدیگر به تصویر بکشید. همچنین می‌توانید برای علاقه‌مند کردن کودکتان به کتابخوانی، برای او کتاب‌هایی تهیه کنید که به موضوع آنها علاقه‌مند است؛ همچون داستان‌های شاهزاده‌ای یا کتاب‌هایی مربوط به دایناسورها. برای آشنایی با راهکارهای بیشتر با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

 

برای کودکتان کتابخانه‌ای جذاب بسازید: اولین قدم برای کتابخوان کردن یک کودک، این است که او در اتاقش یک کتابخانه جذاب و رنگارنگ داشته باشد. گوشه کوچکی از اتاق کودکتان را به کتابخانه تبدیل کنید و ببینید که آن مکان چگونه برای کودکتان به مکان امن تبدیل شده و به کتاب خواندن علاقه‌مند می‌شود.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش از مقاله: تاثیر خواندن کتاب بر بهره هوشی کودک!

 

کودکتان را به قصه قبل از خواب عادت دارید: یکی از راه‌های ایجاد عادت به گفته جیمز کلیر در کتاب (خرده عادت‌ها)، ایجاد یک روتین برای آن عادت است. کودک هر شب در ساعت خاصی می‌خوابد و چه عالی می‌شود که هرشب نیم ساعت قبل از خواب، کودک روتین کتاب‌خواندنی را با صدای آرام و دلنشین والدین خود تجربه کند. این راهکار علاوه بر این که قدرت تخیل کودک را تقویت می‌کند، به او احساس امنیت نیز می‌دهد و به همین سادگی کودک شما به کتاب خواندن دقیقا قبل از خواب شبانه، عادت می‌کند. 

 

کودک خود را به کتابخانه ببرید: اجازه دهید کودکتان به تنهایی میان انبوهی از کتاب‌های رنگارنگ و متفاوت قدم بزند و خودش کتابی را برای خواندن انتخاب کند. این آزادی در انتخاب کتاب، برای کودک حس استقلال به همراه دارد. همچنین به او این اجازه را می‌دهد تا علایق خود را کشف کند.

 

از کتاب‌های صوتی استفاده کنید: در صورتی که کودک شما هنوز خواندن و نوشتن را یاد نگرفته است، استفاده از کتاب‌های صوتی و شنیدن صدای قصه‌گو، به تقویت قدرت تخیل کودکتان کمک شایانی می‌کند. همچنین مهارت شنیداری کودک را تقویت کرده و او را تشویق می‌کند تا هرچه زودتر خواندن را یاد بگیرد، به این صورت می‌تواند بدون محدودیت کتاب بخواند و به دنیای خیالات وارد شود.

 

خودتان به عنوان والد، کتاب بخوانید: والدین الگوی تمام و کمالی برای کودکان هستند. اگر دوست دارید که کودک شما کتابخوان شود، در ابتدا لازم است تا به عنوان الگو خودتان نیز کتاب بخوانید تا کودک از رفتار شما الگوبرداری کند. 

 

پس از خواندن کتاب، در مورد داستان آن با کودک خود صحبت کنید: هنگامی که برای کودکتان کتاب می‌خوانید، به دنبال ردیف کردن کلمات و جملات یکی پس از دیگری نباشید. درباره شخصیت‌ها از او سوال بپرسید، به نظر او اهمیت دهید، میان داستان مکث کنید و از او بپرسید که به نظرش کمی بعدتر چه اتفاقی رخ خواهد داد. با اجرای این کارها، کتاب خواندن را برای کودکتان از یک کار اجباری به یک گفتگو دوستانه و صمیمی تبدیل کنید که در آن بدون جانبداری، نظر کودکتان محترم دانسته می‌شود. 

 

برای کودکتان کتاب‌هایی متناسب با علاقه و سنش تهیه کنید: هر کودکی در هر سنی که باشد، ادبیات و فهم متفاوتی نسبت به سایر کودکان کوچکتر یا بزرگتر از خود دارد. به همین جهت انتخاب کتاب مناسب با سن، روحیات و علایق کودک، نکته مهمی در ایجاد علاقه به کتابخوانی درون اوست. مهم است که کتاب کودکتان زبانی ساده و قابل فهم برای او داشته باشد، موضوع آن برای کودک جذاب باشد و به آن علاقه داشته باشد و همچنین صفحاتی پر از رنگ و نقش کودکانه داشته باشد. هنگامی که کودکتان بتواند با داستان یک کتاب ارتباط برقرار کند، به او این حس دست می‌دهد که این کتاب با این داستان مخصوص اوست و به کتاب خواندن علاقه بیشتری نشان می‌دهد. 

 

تعدادی کتاب مناسب و جذاب برای کودکان برای شروع کتابخوانی

در ادامه به معرفی چند کتاب کودکانه می‌پردازیم که می‌توانید با توجه به علاقه و سلیقه کودکتان آنها را تهیه کنید و کودک خود را به کتابخوانی تشویق کنید:

خرس کوچولو

نافل بانی

ماجراهای زک نیوتون و دوستان

ماجراهای هاکلبری فین

شب بخیر ماه

گربه‌های سپید

 

در انتهای این نوشته شما والدین محترم را به مطالعه کردن بلاگ " روش های کاربردی ارتقا هوش کودک " دعوت می‌کنیم!

 

مطلب های تصادفی