آیا برای دل درد نوزاد، نبات داغ مناسب است؟

تاثیر نبات داغ برای دل درد نوزاد

یکی از مشکلاتی که والدین با آن روبرو هستند، دل‌درد نوزادشان است. هنگامی که نوزادی دلدرد دارد، با گریه آن را بیان می‌کند و این مسئله برای والدین دردناک است. در این حال است که پدر و مادر برای رفع درد نوزادشان دنبال یک راه حل ساده و موثر می‌گردند. این راه حل ساده برای دل درد، در جامعه ایرانی به نبات داغ نسبت داده می‌شود. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا ببینیم آیا نبات داغ با ترکیبات ساده ای که دارد، برای رفع درد نوزادان مناسب است یا خیر.

 

مزایای نبات داغ برای نوزادان

طبع گرم نبات داغ: نبات داغ، گرمای ملایمی را به بدن کودک می‌دهد که به کاهش درد شکم او کمک می‌کند.

 

آسان و فوری: نبات داغ به آسانی آماده شده و تاثیر سریعی نیز دارد و دل درد نوزاد را سریع کم می‌کند.

 

راحت خوابیدن نوزاد: به دلیل گرم بودن طبع نبات داغ، باعث خواب راحت نوزاد می‌شود. 

گوارش راحت‌تر: نبات داغ به سیستم گوارش نوزاد در گوارش کمک کرده و این امر را راحت‌تر می‌کند.

 

ساخته شده از مواد طبیعی: نبات داغ از مواد طبیعی ساخته شده و محتویات آن کاملا بر همگان آشکار است. همچنین حاوی مواد نگهدارنده نیست.

 

با تمام موارد گفته شده، توصیه ما به شما این است که قبل از مصرف هر ماده ای، هرچند طبیعی، با پزشک متخصص اطفال نوزادتان مشورت کنید. همچنین در نظر داشته باشید که کودکان و نوزادان با یکدیگر متفاوت هستند و بدن هر نوزاد ممکن است نسبت به نبات داغ پاسخ متفاوتی از سایرین از خود نشان دهد.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : رفلاکس معده نوزاد.

 

طرز تهیه نبات داغ برای رفع دلدرد نوزاد:

مقدار مناسبی از نبات را در تابه ریخته و آن را روی حرارت ملایم قرار داده و هم بزنید تا ذوب شود. هم نزدن نبات آب شده ممکن است باعث سوختگی شود. 

 

پس از این که نبات کامل ذوب شد، مقدار مناسبی از آب جوش را به آن اضافه کنید و هم بزنید. در نظر داشته باشید که نباید ترکیب خیلی غلیظ باشد، پس در صورت نیاز آب بیشتری اضافه کنید.

 

نبات داغ آماده شده را در ظرف مناسب یا یک سرنگ بریزید و منتظر بمانید تا سرد شود و سپس به نوزاد خود بدهید.

 

جایگزین‌های نبات داغ برای رفع دلدرد نوزاد

در شرایطی که نوزاد شما دل درد دارد و در منزل خود نبات ندارید تا نبات داغ تهیه کنید، از راهکارهای زیر استفاده کنید:

عرق نعناع: برای رفع دلدرد، عرق نعناع گزینه خوبی است. با این حال از پزشک متخصص اطفال بپرسید که آیا نوزاد شما اجازه مصرف آن را دارد یا خیر. عرق نعناع در صورتی که با نبات داغ ترکیب شود، بیشترین اثر را خواهد گذاشت.

 

دستمال گرم: می‌توانید یک دستمال را با آب گرم خیس کنید و بعد از این که آب آن را گرفتید، آن را روی شکم نوزاد خود قرار دهید تا با گرم کردن شکمش، از درد او بکاهد. همچنین می‌توانید دستمال را با بخاری و شوفاژ(در فصول سرد سال) یا با اتو گرم کنید. لبته لازم است در نظر داشته باشید که دستمال خیلی هم داغ نباشد تا پوست نوزادتان نسوزد. 

 

لازم به ذکر است که در صورت طولانی شدن دل درد نوزاد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است نوزادتان درگیر بیماری‌ای شده باشد و لازم باشد تا پزشک آن را تشخیص داده و درمان را زودتر برایش شروع کند. 

 

مقاله پیشنهادی : آیا رفلاکس نشان دهنده بیماری جدی است؟

 

طرز تهیه عرق نعناع برای رفع دل درد نوزاد:

در صورتی که با پزشک مشورت کردید و او مصرف عرق نعناع را برای نوزادتان ممنوع نکرد، می‌توانید طبق مراحلی که در ادامه بیان می‌کنیم، برای نوزادتان در منزل عرق نعناع درست کنید.

برگ های نعناع را کامل شسته و تمیز کنید.

در یک لیوان آب جوش ریخته و نعناع‌ها را به آن اضافه کنید. روی لیوان چیزی قرار دهید تا مثل یک دمنوش، نعناع دم بیاید.

پس از خنک شدن، می‌توانید عرق نعناع را با شیشه شیر به نوزادتان بدهید.

 

نکات حائز اهمیت در مورد عرق نعناع:

نوزادی که سنی کمتر از 3 ماه دارد، اصلا نباید عرق نعناع بخورد. همچنین کودکان زیر 5 سال نیز باید مقدار کمی از آن را مصرف کنند.

 

زیاده روی در مصرف عرق نعناع برای کودک و نوزاد خطر آفرین است، مصرف آن را کنترل کنید.

 

حتما دستورات پزشک را رعایت کنید و تنها در صورتی که پزشک ایرادی در مصرف عرق نعناع برای کودکتان ندید، به او از این ماده بدهید.

 

ماساژ شکم نوزاد با عرق نعناع خطرناک است، لذا برای ماساژ شکم از این ماده استفاده نکنید.

 

سخن پایانی

نبات داغ ماده ای است که می‌توان برای رفع درد شکم نوزاد از آن استفاده کرد. با این حال لازم است در نظر داشته باشید که همه نوزادان به یک شکل نسبت به این ماده واکنش نشان نمی‌دهند. در صورتی که می‌خواهید به کودک خود نبات داغ بدهید، پس از مصرف این ماده، واکنش‌های کودک خود را رصد کنید. 

 

دل درد نوزادان خیلی از اوقات ممکن است باعث بی‌خوابی آنان نیز بشود که خود مشکلی بزرگ به حساب می‌آید به همین دلیل به شما والدین عزیز پیشنهاد می‌دهیم بلاگ " چرا نوزادان شب ها نمی‌خوابند" را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی