چرا نوزادان تازه متولد شده، تا در آغوش گرفته نشوند به خواب نمی‌روند؟

آیا نوزاد شما هم بدون در آغوش گرفتن نمی‌خوابد؟

زمان هایی وجود دارد که ممکن است مادر متوجه شود نوزاد او تنها در آغوش به خواب می‌رود. برخی از نوزادان حتما باید در آغوش مادر به خواب بروند ولی برخی دیگر تنها این حالت را دوست دارند و لزومی به در آغوش گرفتن آنها برای خوابیدن وجود ندارد. هنگامی که مادر نوزاد خود را در آغوش می‌گیرد، نوزاد حسی مثل زمانی که در رحم مادر قرار داشت را تجربه می‌کند. وقتی کودک در آغوش مادر است، ضربان قلب مادر را شنیده و بوی تن او را حس می‌کند و به همین دلیل آرامش می‌گیرد. نکته مهم این است که همواره در آغوش گرفتن نوزاد برای خواب ممکن نیست و حتی در برخی موارد برای نوزاد خطرناک است. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با علت تنها در آغوش خوابیدن نوزاد و راهکارهایی برای تشویق نوزاد به خوابیدن درون گهواره، آشنا شوید. 

 

چرا برخی از نوزادان تنها در آغوش می‌خوابند؟

رفلکس مورو

این حالت زمانی رخ می‌دهد که نوزاد با حرکت یا جابجا شدن در خواب عمیق، احساس وحشت کرده و شروع به گریه کردن کند. نوزاد هنگام گریه دست و پای خود را دراز کرده و با عقب بردن سر خود از شما می‌خواهد تا با در آغوش گرفتن او، آرامش کنید. یک حرکت ناخودآگاه ممکن است باعث تحریک نوزاد و بروز رفلکس مورو یا مبهوت شود.

 

مقاله پیشنهادی : علائم و درمان رفلاکس

 

احساس خستگی

اگر کودک خیلی خسته شده باشد، ممکن است هنگام خوابیدن بد اخلاقی کرده و عصبانی شود. همچنین ممکن است نوزاد در آغوش شما به خواب برود و هنگامی که می‌خواهید او را در تخت یا گهواره قرار دهید، سر و صدا کند. 

 

عادت

در صورتی که کودک شما از بدو تولد به خوابیدن در آغوش شما عادت کرده باشد، به دلیل ارتباط خواب در برابر تنها خوابیدن مقاومت خواهد کرد.

 

اضطراب جدایی

اضطراب جدایی به صورت معمول در نوزادان 6 ماهه تا 3 ساله دیده می‌شود. این اختلال باعث می‌شود تا نوزاد هنگامی که از والدین یا مراقب خود جدا می‌شود، دچار اضطراب شده و بد اخلاقی کند. 

 

چگونه نوزاد را به تنها خوابیدن عادت دهیم؟

نوزاد خود را قنداق کنید

قنداق کردن نوزاد یا پیچیدن او درون پتو، بهترین راه برای جلوگیری از رفلکس مورو است. در این حالت، نوزاد حسی شبیه به بودن درون رحم مادر را دریافت کرده و در نهایت با آرامش می‌خوابد.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : تنها خوابیدن کودک

 

اجازه دهید نوزادتان بوی شما را حس کند

قبل از قنداق کردن نوزاد، پتوی او را مدتی نزدیک خود نگه دارید تا بوی تن شما را بگیرد. حس کردن بوی شما به نوزادتان کمک می‌کند بهتر بخوابد.

 

از نویز سفید استفاده کنید

نویز سفید، با ترکیب کردن فرکانس های مختلف صدا باعث کاهش تاثیر صداهای بلند محیط اطراف می‌شود. استفاده از نویز سفید در اتاقی که کودک می‌خوابد، از بیدار شدن نوزاد به دلیل صداهای محیط یا رفلکس مورو جلوگیری می‌کند.

 

کودک خود را قبل از زمین گذاشتن در آغوش بگیرید

قبل از این که کودک خود را بخوابانید، او را حدود 15 الی 20 دقیقه در آغوش بگیرید، سپس در حالی که خواب آلود است و هنوز نخوابیده است، در گهواره یا تخت قرار دهید. به این صورت او را تشویق می‌کنید که به تنها خوابیدن عادت کند و یاد بگیرد که خودش را آرام کند.

 

مقاله پیشنهادی : بایدها و نبایدهای بغل کردن نوزاد

 

برای خوابیدن نوزاد، به او غذا ندهید

از غذا دادن به نوزاد خود برای خوابیدن پرهیز کنید. زیرا اگر کودک شما ه این نوع تغذیه عادت کند، بعدا برای شما دشوار خواهد بود که آخر شب برا او غذا تهیه کنید. کمی قبل از خواب به او غذا بدهید.

 

چه زمانی باید از خوابیدن نوزاد جلوگیری کنید؟

از آنجایی که ممکن است کودک پس از 6 ماهگی به سختی بخوابد، لازم است تا برای او یک روتین قبل از خواب در نظر بگیرید تا به آن عادت کند و در سنین بالاتر با انجام دادن روتین، مغزش آماده خواب شود. این روتین می‌تواند شامل حمام کردن، پوشیدن لباس خواب، غذا خوردن، کتاب خواندن و در آغوش گرفتن باشد.

 

سخن پایانی

نوزادان تازه متولد شده، برای سازگاری با محیط جدید، نیاز دارند تا شرایطی شبیه رحم مادر برایشان تداعی شود تا آرام شوند. به همین دلیل طبیعی است که کودک در آغوش مادر خود آرام بگیرد و بخواهد به صورت مداوم با او در تماس باشد. تنها کاری که لازم است انجام دهید، عادت دادن نوزاد به روتین خواب و خوابیدن به صورت مستقل است.

 

مطلب های تصادفی