آیا کودک شما به مصرف ویتامین نیاز دارد؟

چه زمانی مصرف ویتامین برای نوزاد توصیه می‌شود؟

به طور معمول شیر مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز نوزادان تا 4 الی 6  ماه را فراهم می‌کند و به عنوان مکمل برای نوزادانی که از کمتر از نیم لیتر شیر در طول روز تغذیه می‌کنند ویتامین D تجویز می‌شود. پس از این سن با تغییر رژیم غذایی نوزاد و رو آوردن به سمت غذا های جامد تر و سفت تر، ممکن است پزشک مکمل های ویتامین اضافی برای کودکتان تجویز کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این که آیا کودک شما به ویتامین اضافی نیاز دارد یا خیر، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

چه ویتامین هایی برای نوزادان ضروری است؟

اکثر ویتامین ها برای نوزادانی که سالم هستند و از شیر مادر تغذیه می‌کنند نه تنها مفید نبوده، بلکه در مواردی ممکن است مضر هم باشند. در برخی موارد خاص ممکن است نوزادی که با شیر مادر تغذیه می‌شود در سال اول زندگی به مکمل ویتامین نیاز داشته باشد. به طور کلی پس از زایمان برای کاهش خطر ابتلا به بیماری خونریزی دهنده و راشیتیسم، به نوزادان ویتامین D و K تزریق می‌کنند. همچنین در نوزادانی که به صورت نارس به دنیا می‌آیند و وزن آن ها از 5100 گرم کمتر است، لازم است ویتامین ها و مواد معدنی به صورت مکمل به شیر مادر اضافه شود.

 

چه ویتامین هایی برای نوزادان ضروری است؟

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یکسال و نوزادان

 

کدام ویتامین به رشد بهتر نوزاد کمک میکند؟

مادران تصور می‌کنند که شیر مادر غذایی ایده‌آل و حاوی هر گونه ویتامین و مواد معدنی ای است که کودک به آن نیاز دارد. اما در واقع این طور نیست. در ادامه به معرفی برخی ویتامین ها و ضرورت آن ها برای نوزاد می‌پردازیم.

·       ویتامین D: این ویتامین برای ساختن استخوان های قوی در نوزادان از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجایی که این ویتامین در شیر مادر وجود ندارد و همچنین برای نوزادان توصیه نمی‌شود که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید این ویتامین را جذب کنند، پزشکان توصیه می‌کنند که نوزادان به صورت روزانه این مکمل را دریافت کنند زیرا این روش ایمن تر است.

·       ویتامین B-12: در صورتی که نوزاد از شیر مادر گیاهخوار که هیچ گونه گوشت و لبنیاتی مصرف نمی‌کند تغذیه می‌کندف لازم است برای مصرف مکمل اضافی با پزشک مشورت کنید زیرا در شیر این مادران آهن، کلسیم، روی و ویتامین B-12 به مقدار کافی وجود ندارد.

·       آهن: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند باید تا 4 ماهگی به صورت روزانه از مکمل آهن مصرف کنند تا هنگامی که بتوانند یا مصرف مواد غذایی جامد از جمله گوشت، غلات و سبزیجات سبز آهن مورد نیاز را دریافت کنند.

. ویتامین A : ویتامین A برای رشد و توسعه سلول‌های بدن و همچنین برای سلامت پوست، چشم‌ها و سیستم ایمنی نوزاد بسیار مهم است.

. ویتامین C : این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی نوزاد کمک می‌کند و نقش مهمی در رشد بافت‌های بدن ایفا می‌کند. همچنین، ویتامین C به جذب آهن از مواد غذایی کمک می‌کند.

. ویتامین E : این ویتامین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و به حفظ سلامت پوست نوزاد و جلوگیری از آسیب‌های اکسیداتیو کمک می‌کند.

. ویتامین K : ویتامین K برای تولید پروتئین‌های مهم در بدن، به خصوص پروتئین‌های مرتبط با خون مانند پروتئین‌های لبگرین و پروتئین C که در فعال‌سازی فاکتورهای خونی مهم مانند فاکتورهای پروتئین خون (به عنوان مثال فاکتور 2 و فاکتور 7) نقش دارد، بسیار حیاتی است.

 

 پیشنهاد میکنیم که بلاگ مهمترین نکات در ارتباط با غذای کودک یکساله را از دست ندهید.

 

آیا لازم است به نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند ویتامین بدهیم؟

 

سایر شرایطی که در آن ها نوزادان شیرخوار به مکمل نیاز دارند:

o      در صورتی که نوزاد شما به صورت نارس به دنیا آمده باشد، با توجه مشکلات احتمالی در تغذیه ممکن است به مکمل نیاز داشته باشد.

o      مادرانی که جراحی انجام داده اند یا به صورت روزانه دارو های خاصی را مصرف می‌کنند، با احتمال بیشتری مواد مغذی موجود در شیرشان کاهش می‌یابد.

در صورتی که حین شیردهی فکر می‌کنید که مواد غذایی مصرفی شما فاقد برخی از ویتامین ها و املاح است، لازم است با پزشک خود جهت دریافت مکمل مشورت کنید. با این حال رژیم غذایی اکثر مادران شیرده کامل و غنی از ویتامین ها و مواد مغذی است. در صورتی که رژیم غذایی شما خوب نباشد، میزان مواد مغذی موجود در شیری که بدن شما تولید می‌کند به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند، به همین دلیل مصرف مولتی ویتامین اهمیت پیدا می‌کند.

از رفلاکس نوزاد چه میدانید؟ بلاگ علائم و درمان رفلاکس نوزاد را به شما پیشنهاد میکنیم.

 

میزان نیاز روزانه کودکان به ویتامین ها و مواد معدنی

كودكان و نوزادان برای رشد طبیعی و بهبود وضع سلامت به مقدار مشخصی از ویتامین‌ های مختلف و مواد معدنی احتیاج دارند اما مقادیر آن با توجه به بسیارب از عوامل متفاوت است. نیازهای غذایی برای کودکان به سن، جنسیت، میزان رشد و میزان فعالیت آن‌ها وابسته است. به نقل از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، کودکان خردسال بین سنین ۲ تا ۸ به ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ کالری روزانه احتیاج دارند. اما در سنین ۹ تا ۱۳ سالگی میزان کالری مورد نیاز روزانه به ۱۴۰۰-۲۶۰۰ خواهد رسید. البته این مقادیر وابسته به بعضی از عوامل مانند میزان فعالیت کودکان قابل تغییر است، در جدول زیر مقدار مورد نیاز روزانه کودکان به بعضی از مهم‌ترین مواد معدنی مغذی را ذکر می‌کنیم:

ویتامین‌ها و مواد معدنی میزان نیاز روزانه کودکان ۱ تا ۳ سال میزان نیاز روزانه کودکان ۴ تا ۸ سال
کلسیم ۷۰۰ میلی گرم ۱۰۰۰ میلی گرم
آهن ۷ میلی گرم ۱۰ میلی گرم
ویتامین A ۳۰۰ میکروگرم ۴۰۰ میکروگرم
ویتامین B12 ۰.۹ میکروگرم ۱.۲ میکروگرم
ویتامین C ۱۵ میلی گرم ۲۵ میلی گرم
ویتامین D ۱۵ میکروگرم ۱۵ میکروگرم
ویتامین E ۶ میلی‌گرم ۷ میلی‌گرم
فولیک اسید ۱۵۰ میکروگرم ۲۰۰ میکروگرم

 

سخن پایانی

نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند نیازی به استفاده از مکمل ندارند. زیرا شیر خشک با آهن و انواع ویتامین ها و مواد مغذی غنی شده است. پس تا زمانی که نوزاد به صورت روزانه بیشتر از نیم لیتر شیر خشک مصرف می‌کند، نیازی به مکمل ندارد. اما در صورتی که نوزاد به صورت ترکیبی تغذیه می‌شود لازم است به عنوان مکمل از ویتامین D  و آهن استفاده کنید. با این حال به شما توصیه می‌کنیم برای اطمینان بیشتر با پزشک اطفال مشورت کنید.

 

مطلب های تصادفی