تنها خوابیدن کودک

برای عادت دادن کودک به تنها خوابیدن باید چه کرد؟

کودکان از بدو تولد احتیاج به توجه و مراقبت والدین خود دارند اما نباید یک سری موارد را نیز فراموش کرد. برای مثال علی رغم احتیاجات کودک اما پدر و مادر نیز برای خود نیاز به زمان استراحت و حریم شخصی دارند یا اینکه کودک باید از سنین ابتدایی کم کم و تحت نظر والدین، مستقل شدن در برخی امور مثلا تنها خوابیدن و یا تنها دستشویی رفتن را یاد بگیرند. در این بلاگ از الا در ارتباط با تنها خوابیدن کودک و راه های عادت دادن او به این مسئله را با هم بررسی خواهیم کرد.


 

چرا کودک باید شب ها تنها بخوابد؟

 

پیش از این در نوشته های دیگر به این موضوع پرداختیم که خوابیدن نوزاد در کنار والدین و در یک تخت مشترک چه عوارضی خواهد داشت. یکی از مهمترین عوارض این موضوع، افزایش امکان وقوع سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDSD) می‌باشد. خوابیدن نوزاد در کنار والدین ممکن است باعث آپنه خواب و قطع تنفس او و در نهایت به خطر افتادن جان او شود.

 

از سوی دیگر خوابیدن کودکی که دیگر مقداری بزرگ شده است کنار والدین، به او اجازه‌ی تنها شدن و یاد گرفتن استقلال نخواهد داد. همین امر موجب می‌شود که کودک در آِنده و سنین بالاتر در صورت نبودن والدین در کنارش به سمت ترس‌های شبانه، شب ادراری، اضطراب و در نهایت مشکلات و اختلالات ذهنی و شناختی کشیده شود.

چرا کودک باید شب ها تنها بخوابد؟

به همین دلیل است که باید از سنین کمتر کودک خود را به تنها خوابیدن عادت داده و از دور صرفا مراقب و نظاره‌گر او و رفتارهایش باشید تا در صورت نیاز مداخله کرده و از او حمایت کنید.

 

در این بخش مقاله روش های از بین بردن ترس از شب در کودک را به شما پیشنهاد می دهیم.

 

چگونه کودک را به تنها خوابیدن عادت دهیم؟ 

 

روش هایی برای کمک به  تنها خوابیدن کودک وجود دارند که تعدادی از آنها را با توضیحی مختصر در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد:

 

  1. جدا کردن تدریجی: اگر احساس میکنید که توان جدا کردن کودک از خود را به صورت ناگهانی ندارید برای اینکار محتاج زمان بیشتری هستید، توصیه میکنیم از روش جدا کردن تدریجی استفاده کنید. اعمال این روش به این صورت است که پیش از خواب کودک به اتاق او رفته و در کنار تخت او بنشینید تا زمانی که به خواب برود. در شب بعد مقداری از تخت فاصله گرفته و در نقطه‌ی دورتری نسبت به تخت بنشینید. این فرایند را بیشتر و بیشتر ادامه داده تا جایی که پیش از خواب کودک صرفا در چهارچوب در اتاق و در دید راس او باشید. برای کمک به انجام این روش توصیه میکنیم که پیش از خواب تماس فیزیکی با کودک نداشته باشید و صرفا با مقداری نوازش و یک بوسه او را به تخت خواب بفرستید خواندن یک کتاب داستان کوتاه و جذاب نیز علاوه بر اینکه باعث افزایش بهره و ضریب هوشی کودک در آینده می‌شود موجب آرامش و ایجاد حس اطمینان در کودک نیز خواهد شد. در این ارتباط توصیه میکنیم که بلاگ کتاب خواندن برای نوزاد را از دست نداده و حتما مورد مطالعه قرار دهید.

چگونه کودک را به تنها خوابیدن عادت دهیم؟

  1. پاداش دهی: در این شیوه شما می‌‎توانید کودک را با در نظر گرفتن یک پاداش برای خوابیدن ترغیب کنید. برای مثال شما می‌توانید در ابتدا همراه با کودک خود به اتاق رفته و او را در تخت خوابش بخوابانید، سپس به او بگویید که از اتاق خارج شده ولی به زودی باز می‌گردید و برای او یک قصه می‌گویید اما این موضوع فقط به شرطی است که او از تخت خود خارج نشده و همانجا باقی مانده باشد. از اتاق بیرون رفته و چند لحظه بعد بازگردید. اگر کودک در تخت خود باقی مانده بود یک داستان برای او تعریف کنید ولی اگر از تخت خارج شده بود، بدون عصبانیت و پرخاش او را به تخت بازگردانده و به او اطمینان دهید که در مدت زمان کوتاهی باز خواهید گشت. انجام این شیوه در ابتدا زمانبر خواهد بود اما به تدریج تاثیر آن را خواهید دید.

 

  1. رفت و برگشت: برای اجرای این روش باید شبیه به روش پاداش دهی عمل کنید. در صورتیکه که نمی‌توانید گریه های کودک خود را تحمل کرده اما مصمم به جدا کردن او از خود در هنگام خوابیدن هستید این روش مناسب شما و کودک عزیزتان می‌باشد. برای انجام این روش در ابتدا همراه با کودک تا تخت خواب بروید. سپس به او شب بخیر گفته و بگویید که قرار است از اتاق خارج شوید ولی از او زیاد دور نخواهید شد. بعد از این کار اتاق را ترک کرده ولی در نزدیکی اتاق کودک بنشینید. در این صورت اگر کودک با گریه از تخت برخیزد و اتاق را ترک کند، در اولین نگاه با شما روبرو خواهد شد. در اینصورت دوباره او را به تخت بازگردانده، شب بخیر بگویید و اتاق را ترک کنید. این روش به طور تدریجی به کودک این حس را القا می‌کند که در عین تنهایی در اتاق، شما را در نزدیکی خود دارد و اینگونه احساس امنیت خواهد کرد.

عروسک برای خواب کودک

سخن پایانی

 

در این بلاگ سعی بر آن داشتیم تا شما والدین عزیز را با اهمیت تنها خوابیدن کودک و روش‌های عادت دادن کودک به این موضوع آشنا کنیم. توصیه‌ی آخر ما این است که شما عزیزان می‌توانید با تهیه یک عروسک کوچک و زیبا و قرار دادن آن در آغوش کودک خود در هنگام خواب، نمادی از خود را پیش او بگذارید. این کار باعث می‌شود که علی رغم عدم حضور فیزیک شما در اتاق، کودک به صورت ناخودآگاه و از طریق عروسک احساس کند که شما حضور داشته و مراقب او هستید. برای تهیه انواع عروسک های ارگانیک و ضد حساسیت مناسب نوزادان و کودکان، به صفحه‌ی عروسک در وب سایت الا مراجعه کنید.

 

مطلب های تصادفی