مهمترین نکات حمام کردن نوزاد بعد از تولد

چطور نوزاد تازه به دنیا آمده را حمام کنیم؟

نوزاد تازه به دنیا آمده موجودی زیبا و دوست داشتنی است که بیش از هر زمان دیگه‌ای نیازمند توجه و مراقبت پدر و مادر خود است. یکی از مهمترین مسائلی که والدین بعد از به دنیا آمدن نوزاد با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند، بحث حمام کردن نوزاد است. شستشوی بدن و حمام کردن نوزاد بعد از تولد یکی از کارهایی است که باید انجام گیرد اما اگر نکات خاصی را رعایت نکنید ممکن است حتی جان فرزند خود را به خطر بیاندازید. در این بلاگ از الا درباره این سوال که چطور نوزاد را بعد از تولد حمام کنیم صحبت کرده و نکات ایمنی آن را به شما گوشزد خواهیم کرد.

 

چرا باید نوزاد را حمام کرد

 

نوزاد در بدو تولد توانایی محافظت و نگهداری از خود را به هیچ عنوان ندارد. او با محیط اطراف خود آشنا نشده و درکی از وقایعی که پیرامونش در حال اتفاق افتادن است ندارد. از طرف دیگر سیستم های عصبی او هنوز به درستی با محیط سازگار نشده و فعالیت‌های بدنش نیز به درستی تنظیم نشده است.

چرا باید نوزاد را حمام کرد

نوزادی که به دنیا می‌آِید تا مدت‌ها از نظر سیستم ایمنی دارای ضعف بوده و با ورود کمترین مقداری از باکتری، ویروس و یا هر عامل بیماری زای دیگری به بدنش به سرعت مریض خواهد شد.

 

از این رو حفظ نظافت نوزاد و دور نگهداشتن او از عوامل بیماریزا امری حیاتی و لازم الاجراست. یکی از بهترین روش ها برای حفظ سلامتی و پاکیزگی نوزاد، حمام کردن اوست اما انجام این کار شرایط خاص خود را نیز دارد که باید به آنها توجه شود.

 

بلاگ پیشنهادی ما در این بخش: لباس نوزاد را با چی بشوریم که باعث حساسیت نشود.

 

نکات ایمنی مهم که حین حمام نوزاد باید به آن توجه کنید

 

حمام کردن نوزاد با آن جثه کوچک و نحیف در عین  زیبایی و لذت بخش بودن، می‌تواند ترسناک و دلهره آور نیز باشد. در ادامه به مهمترین نکات در ارتباط با حمام کردن نوزاد خواهیم پرداخت که عبارتند از:

 

  1. در نگه داشتن نوزاد بسیار مراقب باشید. به این موضوع توجه کنید که بدن نوزاد در هنگام حمام کردن، بسیار مرطوب و لیز خواهد بود.همین امر در کنار تکان های ناگهانی او و جابجا شدن های مداوم ممکن است حمام کردن نوزاد را خطرناک کند. پس لازم است که در هنگام شستن نوزاد اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و تا جایی که می‌توانید رو ثابت نگه داشتن او تمرکز کنید.

نگهداشتن نوزاد

  1. از مقادیر بسیار کم شامپو یا صابون استفاده کنید. استفاده از مواد تمیز کننده شیمیایی آن هم به مقدار زیاد ممکن است که برای نوزاد خطر آفرین باشد. برای مثال سعی کنید که هنگام قرار دادن نوزاد در وان مخصوص حمام، از کف زیاد استفاده نکنید چرا که این کار ممکن است باعث به وجود آمدن عفونت در دستگاه ادراری شود.

استفاده از شامپو

  1. به هیچ عنوان در حین حمام کردن نوزاد، او را تنها و بدون مراقب نگذارید. اگر در حین حمام کردن صدای تلفن به گوشتان رسید و یا زنگ در به صدا آمد، پیش از پاسخگویی به آنها حتما نوزاد را در یک حوله پیچیده و همراه با خود از حمام ببرید.

 

  1. از حوله‌های نرم که با الیاف ارگانیک دوخته شده‌اند استفاده کنید. همانطور که می‌دانید پوست نوزاد بسیار لطیف و حساس است. برای همین استفاده از حوله‌هایی با الیاف مصنوعی و یا تحریک کننده ممکن است سلامت پوستی او را به خطر انداخته و سبب ظاهر شدن بثورات جلدی متفاوتی شود. شما عزیزان می‌توانید برای مشاهده طرح‌های مختلف حوله های ارگانیک  به صفحه حوله و خشک کن در وب سایت الا مراجعه کنید.

حوله برای نوزاد

  1. مراقب دمای آب باشید. در هنگام حمام کردن نوزاد باید به این نکته توجه خیلی خاصی بکنید. از آنجایی آب به صورت مستقیم با پوست نوزاد در ارتباط است باید مراقب باشید که دمای زیاد آن سبب سوختگی نشود. مناسب‌ترین دما برای شست و شوی نوزاد، 46 تا 48 درجه سانتی گراد است. اهمیت نکته‌ای که گفتیم بسیار زیاد است تا جایی که حتی لازم به ذکر است که دمای آب 60 درجه ممکن است در کسری از ثانیه سبب سوختگی شدید پوست نوزاد شود.

دمای آب برای حمام نوزاد

 

چگونه نوزاد را بشوییم

 

توصیه میکنیم که روتین حمام کردن نوزاد را به این صورت اجرا کنید:

. در ابتدا ظرف حمام نوزاد خود را بین 10 تا 15 سانتی متر از آب پر کنید.

. در صورتیکه آب داغ و یا خیلی گرم بود آنرا به آرامی و مستمر با دست هم بزنید تا به تعادل دمایی با محیط حمام برسد.

. به آرامی با پوست دست خود دمای آب را تست کنید. اگر از دماسنج استفاده میکنید، دماسنج باید دمای ظرف آب را 37 درجه سانتی گراد نمایش دهد اما باز با این حال بهتر است که دمای آب را با دست خود تست کنید.

. آب را مستقیم روی صورت نوزاد نریزید و به جای آن با نم دار کردن مقداری پارچه لطیف یا پنبه، به آرامی صورت، دور دهان، اطراف بینی و چشمان فرزند عزیز خود را تمیز کنید.

. به آرامی و از فاصله کم آب را روی موهای نوزاد ریخته و با دست تمیز کنید. استفاده کردن از شوینده های شیمیایی در این مقطع زمانی اصلا توصیه نمیشود.

. بعد از این مرحله به سراغ بالا تنه نوزاد رفته و در عین حالی که او را به خوبی در آغوش گرفته و به خود تکیه داده اید با استفاده از آب بشویید.

. سپس به سراغ پایین تنه رفته و بعد از جدا کردن پوشک نوزاد تمام نواحی پایین تنه را به آرامی و با دقت تمیز کنید.

. حال بهتر است با گرفتن دو سمت بدن نوزاد، او را به آرامی به مدت چند لحظه در ظرف آب قرار دهید جوریکه سر و صورت و مجاری تنفسی و بند نافی که نوز به بدن متصل است کاملا بالاتر از آب قرار بگیریند.

. اگر اسفنج نرم و مناسب شستشوی نوزاد دارید، بدن کودک خود را به آرامی با اسفنج تمیز کرده و بعد از آبکشی او را در حوله تمیز قرار داده و از حمام خارج کنید.

بعد از حمام کردن نوزاد چه باید کرد

 

بعد از شست و شوی نوزاد در حمام، ابتدا اجازه بدهید که پوست او کامل خشک شود. برای خشک کردن نوزاد از حوله‌های زبر و یا سشوار با دمای بالا به هیچ وجه استفاده نکنید. پس از خشک شدن آب روی سطح بدن نوزاد حتما از لوسیون‌های مرطوب کننده مخصوص استفاده کنید تا از خشکی پوست و ایجاد حساسیت جلوگیری کنید. در گام بعدی برای پوشاندن لباس به تن نوزاد حتما از این مورد اطمینان حاصل کنید که لباس نوزاد اجازه تنفس پوستی را به او خواهد داد.

 

لباسی که نوزاد بر تن می‌کند باید در عین زیبایی و آراستگی، راحتی و آرامش را هم برای او به ارمغان آورد. ما در بلاگ " بهترین پارچه برای لباس نوزاد "، انواع مختلفی از پارچه‌های موجود در بازار را که برای تهیه لباس نوزاد مناسب است را معرفی کرده ایم که توصیه می‌کنیم به این بلاگ نیز سر بزنید. شما عزیزان برای مشاهده انواع مدل‌ها و تهیه لباس های ارگانیک مناسب نوزاد عزیز خود، به صفحه پوشاک در وب سایت الا مراجعه فرمایید.

 

سخن پایانی 


در این بلاگ سعی بر آن داشتیم تا شما والدین عزیز را با مهمترین نکات در ارتباط با حمام کردن نوزاد آشنا کنیم. همانطور که گفتیم حفظ بهداشت نوزاد یکی از با اهمیت ترین نکات برای سلامتی او به حساب می‌آید. شست و شوی نوزاد یکی از بهترین راه‌ها برای این امر است اما اگر به مطالبی که در این بلاگ گفته شد دقت نکنید، ممکن است که باعث به خطر افتادن سلامتی کودک دلبند خود شوید.

مطلب های تصادفی