تغذیه مناسب پس از زایمان، اهمیت دارد!

سلامتی مادران در گرو تغذیه مناسب پس از زایمان است.

از آنجایی که لازم است تا مادران باردار به اهمیت تغذیه مناسب پس از زایمان باور پیدا کنند، می‌خواهیم در ادامه مطلب در مورد مواد مغذی و مکمل‌ها و تاثیرات آنها در روند بهبودی پس از زایمان را بررسی کنیم. 

ضروری است تا مادر پس از زایمان، بداند که چه غذایی و چه مکملی برای او مفید است و به بهبودی او کمک می‌کند. در کنار این رژیم غذایی که برای مادر زائو است، مادران شیرده نیز باید مواد و املاحی را مصرف کنند تا از طریق شیر به بدن نوزاد برسد. به همین دلیل است که مصرف متعادل میوه‌ها و سبزیجات در کنار غلات، لبنیات و پروتئین پس از زایمان اهمیت پیدا می‌کند. همچنین برخی از ادویه‌ها و مکمل‌ها نیز در روند بهبودی مادر پس از زایمان حائز اهمیت هستند. 

 

غذاهایی که باید در رژیم غذایی مادر پس از زایمان گنجانده شوند

پس از زایمان لازم است تا مادر یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل مواردی است که در ادامه بیان می‌کنیم، داشه باشد. به این صورت مادر زودتر قدرت گرفته و راحت‌تر به شیردهی می‌پردازد.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : رژیم غذایی مناسب برای افزایش شیردهی مادر!

 

برای تسریع بهبود مادر، مصرف غذاهایی غنی از پروتئین و آهن را به شدت پیشنهاد می‌کنیم، همچون گوشت‌های قرمز (گاو، گوسفند و بره)، طیور (بوقلمون، غاز و مرغ)، غذاهای دریایی (انواع ماهی و میگو)

 

چربی‌های DHA و EPA علاوه بر این که به پیشگیری از افسردگی پس از زایمان کمک می‌کنند، در رشد مغز نوزاد نیز موثر هستند. این چربی‌ها در ماهی‌های چرب همچون قزل‌آلا، ساردین و سالمون یافت شده و لازم است تا مادر حداقل 2 بار در هفته از آنها مصرف کند. 

 

لبنیاتی همچون شیر، ماست، پنیر، دوغ و کشک که حاوی مقادیر متفاوتی از کلسیم و ویتامین D هستند، به حفظ سلامت استخوان‌های مادر و نوزاد کمک می‌کنند. 

 

غلات کامل حاوی مواد مغذی مهمی همچون آهن، فولات و فیبر بوده و به همین دلیل به بدن مادر در تولید شیر با کیفیت و حفظ انرژی بدن کمک می‌کند. منظور از غلات کامل جو دوسر، نان گندم کامل و برنج قهوه‌ای است.

 

مقاله پیشنهادی : غذاهای ممنوعه دوران شیردهی.

 

در صورتی که مادر از رژیم غذایی گیاه‌خواری پیروی می‌کند، لازم است تا برای دریافت آهن، مقادیر زیادی از سبزیجات و منابع گیاهی حاوی آهن را مصرف کند. زیرا منابع گیاهی آن به راحتی جذب بدن نمی‌شوند. منابع گیاهی آهن شامل سبزیجات تیره رنگ (اسفناج و کلم بروکلی که رنگ سبز تیره دارند)، حبوبات، دانه‌ها، برنج قهوه‌ای، آجیل و میوه‌های خشک (کشمش و آلوچه خشک) است.

 

ویتامین C  به جذب بهتر آهن کمک می‌کند و به همین دلیل مصرف به اندازه و کافی آن به همان اندازه مصرف آهن دارای اهمیت است. این ویتامین در میوه‌های پرتقال، انبه، کیوی و توت‌فرنگی و در سبزیجات با برگ سبز تیره موجود است.

 

از آنجایی که تغذیه پس از زایمان برای مادر اهمیت بالایی دارد، می‌توانید برای داشتن یک رژیم اصولی، با متخصص تغذیه مشورت کنید. 

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش: تا چه حد افزایش وزن در زمان بارداری مناسب است؟

 

توصیه طب سنتی چین برای تغذیه پس از زایمان

به اعتقاد متخصصان طب سنتی چینی، به منظور بهبودی پس از زایمان، مادران باید غذاهای یانگ مصرف کنند. غذاهای (یانگ) به غذاهایی گفته می‌شود که طبع گرم داشته و قدرت و تعادل بدن مادر را به حالت طبیعی برمی‌گردانند. همچنین با جبران خون از دست رفته مادر به افزایش تولید شیر و کاهش احتمال لخته خون در بدن مادر کمک می‌کنند. 

همچنین در طب سنتی چینی، غذاهای (یین) در رژیم غذایی مادر محدود می‌شوند. این غذاها عمدتا ترش و تلخ با طبع سرد در نظر گرفته می‌شوند. اگر می‌خواهید که تغذیه شما با اصول طب سنتی چینی همسو باشد، لازم است تا میوه‌ها و سبزیجاتی را در رژیم غذایی خود قرار دهید که نه طبع سردی دارند و نه طبع گرم. این میوه‌ها و سبزیجات به شرح زیر اند:

انگور

توت‌فرنگی

هلو

گیلاس

انبه

سیب

کیوی

توت سیاه

خرما

لوبیا سبز

نخود فرنگی

پیاز

قارچ

هویج

بروکلی

گل کلم

کدو تنبل

اسفناج 

جلبک دریایی

 

گیاهان و ادویه‌های بهبود دهنده 

در فرهنگ‌های مختلف، ادویه‌ها و گیاهانی وجود دارند که به باور مردم به بهبودی و بازسازی بدن پس از زایمان کمک می‌کنند. لازم به ذکر است که مصرف ادویه‌ها در دوران شیردهی، باعث تغییر طعم شیر مادر شده و ممکن است فرزند شما آن تغییر طعم را دوست داشه باشد یا این که از خوردن شیرتان امتناع کند. اما به صورت کلی سیر و زنجبیل، با طبع گرم خود، ضد التهابی بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن مادر کمک می‌کنند. 

 

در انتهای این نوشته به شما عزیزان اکیدا پیشنهاد میکنیم که بلاگ " راهنمای جامع تغذیه مناسب پیش از زایمان " را دقیق مورد مطالعه و بررسی قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی