مهمترین ممنوعیت های بارداری کدامند؟

در زمان بارداری چه کارهایی نباید کرد؟

 بارداری یک دوران پرچالش جذاب برای هر بانویی است. در بارداری اول، طبیعی است که مادر با نگرانی‌هایی مواجه شود و ترس‌هایی داشته باشد، یا این که نداند چه چیزهایی خوب هستند و چه چیزهایی ممنوعیت بارداری هستند. لازم است بدانید که اشتباهات طبیعی هستند و می‌توان با دقت و آگاهی از تکرار آنها جلوگیری کرد. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با اشتباهات رایج و ممنوعیت های بارداری بیشتر آشنا شوید. 

 

مصرف الکل و دخانیات

اکثر افراد جامعه می‌دانند که مصرف هرگونه مواد مخدر از جمله الکل و دخانیاتی مثل سیگار، برای جنین ضرر دارد. با این حال خیلی از افراد از ضرر دود دست دوم اطلاعی ندارند. دود دست دوم به این معنی است که خود شما دخانیات مصرف نکنید ولی فردی کنار شما سیگار بکشد و شما در معرض دود آن قرار بگیرید. دود دست دوم می‌تواند به سلامت جنین در شکم مادر آسیب جدی وارد کند. 

 

مصرف غذاهای نامناسب

برای یک مادر بارداری، بسیار اهمیت دارد که بداند چه غذایی برای او و جنینش سالم و مناسب است و چه غذایی سلامت آنها را به خطر می‌اندازد. لیستی که در ادامه بیان می‌کنیم، تعدادی از غذاهای با ممنوعیت مصرف در دوران بارداری است که مادران بارداری نباید به هیچ عنوان از آنها میل کنند.

 

انواع غذاهای کنسروی

غذاهای فرآوری شده

شاه‌ماهی و دیگر ماهی هایی که دارای مقادیر بالایی از جیوه هستند

لبنیات غیر پاستوریزه

گوشت خام یا نیم‌پز

نوشیدنی‌های گازدار

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : چه مقدار افزایش وزن در بارداری طبیعی است؟

 

فراموش کردن مصرف مکمل‌های بارداری

مکمل‌هایی که پزشک برای مادر بارداری تجویز می‌کند، برای رشد مناسب و سلامت نوزاد ضروری بوده و مصرف به موقع آنها اهمیت بسزائی دارد. این مکمل‌ها می‌توانند شامل فولیک اسید، آهن و کلسیم باشند.

 

مصرف زیاد کافئین و کمبود خواب کافی

مصرف بیش از حد کافئین با بروز سوء هاضمه و کمبود خواب، می‌تواند سلامت جنین را به شدت تهدید کند. همچنین داشتن خواب کافی در دوران بارداری اهمیت بالایی دارد و در صورتی که مادر حداقل 8 ساعت خواب شبانه نداشته باشد، ممکن است دچار فشارخون بالا، کم خونی، خستگی و بیقراری در طول روز شود. پیشنهاد ما به شما این است که مصرف قهوه خود را به یک الی دو فنجان قهوه در طول شبانه روز محدود کنید و برای داشتن خواب خوب شبانه، پس از 3 عصر نیز از مصرف قهوه خودداری کنید. 

 

مقاله پیشنهادی دیگری در این بخش : همه چیز در ارتباط با دیابت بارداری !

 

نادیده گرفتن نشانه‌های خطر

ممکن است در دوران بارداری علائمی در مادر بروز کند که نباید نادیده گرفته شوند و در صورت مشاهده آن علائم، لازم است تا مادر هرچه سریعتر به پزشک متخصص خود مراجعه کند. این علائم شامل موارد زیر می‌شوند؛

سردردهای شدید

تغییرات در بینایی

تهوع و استفراغ شدید

مشکلات تنفسی

خونریزی شدید

کاهش حرکات جنین

 

 استفاده از سونا و وان داغ

درست است که استفاده از سونا و جکوزی بسیار لذت بخش است، اما باید در نظر گرفت که در صورت استفاده از این موارد، دمای بدن مادر به شدت افزایش پیدا می‌کند که ممکن که برای مادر و جنین خطر آفرین باشد. پیشنهاد ما به مادران باردار این است که به جای استفاده از سونا و جکوزی، از دوش آب گرم آن هم در مدت زمان کوتاه، لذت ببرند. 

 

ایستادن و نشستن طولانی مدت، می‌تواند مادر را به مشکلات وریدی، ورم پا و کمردرد مبتلا کند. پس ضروری است تا مادر هر چند وقت یکبار تغییر وضعیت دهد. 

 

استرس زیاد

استرس بیش از حد مادر، نه تنها برای او مضر است، بلکه برای جنین او نیز خطرناک بوده و ممکن است منجر به کم وزنی نوزاد یا زایمان زودرس شود. بنابراین لازم است تا مادر با انجام برخی از مهارت‌های کنترل استرس مثل یوگا و تمرینات تنفسی، استرس خود را مدیریت کند. 

 

نداشتن آمادگی برای زایمان

زایمان را نمی‌توان به صورت دقیق از قبل تعیین کرد، بنابراین لازم است تا زودتر کیف بیمارستانی مادر و نوزاد آماده باشد. 

 

یکی از مسائلی که همواره گریبان گیر مادران بعد از زایمان می‌شود، افسردگی پس از زایمان است. وقوع این اتفاق امری نسبتا طبیعی است اما برای درمان و پیشگیری از وقوع آن راهکارهای بسیاری وجود دارد که به همین دلیل به شما والدین عزیز پیشنهاد می‌کنیم بلاگ
" افسردگی پس از زایمان " را با دقت بررسی بنمایید.

مشاوره گرفتن از ماما و پزشک

در دوران بارداری، تعداد زیادی از اطرافیان ممکن است برای مادر نسخه بپیچند که چه کاری انجام دهد و چه کاری را نکند. در این دوران لازم است که بدون مشورت با پزشک یا ماما کاری انجام ندهید، چون که ممکن است برای شما و جنین خطرناک باشد. همچنین لازم به ذکر است که بارداری هرکسی با فرد دیگر متفاوت بوده و نمی‌توان برای دو نفر نسخه یکسان پیچید. همچنین هیچ دارویی را به صورت سرخود و بدون مشورت پزشک مصرف نکنید، حتی مکمل بدون توصیه پزشک ممکن است آسیب جدی به سلامت شما و جنینتان وارد کند. 

 

پوشیدن کفش پاشنه بلند در دوران بارداری به کمر و پاهای مادر آسیب وارد می‌کند، لذا از پوشیدن آنها خودداری کنید.

 

در دوران بارداری از هرگونه مواد شیمیایی مثل رنگ و آفت‌کش دوری کنید.

 

ورزش کردن فعالیت خوب و مناسبی است، اما نباید به صورت سنگین  پرفشار در دوران بارداری ورزش کنید. با این حال اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید و چندین سال است که ورزش می‌کنید، ممکن است که پزشک محدودیتی در ورزش کردن شما نبیند. با این حال سرخود کاری انجام ندهید و حتما قبل از شروع هرگونه ورزش در دوران بارداری، با پزشک متخصص خود صحبت کنید. 

 

از قرار گرفتن در معرض اشعه‌های خطرناکی همچون اشعه X در دوران بارداری خودداری کنید. 

 

در انتهای این نوشته به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که حتما بلاگ " مهمترین نکات روزهای پایانی بارداری " را مورد بررسی و مطالعه دقیق قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی