موسیقی و تاثیر آن در رشد و افزایش هوش نوزاد

آیا گوش دادن به موسیقی برای افزایش بهره هوشی نوزاد کار مناسبی است؟

موسیقی تاثیر مهمی بر رشد کودک، حتی از دوره جنینی دارد. هنگامی که کودکی در معرض شنیدن موسیقی قرار می‌گیرد، یادگیری ذهنی او تسریع شده و سالم‌تر رشد می‌کند. دانشمندان علوم اعصاب کالیفرنیا در یک مطالعه 5 ساله تایید کردند که موسیقی باعث یادگیری سریعتر کودکان می‌شود. 

 

از گذشته، موسیقی عضو جدایی ناپذیر از زندگی انسان بوده و انسان‌ها از پیروان بقراط گرفته تا سرخپوستان آمریکا، همواره از موسیقی برای تسکین دردهای جسمی و روحی خود استفاده می‌کردند. همانطور که ارسطو بیان کرده ‌است؛ وقتی چیزی می‌شنویم، روح ما تغییر می‌کند. 

 

یک موسیقی، فارغ از نوع و سبکی که دارد، بر احساسات ما تاثیر مثبت یا منفی می‌گذارد. همانطور که می‌دانید یک لالایی آرام نیز به نوزاد آرامش می‌دهد. 

 

کودکان در هر دوره ای از زندگی، از دوران جنینی تا دوران دبیرستان، با شنیدن موسیقی کلاسیک، رشد ذهنی بیشتری کسب کرده و باهوش‌تر می‌شوند. 

 

لازم به ذکر است که از دوران جنینی، انسان می‌تواند نسبت به موسیقی از خود واکنش و عکس العمل متناسب با موسیقی نشان دهد. نوزادان در هفته 16 جنینی درون شکم مادر می‌توانند نسبت به موسیقی واکنش نشان دهند. پس از چهار ماهگی نیز نسبت به موسیقی حرکت‌های قابل لمسی درون رحم مادر انجام می‌دهد. همچنین پس از 20 هفتگی، جنین می‌تواند صداهای و صدای موسیقی را شنیده و به خاطر بسپارد. بدین صورت است که تا 12 ماه پس از تولد نیز صدای آن موسیقی به خصوص را به خاطر آورده و نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد.

 

تاثیر موسیقی بر مغز کودکان چگونه است؟

هنگامی که نوزادان متولد می‌شوند، اتصالات بین نورونی(سیناپس) زیادی در مغز آنها وجود دارد که بیشتر آنها بلا استفاده باقی می‌مانند. تعداد بالای این اتصالات به این دلیل است که لازم است تا نوزاد چیزهای زیادی را فرابگیرد. با این حال وضعیت مغز بسیار آشفته است و برای ساده سازی فرآیند و تمرکز، مغز هر فرد پس از سن 2 یا 3 سالگی تا سنین نوجوانی، این اتصالات بلا استفاده را از بین می‌برد. 

 

در واقع هر تجربه و چیز جدیدی که کودک تجربه می‌کند، بخشی از فرایند رشد مغز او نیز هست. به این صورت که هنگام یادگیری یا کسب یک تجربه جدید، این اتصالات درگیر شده و به مرور تقویت می‌شوند. در ادامه مغز کودک به رشد بیشتری می‌رسد و اتصالات کمتری از مغز او از بین می‌روند. 

 

موسیقی برای تقویت مغز کودکان عالی است. هنگامی که کودکی به موسیقی گوش کند، تعداد زیادی از اتصالات مغزش فعال می‌شود، همچنین کودک به این فرصت دست پیدا می‌کند که روابط و الگوهایی در ذهنش ساخته و با بخش خلاقیت در مغزش بیشتر کار کند. فارغ از ای که یک کودک در آینده چه شغلی را انتخاب خواهد کرد، حضور مداوم موسیقی در زندگی کودک، به رشد مغز او کمک شایانی می‌کند.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش: لاغری مغز در کودکان چه معنایی دارد؟

 

لازم به ذکر است که دانشمندان اعلام کرده‌اند که نواختن موسیقی، باعث ایجاد اتصالات تازه در مغز هر فردی می‌شود. به همین جهت است که در یک تحقیق، کودکانی که به مدت 6 ماه در کلاس پیانو شرکت کردند، انجام تمرینات فضایی و توانایی حل پازل آنها 30 درصد بهبود یافت. در واقع آموختن و استفاده از آلات موسیقی، تاثیری طولانی‌تر بر درک 3 بعدی می‌گذارد. 

 

موسیقی کلاسیک مناسب کودک و نوزاد

این سبک موسیقی از سبک‌های راک و کانتری متمایز بوده، از ابزار موسیقی پیچیده‌تری در تهیه و تولید آن استفاده شده و همچنین توسط هنرمندان بزرگی همچون موتزارت، باخ و بتهوون نواخته شده است. پیچیدگی سبک موسیقی کلاسیک به صورتی است که کودکان 3 ماهه نیز با یکبار شنیدن یک قطعه موسیقی کلاسیک، می‌توانند آن را به یاد بیاورند. محققان درمورد پیچیدگی این سبک اینگونه بیان کردند که باعث می‌شود تا مغز با سرعت بیشتری بتواند مسائل 3بعدی را درک کند و وجه تمایز موسیقی کلاسیک نیز در همین مورد است. 

 

لازم به ذکر است که دیگر سبک‌های موسیقی نیز خوب هستند و هرکدام به نوبه خود مسیرهای خاصی را در ذهن کودک تقویت می‌کنند. همچنین موسیقی از هر سبکی که باشد، تاثیر مثبتی بر روحیه کودک گذاشته و دیگر تاثیر مثبت آن تقویت یادگیری سریع در کودک است. به همین دلیل است که کودکان نوپا به راحتی می‌توانند برای خودشان آهنگ بسازند، کلمات را تکرار کرده و آن را به خاطر بسپارند. 

 

کودکان کوهی از استعداد های نهفته و پنهان هستند که شما والدین عزیز باید برای پیدا و متبلور شدن این استعداد ها به فرزند عزیز خود کمک کنید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که بلاگ " چگونه استعداد کودک خود را کشف کنیم " را مورد مطالعه قرار دهید.

 

تاثیر دیگر موسیقی، تقویت مهارت‌های اجتماعی کودک

موسیقی به کودکان این امکان را می‌دهد که هنگام شنیدن یا نواختن موسیقی، به آنها این احساس دست می‌دهد که با اطرافیان خود ارتباط دارند. به همین دلیل و دلایل دیگری که د رادامه بیان می‌کنیم، موسیقی با تقویت مهارت‌های اجتماعی کودکان، به اجتماعی شدن آنها و حضور پررنگشان در جامعه کمک شایانی می‌کند. 

 

نواختن موسیقی به کودک این امکان را می‌دهد تا احساسات خود را به صورت صوتی بیان کند. اگر نواختن موسیقی در سنین پایین کودک آغاز شود، کودک در بزرگسالی به راحتی احساسات خود را بروز می‌دهد. 

 

خواندن یا نواختن موسیقی به کودک هنر هماهنگی با دیگران (استاد و همکلاسی‌ها) را آموخته و کودک مهارت همکاری و کار تیمی را کسب می‌کند. به این صورت بیشتر در اجتماع پذیرفته می‌شود. 

 

نواختن و یا خواندن آهنگ، به کودک هماهنگی و انعطاف پذیری را یاد می‌دهد. 

 

در انتهای این نوشته به شما والدین محترم پیشنهاد می‌دهیم که بلاگ " راهکارهایی برای علاقمند کردن کودکان به کتاب " را حتما مورد بررسی و مطالعه دقیق قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی