واکسن‌های ضروری پس از تولد نوزاد کدامند؟

کدام واکسن ها را باید برای نوزاد خود تزریق کنیم؟

واکسیناسیون، یکی از دستاوردهای مهم در علم پزشکی است که به کاهش مرگ و میر و بیماری‌های عفونی در نوزادان و بزرگسالان کمک بسیاری کرده است. از آنجایی که بدن نوزادان پس از تولد، به صورت کامل و درست تکامل نیافته و سیستم ایمنی آنها ضعیف است، دولت‌ها برنامه‌هایی برای واکسیناسیون و حفظ سلامت نوزادان در نظر گرفته‌اند. برای آشنایی با واکسن‌های ضروری پس از تولد نوزاد که در برنامه واکسیناسیون نوزادان جای دارند، با ما در ادامه مطلب همراه باشید. 

 

واکسن‌های ضروری برای نوزادان

واکسن ب ث ژ (BCG): این واکسن در جهت پیشگیری از بیماری سل تولید شده است و بیشتر در کشورهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سل در آنها شایع است. معمولا این واکسن در زمان تولد یا در ماه اول زندگی نوزاد، به او تزریق می‌شود.

 

واکسن MMR (سرخک، اوریون، سرخجه): 3 بیماری بیان شده، می‌توانند عوارض جدی ای در کودک مبتلا ایجاد کنند. بنابراین واکسن MMR در 12 و 18 ماهگی کودک باید به او تزریق شوند. 

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش: کدام مواد مغذی برای تقویت بدن نوزادان لازم است؟

 

واکسن فلج اطفال (OPV/IPV) : فلج اطفال ویروسی خطرناک است که در صورت ابتلا نوزاد، به فلج ائمی او منتهی می‌شود. این واکسن به دو صورت خوراکی و تزریقی در مراکز درمانی موجود است.

 

واکسن هپاتیت ب (B): هپاتیت ب یک بیماری ویروسی است که به کبد آسیب زده و حتی ممکن است منجر به سرطان کبد شود. برای محافظت از نوزاد، این واکسن در 24 ساعت اول پس از تولد به او تزریق می‌شود. 

 

واکسن پنتاوالان: واکسن ترکیبی پنتاوالان، بدن نوزاد را در برابر پنج بیماری کزاز، دیفتری، سیاه سرفه، هپاتیت B و آنفلوآنزا نوع B مقاوم می‌کند و معمولا در 2، 4 و 6 ماهگی نوزاد به او تزریق می‌شود. 

 

واکسن پنوموکوک: این واکسن در 2، 4 و 12 ماهگی برای جلوگیری از عفونت‌های شدید گوش و ریه به نوزاد تزریق شده و به تازگی در برنامه واکسیناسیون ایران قرار گرفته است. 

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : داروهای ممنوعه برای کودکان کدامند؟

 

برنامه واکسیناسیون کشوری ایران

بدو تولد

2 ماهگی 

4 ماهگی

6 ماهگی

12 ماهگی

18 ماهگی

6 سالگی

ب ث ژ

پنتاوالان (5گانه)

پنتاوالان (5گانه) 

پنتاوالان (5گانه) 

MMR

ثلاث (3گانه)

ثلاث (3گانه)

هپاتیت B

پنوموکوک

پنوموکوک 

 

پنوموکوک 

MMR 

 

فلج اطفال خوراکی

فلج اطفال خوراکی 

فلج اطفال خوراکی و تزریقی

فلج اطفال خوراکی و تزریقی

 

فلج اطفال خوراکی 

فلج اطفال خوراکی 

 

اهمیت واکسیناسیون نوزادان

واکسیناسیون علاوه بر این که به سیستم ایمنی بدن نوزادان کمک می‌کند که در برابر بیماری خاصی مقاوم شود، با کنترل کردن آن بیماری بقیه افراد جامعه را نیز از ابتلا به آن محافظت می‌کند. در واقع با واکسینه شدن افراد، زنجیره انتقال بیماری قطع شده و میزان ابتلای افراد به آن بیماری، به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. 

 

نگرانی والدین، چالشی برای سیستم کشوری واکسیناسیون

برخی از والدین، با وجود دانستن فواید واکسیناسیون، نگران عوارض جانبی احتمالی برای نوزادشان بوده و از انجام واکسیناسیون امتناع می‌کنند. لازم به ذکر است که برخی از واکسن‌ها عوارضی همچون درد در محل تزریق یا تب را ایجاد می‌کنند، ولی این عوارض در برابر بیماری‌ای واکسن از آن پیشگیری می‌کند هیچ است. 

 

سخن پایانی

از مهمترین اقدامات بهداشتی برای یک نوزاد پس از تولد، واکسیناسیون است. واکسن‌ها به حفظ سلامت نوزادان کمک کرده و تزریق به موقع آنها از بروز بسیاری از بیماری‌های کشنده و جدی جلوگیری می‌کند. برای حفظ سلامت جامعه، لازم است تا والدین در مورد اهمیت واکسیناسیون و تاثیر آن آگاه شوند. 

 

در انتهای این نوشته به شما والدین عزیز و محترم پیشنهاد می‌کنیم که بلاگ "دیابت در کودکان" را حتما مورد بررسی و مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی