آیا جوش‌های ریز روی صورت و بدن نوزاد خطرناک است؟

چرا بدن نوزاد جوش می زند؟

پیش از این که در مورد جوش‌های ریز روی پوست نوزاد صحبت کنیم، لازم است بدانید که این جوش‌ها کاملا طبیعی و رایج هستند. این جوش‌ها به جوش‌های نوزادی معروف بوده و علت بروز آنها، تراکم بالای چربی و هورمون‌های مادر در بدن نوزاد است. لازم به ذکر است که استفاده از پوشک نیز، در تشدید این ضایعات پوستی تاثیرگذار است.

 

لازم است بدانید که این جوش‌ها منتقل نمی‌شوند و به همین علت خطرناک نیستند، همچنین به مرور زمان به صورت خود به خودی از بین می‌روند. تحقیقات نشان داده‌اند که بیشتر نوزادان این جوش‌ها را روی پوست خود تجربه می‌کنند. اگر در این مدل از جوش‌ها، التهاب و قرمزی زیاد مشاهده کردید، لازم است تا هرچه زودتر با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. زیرا این نشانه‌ها، زنگ خطری برای جوش‌های نوزادی هستند. 

 

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با تعدادی از درمان‌های ساده برای جوش‌های نوزادی آشنا شوید. 

 

تمیزی صورت نوزاد اهمیت بالایی دارد: هنگامی که پوست صورت نوزادتان را تمیز نگه دارید، از ایجاد عفونت و جوش جلوگیری می‌کنید. لازم است در نظر داشته باشید که پوست نوزادان به شدت حساس است و به همین علت، باید از محصولات ملایم، بدون بو و بدون رنگ برای شستن صورت نوزاد خود استفاده کنید. 

 

مقاله پیشنهادی : آفتاب و سلامتی کودک!

 

شوینده مناسب پوست نوزاد خود را تهیه کنید: همانطور که پیشتر گفتیم، پوست صورت و بدن نوزادان باید با شوینده‌های ملایم شسته و تمیز شوند. لازم است بدانید که گرچه شوینده‌های حاوی آزیترومایسین، گوگرد و رتینوئید، برای درمان آکنه و جوش بزرگسالان کاربرد دارند، به هیچ عنوان برای پوست حساس نوزاد و کودک مناسب نیستند. در نتیجه هنگام خرید شوینده مناسب برای پوست نوزادتان، از شوینده‌های معطر و پر از مواد شیمیایی، پرهیز کنید. 

 

استفاده از لوسیون برای نوزاد ممنوع است: درست است که لوسیون باعث حفظ نرمی و رطوبت پوست نوزاد می‌شود، ولی به دلیل مواد معطری که دارد، به پوست نوزاد آسیب رسانده و بعضا باعث تشدید جوش‌های نوزادی نیز می‌شود. 

 

صورت نوزادتان را نمالید: اگر می‌خواهید جوش‌های نوزادی کودکتان درمان شوند، از مالیدن صورت او با دست یا حوله خودداری کنید، در غیر این صورت جوش‌های نوزادی تشدید خواهند شد. در عوض مالیدن صورت نوزاد، پوست او را با لیف نرم آغشته به مواد شوینده مناسب، به صورت دورانی بشویید و پس از آبکشی، با حوله نرم و به صورت ضربه‌های آرام، آن را خشک کنید. 

 

آکنه و جوش‌های نوزادی را دستکاری نکنید: تخلیه جوش‌های نوزادی، هیچ فایده ای نداشته و تنها باعث تحریک پوست نوزاد و تشدید این نوع از جوش‌ها می‌شود. 

 

مقاله پیشنهادی ما :علل بروز حساسیت فصلی در نوزاد!

 

چه زمانی لازم است تا حتما پزشک نوزادمان را ویزیت کند؟

به صورت کلی، جوش‌های نوزادی که ریز هستند و می‌توانند صورت و بدن نوزاد را بپوشانند، خطرناک نبوده و جای نگرانی ندارند. با این حال اگر علائمی که در ادامه بیان می‌کنیم را در نوزاد خود دیدید، لازم است تا حتما پزشک متخصص اطفال او را معاینه کند. همچنین در برخی از موارد ممکن است پزشک متخصص اطفال، نوزاد را به یک پزشک متخصص پوست ارجاع دهد. 

 

احساس درد و ناراحتی نوزاد

بروز جوش‌های سر سیاه و یا جوش‌های ملتهب و پر از چرک

درمان‌های خانگی اثر‌بخش نبوده و جوش‌ها به قوت خود بر بدن نوزاد باقی مانده باشند.

 

دراین شرایط، پزشک می‌تواند شیوه‌های درمانی متفاوتی را در پیش بگیرد. شیوه‌های درمانی جوش‌های نوزادی، به شرح زیر اند:

استفاده از لوسیون بنزوئیل پراکسید یا هر درمان موضعی دیگر

تجویز آزیترومایسین (آنتی بیوتیک) یا هر داروی دیگری؛ این روش درمانی بیشتر برای آکنه‌های شدیدی کاربرد دارد که علت بروز آنها ژنتیکی و زمینه‌ای هستند.

 

مقاله پیشنهادی ما : برفک دهان نوزاد!

 

تاثیر مشکلات ژنتیکی بر بروز جوش‌های ریز نوزادی

گاهی اوقات به دلیل برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مثل اختلال هیپرپلازی مادرزادی آدرنال، وجود تومور در بدن کودک و برخی مشکلات هورمونی مرتبط با اختلال سیستم غدد درون‌ریز، درمان‌های خانگی برای درمان جوش‌های نوزادی اثرگذار نخواهند بود.

 

درصورتی که نوزاد شما دختر است و علائم هیپرآندروژنیسم (مثل چرب بودن غیرعادی پوست و رشد بیش از حد موهای صورت) را دارد، لازم است تا پزشک حتما کودک شما را معاینه کند تا بتواند بیماری زمینه‌ای احتمالی کودکتان را تشخیص دهد. 

 

سخن پایانی

همانطور که گفتیم، به صورت عمومی جوش‌های نوزادی خطرناک نیستند و به احتمال زیادی با درمان‌های خانگی از بین می‌روند. با این حال می‌توانید برای اطمینان پیدا کردن از سلامت نوزاد خود، از همان ابتدا او را برای معاینه، نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. 

 

مطلب های تصادفی