اندازه طبیعی دور سر نوزاد چقدر است؟

اندازه سر نوزاد چقدر است؟

از اولین اندازه گیری هایی که پزشک برای نوزادتان انجام می‌دهد، اندازه گیری دور سر او است. نام پزشکی این کار، اندازه گیری دور جلویی پس سری است و نشانه خوبی از میزان رشد مغز کودک شما را نشانه می‌دهد. این امر به این دلیل بخش مهمی از مراقبت‌های بهداشتی نوزاد است که رشد سر نوزاد، رشد سیستم عصبی مرکزی او را نشان می‌دهد. 

 

لازم است بدانید که هیچ عدد قطعی ای برای تعیین دور سر طبیعی نوزاد وجود نداشته و همه به تشخیص پزشک بر می‌گردد. با این حال نمودار‌هایی برای دور سر نوزاد وجود دارد که محدوده میانگین دور سر طبیعی نوزاد دختر یا پسر را در یک سن مشخص نشان داده و به پزشک اجازه مقایسه میزان رشد طبیعی دور سر نوزادتان با حالت طبیعی را می‌دهند. شاید جالب باشد که بدانید محدوده نرمال بین صدک 5 تا 95 قرار می‌گیرد، به این معنی که اگر دور سر نوزاد شما در صدک 30 نمودار قرار دارد، 70 درصد نوزادان دور سر بزرگتر و 30 در صد آنها دور سر کوچکتری از نوزاد شما دارند. 

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : صاف شدن پشت سر نوزاد چگونه اتفاق می‌افتد؟

 

چه زمانی نگرانی در مورد دور سر نوزاد جایز است؟

در صورتی که دور سر نوزاد شما از حد متوسط بسیار کوچکتر باشد، ممکن است نشانه ای باشد برای این که رشد مغز او متوقف شده است یا عفونت یا بیماری ای ژنتیکی برای او وجود دارد. اگر کودکی دچار میکروسفالی(اندازه سر بسیار کوچک) باشد، پزشک متخصص اطفال او را به متخصص مغز و اعصاب یا جراح مغز و اعصاب اطفال ارجاع خواهد داد. همچنین اگر کودکی سر بزرگتر از حد متوسط داشته باشد، این نیز می‌تواند نشانه ای از میکروسفالی باشد. زیرا در این وضعیت نادر، بزرگی سر به دلیل تجمع مایع در داخل و اطراف مغز نوزاد است و می‌تواند باعث افزایش فشار در سر نوزاد شود. از دیگر دلایل بزرگی بیش از حد سر نوزاد، می‌توان به شرایط ژنتیکی و تومور‌های مغزی اشاره کرد.

 

لازم است بدانید که نمودار دور سر نوزاد، در واقع شامل اعدادی است که به پزشک متخصص اطفال کمک می‌کند تا دور سر کودک شما را با محدوده متوسط مقایسه کند. این نمودارها برای مقایسه دور سر نوزادان از بدو تولد تا 24 ماهگی یا 2 سالگی آنها تهیه شده‌اند. 

 

مطلب های تصادفی