تفاوت نوزادان نارس با سایر نوزادان

نارس بودن نوزاد چه معایبی را به همراه خواهد داشت؟

به صورت کلی، نوزادان نارس مشکلاتی دارند که در ادامه بیان می‌کنیم:

ممکن است چربی بدن نوزاد کم باشد. برای گرم ماندن بدن، چربی نیاز است و این چربی که زیر پوست گردن، زیربغل، شانه‌ها و پشت بدن پیدا می‌شود به چربی قهوه‌ای معروف است. همچنین به علت کمبود چربی بدن، ممکن است نوزاد زیاد حرکت نکند. نوزادانی که قبل از هفته 29 متولد می‌شوند ممکن است حرکت قابل توجهی نشان ندهند. این در حالی است که در نوزادانی که در هفته 29 تا 32 متولد می‌شوند، حرکات تند یا ناگهانی دیده می‌شود. 

 

بخشی از سیستم عصبی نوزادان نارس، به درستی رشد نمی‌کنند.

 

به دلیل اینکه ریه‌ها در نوزادان نارس به صورت کامل تکامل نیافته است، این نوزادان مشکلات تنفسی دارند. 

 

اگر کودک قبل از هفته 26 متولد شود، ممکن است چشم‌هایش بسته باشند.

 

سیستم ایمنی بدن نوزادان نارس ضعیف است و به همین علت مستعد ابتلا به عفونت‌های زیادی هستند.

 

نوزادان نارس به دلیل مشکلات تغذیه ای‌تغذیه درستی نخواهند داشت. 

 

علت نیاز نوزادان نارس به مراقبت‌های ویژه

از آنجایی که نوزادان نارس مثل نوزادان دیگر نیستند و بدن آنها مثل سایر نوزادان تکامل نیافته است، نیاز به مراقبت ویژه دارند تا بدنشان به آرامی تکامل پیدا کند. امروزه با پیشرفت  علم و تکنولوژی، این نوزادان می‌توانند تا ماه‌ها خارج از رحم مادر در دستگاه های ویژه آنها زنده بمانند و دیگر محکوم به مرگ نیستند. 

 

نکاتی که لازم است به هنگام نگهداری نوزادان نارس در منزل رعایت کنید

تغذیه نوزاد از شیر مادر: در شرایط ایده‌آل لازم است تا نوزاد از شیر مادر تغذیه کند. اما در نوزادان نارس به هر دلیلی ممکن است نوزاد نتواند به درستی میک بزند و از شیر مادر تغذیه کند. در این شرایط مادر باید با استفاده از پمپ سینه شیر خود را بدوشد و با استفاده از شیشه شیر آن را به نوزاد خود بدهد. همچنین در برخی از موارد ممکن است تا پزشک استفاده از شیر خشک مخصوص نوزادان نارس را تجویز کند. 

 

داشتن برنامه تغذیه: نوزادان نارس نیاز دارند در طول روز 8 الی 10 بار تغذیه کنند. بنابراین ضروری است تا در فواصل زمانی منظم به نوزاد خود شیر دهید و این مسئله به این معنی است که نباید فاصله بین شیر خوردن‌های نوزاد بیش از 4 ساعت باشد. زیرا ممکن است نوزاد دچار کم آبی شود که برای او خطرناک است. 

 

ثبت میزان رشد نوزاد: از آنجایی که میزان رشد نوزادان نارس با سایر نوزادان متفاوت است، پزشک متخصص نمودار رشد متفاوتی را به شما عرضه خواهد کرد تا رشد کودکتان را دقیق‌تر بررسی کند. 

 

بررسی دید نوزاد نارس: چشم‌های ضربدری و رتینوپاتی در نوزادان نارس به احتمال بیشتری نسبت به سایر نوزادان دیده می‌شوند. به همین دلیل ممکن است پزشک از شما بخواهد با دقت به چشم نوزادتان،در صورتی که متوجه این مشکلات در او شدید او را نزد چشم پزشک ببرید.

 

بررسی شنوایی نوزاد: پشت یا کنار نوزاد خود صدا ایجاد کنید و در صورتی که کودک به سمت صدا نچرخید و متوجه آن نشد، هر چه سریعتر به پزشک او اطلاع دهید.

 

پس از ترک بیمارستان، به صورت مداوم با پزشک نوزادتان در تماس باشید و از او نکاتی در مورد نحوه نگهداری از نوزادتان را بپرسید.

 

بررسی خواب نوزاد: نوزادان نارس به خواب بیشتری نیاز دارند. نوزاد خود را روی تشک سفت و بدون بالش، به پشت بخوابانید و از خواباندن آن به شکم خودداری کنید.

 

عدم تغذیه نوزاد نارس با غذای جامد: نوزادان نارس سخت‌تر از نوزادان سالم، غذای جامد را می‌خورند و به همین دلیل، لازم است برای غذای جامد تا 4 الی 6 ماهگی او صبر کنید.

 

به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن نوزادان نارس، نباید آنها را تا چند هفته به فضای باز ببرید. همچنین افراد زیادی نباید از نوزاد شما بازدید کنند و کسانی که می‌خواهند با نوزاد در ارتباط باشند باید حتما قبل از تماس با او، دستان خود را بشویند. در غیر این صورت نوزاد به عفونت مبتلا خواهد شد.

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : همه چیز درباره اوتیسم در نوزادان و کودکان!

والدین باید استرس خود را کنترل کنند

می‌توانید پزشک اطفال کودک خود را از سلامت و پیشرفت رشد نوزاد خود مطلع کنید یا از او بخواهید در زمینه با شما همکاری کند.

طبق نظر پزشک، تغذیه نوزاد نارس خود را آغاز کنید.

ممکن است بخواهید نوزادتان را به منزل ببرید، اما احتمال دارد پزشکان توصیه کند که نوزاد مدت بیشتری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بماند. خودتان را برای هر چیزی آماده کنید.

 

احتمال نارس بودن فرزند دوم

اگر نوزاد شما در هفته های 37 تا 42 متولد شده باشد، احتمال این که نوزاد بعدی شما کامل متولد شود بیشتر است. اما اگر نوزاد شما در 20 الی 31 هفتگی متولد شده است، به احتمال بیشتری نوزاد بعدی شما نیز نارس متولد می‌شود. 

 

بالا بودن احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن در نوزادان نارس

از آنجایی که نوزادان نارس زمان کافی برای رشد و تکامل نداشته‌اند، از سیستم ایمنی پایینی برخوردار هستند و به همین نسبت ممکن است عوارض سلامتی زیادی داشته باشند. هرچه نوزاد زودتر متولد شده باشد، احتمال ابتلا به عوارض سلامتی مختلفی که در ادامه بیان می‌کنیم بیشتر خواهد بود: 

مشکلات تنفسی

مشکلات قلبی

کاهش شنوایی

ضعف عضلات

 

گرچه نوزادان نارس به مراقبت بیشتری نیاز دارند، در ادامه و با گذشت زمان می‌توانند به نقطه عطف سلامت و رشد خود برسند. برای کمک به رشد بهتر نوزاد خود، توصیه‌های پزشک متخصص او را رعایت کنید.


در انتهای این نوشته شما والدین عزیز را دعوت میکنیم تا بلاگ " سندروم نوزاد آبی چیست " را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید.

مطلب های تصادفی