آیا مصرف شیر مادر، نوزاد را باهوش تر می‌کند؟

تغذیه نوزاد با شیر نوراد باعث افزایش بهره هوشی او می‌شود؟!

شیردهی به نوزاد، مزایایی برای نوزاد و مادر دارد. برای مثال احتمال ابتلای مادر به افسردگی پس از زایمان کاهش پیدا می‌کند. همچنین نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، در آینده به احتمال کمتری دچار فشار خون بالا و دیابت می‌شود. همچنین این کودکان در مراحل بعدی زندگی خود نسبت به سایر کودکان، رشد شناختی بیشتری خواهند داشت. دانشمندان هنوز به علت دقیق باهوش تر بودن نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند دست پیدا نکرده اند.

 با این حال، نظریه هایی در این مورد دارند. از جمله این که ممکن است مواد مغذی ای در شیر مادر وجود داشته باشد که بر رشد مغز تاثیر گذار است و دانشمندان هنوز به این شناخت نرسیده اند تا این مواد را به شیر خشک اضافه کنند. شیر مادر از نظر تغذیه ای نقش مهمی در تقویت هوش کودک و رشد مغز او دارد. برای درک بیشتر این تاثیر لازم است تا با ترکیبات مغذی موجود در شیر مادر بیشتر آشنا شوید: 

 

پروتئین ها: شیر مادر حاوی پروتئین هایی است که برای ساختار سلول های مغز، مهم بوده و در تولید و رشد آنها موثر هستند.

مقاله پیشنهادی : از آنجایی شیر دادن به نوزاد برای دفعات اول کاری سخت و یا حتی ترسناک به نظر می رسد، مادران باید تلاش کنند تا با رعایت نکاتی که در بلاگ " نکات لازم برای اولین شیردهی " به آنها اشاره کرده‌ایم، این کار را به درستی انجام دهند.

 

چربی ها: شیر مادر حاوی اسید های چرب مهمی از جمله امگا 3 است که برای سلامت مغز نوزاد و رشد سلول های عصبی او بسیار مفید و موثر هستند.

 

ویتامین ها و مواد معدنی:شیر مادر حاوی ویتامین ها و املاحی است که برای رشد مغز به صورت عادی لازم است. از جمله این املاح می‌توان به ویتامین های گروه B، ویتامین D، آهن، کلسیم و روی یا زینک اشاره کرد.

 

بسیاری از مادران ممکن است با مشکل کمبود شیر برای تغذیه نوزاد روبرو شده باند. این اختلال می تواند علل مختلفی داشته باشد، اگر شما این نیز این مورد را تجربه کرده‌اید و یا در اطراف شما مادرانی هستند که با کمبود شیر مواجه‌اند، حتما بلاگ " تغذیه مناسب برای افزایش شیر مادر " را مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار دهید.

 

آنتی بادی ها: آنتی بادی ها و عوامل ایجاد ایمنی در برابر عفونت ها و بیماری های مختلف، از بدن مادر به واسطه شیر مادر، به نوزاد منتقل شده و سیستم ایمنی نوزاد را تقویت می‌کند.


 

نظریه دیگری که وجود دارد، تاثیر تعامل بین مادر و فرزند به هنگام شیردهی بر رشد مغز کودک است. شیردهی فرآیندی است که باعث نزدیکی فیزیکی عاطفی مادر و فرزند شده و به همین جهت، با تقویت ارتباط عاطفی و احساس امنیت در کودک، به رشد هوش اجتماعی و عاطفی کودک کمک می‌کند. 

همانطور که دیدیم شیر مادر برای نوزاد به منزله‌ی آب حیات است. تغذیه‌ی نوزاد از شیر مادر فواید بی‌شماری دارد که پیشتر نیز به آنها اشاره کرده بودیم. از رشد و نمو بهتر عضلات و استخوان‌ها گرفته تا جلوگیری عوارض و اختلالاتی همچون لاغری مغز. در این بین هستن نوزادانی که به دلایل گوناگونی از خوردن شیر امتناع می‌کنند و شما والدین عزیز حال دیگر می‌دانید که بها ندادن به این موضوع  و نخوردن شیر توسط کودک چه مشکلات جبران ناپذیری را ممکن است برای او در آینده بوجود آورد. به همین دلیل، شما والدین عزیزی که دغدغه‌ی صحت و سلامت فرزند عزیز خود را دارید بهتر است برای رفع این مشکل به سراغ بلاگ " چرا نوزاد شیر نمی‌خورد " رفته و آن را با دقت و وسواس زیاد مطالعه و بررسی نمایید.

 

مطلب های تصادفی