سندرم نوزاد آبی، علل، علائم و درمان

علت آبی شدن پوست نوزاد چیست؟

متهموگلوبینمی که به عنوان سندرم نوزاد آبی نیز شناخته می‌شود، حالتی است که به دلیل کاهش میزان هموگلوبین خون نوزاد، پوست او به رنگ آبی در می‌آید. هموگلوبین نوعی پروتئین موجود در خون انسان است که وظیفه آن در بدن، حمل اکسیژن از ریه به اندام هاست. هنگامی که خون توانایی حمل اکسیژن و رساندن آن به بافت ها و اندام ها را نداشته باشد، کودک سیانوتیک شده و پوست او آبی رنگ می‌شود.

 

علل بروز سندرم نوزاد آبی 

شایع ترین علت بروز سندرم کودک آبی، وجود نیترات در آب مصرفی کودک است. هنگامی که شیر خشک نوزاد با آب حاوی نیترات ترکیب شده و نوزاد از آن بخورد، نیترات در بدن او به نیتریت تبدیل شده و این ماده با اتصال به هموگلوبین، باعث ایجاد متهموگلوبین می‌شود که توانایی حمل اکسیژن را ندارد.

 

علائم سندرم نوزاد آبی چیست؟

شایع ترین نشانه سندرم نوزاد آبی، بی رنگ شدن پوست دست ها، پاها و اطراف دهان است. این حالت به عنوان سیانوز شناخته می‌شود و نشانه دریافت کم اکسیژن در فرد است. سایر نشانه ها و علائم این سندرم به شرح زیر است:

اشکال در تنفس

افزایش ترشح بزاق نوزاد

اسهال و استفراغ

بیحالی

تشنج

از دست دادن هوشیاری

 

یکی از موادی که در تامین هموگلوبین خون و جلوگیری از بروز سندروم آبی، آهن است. میزان این ماده‌ی مغذی چه در دوران کودکی و چه بزرگسالی ارتباط مستقیمی با سلامت دارد به همین دلیل به شما والدین عزیز توصیه می‌کنیم که بلاگ " غذاهای غنی از آهن برای کودکان " را مطالعه فرمایید.

 

چگونه سندرم نوزاد آبی را تشخیص دهیم؟

ممکن است پزشک متخصص اطفالی که کودک شما را معاینه می‌کند، طی معاینات متوالی متوجه ابتلای نوزاد به سندرم نوزاد آبی شود. همچنین والدین باید به پوست نوزاد دقت کنند و مادامی که متوجه تغییر رنگ پوست او به سمت آبی شدند، حتما با پزشک متخصص اطفال ملاقات کنند و تا نوزاد سریعا معاینه شود. پزشک پس از معاینه فیزیکی نوزاد و گوش کردن به صدای قلب و ریه او، ممکن است برای اطمینان از تشخیص، درخواست آزمایشات اضافی از جمله آزمایش خون، اشعه X قفسه سینه (برای مشاهده قلب و ریه نوزاد)، اکوکاردیوگرام (برای بررسی نحوه عملکرد قلب نوزاد)، اشباع اکسیژن خون نوزاد و کاتتریزاسیون قلبی(برای مشاهده مستقیم رگهای خونی و ساختار داخلی قلب نوزاد) را بدهد.

 

از آنجایی که در فصل بهار به سر می‌بریم و در ارتباط با بیماری های مرتبط با نوزادان صحبت می‌کنیم، بهتر است بعد از خوندن این متن به سراغ بلاگ " بیماری‌های شایع کودکان در بهار " بروید.

 

سندرم نوزاد آبی به چه صورت درمان می‌شود؟

با توجه به این که علل بروز سندرم نوزاد آبی متفاوت است، درمان های متفاوتی نیز وجود خواهد داشت. به صورت کلی، عدم مصرف آب نیترات دار برای همه نوزادانی که به بیماری سندرم نوزاد آبی مبتلا هستند، ضروری است. نیترات در آب چاه یا آب لوله کشی موجود است. در مواردی ممکن است پزشک نوزاد مبتلا به نوع خفیف این سندرم را تحت نظر بگیرد تا ز عدم بروز مشکلات سلامتی بیشتر برای نوزاد اطمینان پیدا کند. همچنین در مواردی ممکن است علت بروز سندرم نوزاد آبی، بیماری مادرزادی و ناهنجاری قلب نوزاد باشد که برای اصلاح آن به جراحی نیاز است. در این حالت معمولا نوزاد قبل از یک سالگی عمل شده و عمل موفقیت آمیز در این حالت، به معنی دریافت اکسیژن بیشتر توسط نوزاد بوده که در نهایت نوزاد دیگر آبی رنگ به نظر نمی‌رسد.

 

سخن پایانی

به صورت کلی، سندرم نوزاد آبی بیماری ای نادر بوده و معمولا به دلیل مصرف شیر خشک ترکیب شده با آب آلوده به سطوح بالای نیترات بروز پیدا می‌کند. به همین دلیل ضروری است که حداقل تا یک سالگی کودک خود، به او از آب شیر یا آب چاه ندهید. در صورت بروز این سندرم، نظارت بر نوزاد و مصرف دارو به توصیه پزشک، از بروز عارضه های دیگر جلوگیری می‌کند. نکته حائز اهمیتی که لازم است بدانید، این است که سندرم نوزاد آبی در صورتی که درمان نشود، تهدید کننده زندگی نوزاد است.

 

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دوره نوزادی، آبله مرغان است. این بیماری که به صورت بثورات جلدی در نواحی بدن خود را نشان می‌دهد، می‌تواند علائمی بسیار خفیف و یا برعکس بسیار شدید داشته باشد. اگر نگران ابتلای نوزاد و یا کودک دلبند خود به این بیماری هستید، به شما توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ بلاگ " حقیقت هایی درباره آبله مرغان " بروید.

 

مطلب های تصادفی