چه زمانی کودک من می‌تواند روی شکم خود بخوابد؟

خوابیدن نوزاد روی شکم درست است ؟

به صورت کلی هنگامی که کودکی بتواند به شکم بغلتد و سپس به پشت بازگردد، می‌تواند روی شکم خود بخوابد. با این حال متخصصان توصیه می‌کنند که تا یک سالگی کودک و یا در حالتی که نوزاد به صورت نارس متولد شده است، لازم است که به پشت بخوابد. 

در ادامه با نکاتی در مورد خواب و چرت زدن نوزادان آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که چگونه از ایمنی کودک خود در گهواره یا تخت خواب مطمئن شوید. 

 

در چه زمانی خوابیدن روی شکم برای کودک بی خطر است؟

هنگامی که کودکی به اندازه ای بزرگ شده باشد که بتواند به راحتی و آزادانه به جلو و عقب بچرخد، ممکن است روی شکم خود و به حالت دمر بخوابد و این مسئله در این حالت مشکلی ندارد. در واقع اگر کودک شما می‌تواند به صورت مستقل و به راحتی در خواب تغییر حالت دهد، رو به پایین خوابیدن برای او خوب است. با این حال AAP (آکادمی پزشکی اطفال آمریکا) برای کاهش خطر ابتلا به SIDS (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب) توصیه کرده است که نوزاد را تا 12 ماهگی به پشت بخوابانید. در صورتی که کودک شما برای دمر خوابیدن تمایل نشان داد، نگران نباشید که حتما او را به پشت بچرخانید. نکته کلیدی برای به شکم خوابیدن کودک این است که بتواند خودش را به راحتی در این موقعیت قرار داده یا از آن خارج کند. 

 

فواید خوابیدن نوزاد به شکم

راحتی: در صورتی که نوزاد شما به خوابیدن روی شکم علاقه دارد، حتما یک مزیت بزرگ در این روش یعنی راحتی، وجود دارد و نوزاد شما این را دوست دارد. غلت زدن نوزادان به شکم در خواب بسیار معقول است و برای خیلی از افراد بزرگسال و حتی کودکان راحت تر از به پشت خوابیدن است. اگر کودک شما با خوابیدن به پشت راحت نیست، از خانه یا لانه مخصوص نوزاد استفاده نکنید، زیرا که این وسیله با مرگ نوزادان در خواب ارتباط دارد و بی خطر نیست. 

چرخه های طولانی تر خواب: نوزادانی که به صورت طبیعی و غریزی روی شکم خود می‌خوابند، خواب با کیفیت تر و طولانی تری را تجربه می‌کنند. این مسئله درمورد نوزادان نارس که در وضعیت مستعد نیز قرار می‌گیرند نیز صدق می‌کند. 

 

خطرات خوابیدن زود هنگام نوزاد به شکم

SIDS: گرچه هنوز ثابت نشده است که نوزادانی که به شکم می‌خوابند دچار این سندرم می‌شوند یا خیر، اما نکته لازم توجه این است که نوزادان در 6 ماه اول زندگی خود بسیار آسیب پذیر بوده و این حالت خوابیدن برای آنها خطرناک است. نکته لازم به ذکر دیگر این است که حداکثر 30 دقیقه در روز خواباندن نوزاد به شکم، به تقویت گردن، شانه، بازو و پشت کودک کمک کرده و به این صورت کودک کم کم یاد می‌گیرد به پهلو،جلو و عقب بچرخد، به راحتی بغلتد، حرکت کند و به راحتی نفس بکشد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و جلوگیری از بروز این عارضه به شما پیشنهاد میکنیم که حتما بلاگ " کاهش احتمال خطر مرگ ناگهانی نوزاد "  را با دقت مطالعه فرمایید.

 

خفگی: اگر نوزادی که روی سر خود کنترل کافی را ندارد به شکم بچرخد، ممکن است راه هوایی او بسته شده و نوزاد در خطر خفگی قرار بگیرد. به همین دلیل است که پزشکان اطفال خوابیدن نوزاد به شکم یا پهلو را توصیه نمی‌کنند. به پهلو خوابیدن نوزاد زمینه غلتیدن او به شکم را فراهم کرده و خطرآفرین است. اگر نوزاد شما بعد از 12 هفتگی یا زودتر از این سن به خوابیدن روی شکم تمایل نشان داد، بازوهای او را بیرون قنداق قرار دهید و آنها را مهار نکنید، زیرا در این حالت می‌توانند با استفاده از دست خود راه تنفسی خود را باز نگه دارند و خفه نمی‌شوند.

 

تنفس مجدد: هنگامی که نوزاد روی شکم خود می‌خوابد، ممکن است هوای محبوس شده در تشک را که حاوی مقادیر بالایی از کربن دی اکسید است را دوباره تنفس کنند. پس از این که هوای تازه را تنفس کنند مشکلی پیش نمی‌آید. اما برخی از نوزادان توانایی غلت زدن را ندارند یا دیرتر پاسخ داده و هوشیاری خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل است که تنفس مجدد به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب شبیه است.

 

گرم شدن بیش از حد: دمر خوابیدن ممکن است انتشار گرما و تنظیم دمای بدن را در نوزادان با وزن کم مهار کند. به همین جهت ممکن است نوزاد دچار گرمازدگی شود. برای کاهش احتمال گرمازدگی نوزاد به او پتوی سبک پوشیدنی بپوشانید و سر و صورت او را باز بگذارید. همچنین مراقب علائم گرمازدگی کودک خود همچون عرق کردن قفسه سینه، باشید.

 

بلاگ پیشنهادی ما در این بخش : علت عرق کردن نوزاد در خواب چیست؟

 

انسداد راه هوایی فوقانی: ممکن است کودکانی که به معده می‌خوابند، آب دهن خود را بیرون آورده و به صورت اتفاقی آن را تنفس کنند و راه هوایی فوقانی آنها مسدود شود که در نهایت منجر به خفگی کودک می‌شود.

 

سخن پایانی:

متخصصان بر این باورند که بهترین و ایمن ترین راه برای خواباندن نوزاد تا یک سالگی، خوابیدن او به پشت است. در حالی که هیچ سن دقیقی نیست که بتوان گفت در آن خواب به شکم برای نوزاد یا کودک ایمن است، هنگامی که نوزاد بتواند در نیمه شب به راحتی به شکم خود بچرخد، می‌تواند در همان حالت بخوابد و نیازی به نگرانی و برگرداندن او به پشت وجود ندارد. 

 

سرویس خواب نوزاد یکی از اجزای سیسمونی است که در هنگام خرید به آن توجه ویژه‌ای باید داشت چرا که ارتباط مستقیمی با خواب، آرامش و نهایتا سلامتی فرزند دلبند دارد. در انتهای این نوشته به شما توصیه میکنیم که بلاگ " نکات مهم در خرید سرویس خواب نوزاد " را با دقت مورد مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی