روش های افزایش شیر مادر

چگونه می‌توانیم سبب افزایش ترشح شیر مادر شویم؟

میزان شیر مورد نیاز شیرخواران

تغذیه نوزاد در 6 ماه اول زندگی او، باید تماما از شیر باشد. شیر مادر رای نوزاد شیرخوار، منبع غذایی کاملی بوده و در این بازه سنی، نوزاد نباید هیچ چیز دیگری بجز شیر مادر خود میل کند.

 

لازم است در نظر داشته باشید که با گذر زمان و رشد نوزاد شیرخوارتان، نیاز او به مصرف شیر مادر افزایش خواهد یافت.

 

به نوزاد خود بر اساس اشتهایی که دارد و تقاضایی که از شما می‌کند شیر دهید و به نوزاد اجازه دهید تا مقدار شیر مورد نیازش را به شما نشان دهد. 

 

با بررسی نشانگر‌های رشد، می‌توانید متوجه شوید که نوزاد شما به اندازه کافی رشد داشته و به طبع به اندازه کافی شیر دریافت کرده است یا خیر.

تغذیه در دوران شیردهی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سلامتی و رشد نوزاد است به همین دلیل به شما توصیه میکنیم که حتما بلاگ " غذاهای ممنوع در دوران شیردهی " را مورد مطالعه قرار دهید.

افزایش شیر مادر برای نوزاد چه اهمیتی دارد؟

شیر مادر، کاملترین و بهترین منبع تغذیه‌ای نوزاد است و افزایش شیر مادر به همین جهت برای نوزاد اهمیت بسیاری دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با علل نیاز نوزاد به شیر مادر، بیشتر آشنا شوید:

تغذیه کامل بر اساس نیازهای تغذیه‌ای نوزاد: شیر مادر از این جهت که حاوی مقادیر بالایی از کربوهیدرات، ویتامین‌ها، مواد معدنی، آب و چربی است، به نوزاد در رشد بهتر کمک می‌کند.

 

سازگاری با بدن نوزاد: شیر مادر با سیستم گوارشی بدن نوزاد بیشترین سازگاری را دارد و همچنین توانایی کاهش مشکلات مربوط به حساسیت و آلرژی را نیز دارد. همچنین شیر مادر سازگاری هضمی نیز دارد. به این صورت که با دارار بودن آنزیم‌های گوارشی و فاکتورهایی به هضم بهتر خودش و جذب مواد مغذی در سیستم گوارشی نوزاد کمک کرده و مشکلات گوارشی کودک نظیر گاز معده و اسهال را کاهش می‌دهد. 

 

تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد: شیر مادر به صورت طبیعی، حاوی آتی بادی هایی هست که بدن مادر در مواجهه با بیماری تولید کرده است. نوزاد با مصرف شیر مادر، این آنتی بادی‌ها را دریافت کرده و سیستم ایمنی قوی‌تر خواهد داشت. این آنتی بادی‌ها، بدن نوزاد را در برابر انواع عفوت‌ها و بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

 

تجربه شیر دادن به نوزاد برای اولین بار ممکن است برای همه مادران دلهره آور باشد، به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر حتما به بلاگ " نکات لازم برای اولین شیردهی " مراجعه کرده و آن را مطالعه فرمایید.

 

تقویت ارتباط عاطفی مادر و نوزاد: شیر دادن به نوزاد، به دلیل این که باعث تماس پوست به پوست مادر و نوزاد می‌شود، باعث می‌شود که نوزاد حس امنیت و آرامشی بدست آورد و ارتباط عمیقی نیز با مادر برقرار کند. به این صورت علاوه بر نیاز‌های فیزیکی، نیاز عاطفی او نیز برطرف می‌شود. 

 

وزن سالم نوزاد: از آنجایی که شیر مادر نیازهای تغذیه‌ای نوزاد را به مقدار لازم و نه بیشتر، تامین می‌کند، نوزاد افزایش وزن غیر طبیعی نخواهد داشت و وزن او در محدوده سلامت و متناسب با رشد او افزایش خواهد یافت. 

 

لازم است در نظر داشته باشید که هر مادر و نوزادی، شرایط منحصر به فرد خود را دارند. به همین جهت لازم است تا در صورت بروز هرگونه مشکل در شیردهی، با پزشک متخصص درمورد شیردهی مشورت کرده و راهکار خاصی که بیان می‌کند را اجرا کنید. 

 

در برخی از موارد دیده شده است که نوزاد تازه به دنیا آمده به شیر مادر خود حساسیت سیستماتیک نشان میدهد. آیا از علت این موضوع اطلاعی دارید؟ آیا می‌دانید که برای حل کردن این مشکل چه راهکارهایی وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوالات بهتر است که بلاگ " حساسیت نوزاد به شیر مادر " را مورد مطالعه قرار دهید.

راهکارهایی برای افزایش شیردهی مادر

استراحت کافی و تغذیه مناسب مادر، به افزایش شیردهی کمک می‌کند.

 

تغذیه خوب مادر با مصرف موادی مثل انواع دانه‌ها، جوانه‌ها، سبزیجات و میوه‌هایی که همگی غنی از ویتامین و مواد معدنی هستند، تضمین شده و به افزایش شیر مادر کمک می‌کند. 

 

بدن مادر برای تولید شیر به آب فراوانی نیاز دارد. همچنین بدن مادر نیز نباید کم آب یا دهیدراته باشد.

 

ماساز سینه با حرکات ملایم و استفاده از حوله گرم دقیقا قبل از شیردهی، با افزایش جریان خون در سینه، به ترشح بیشتر شیر کمک می‌کند.

 

شیردهی مکرر به دلیل تحریک ترشح هورمون پرولاکتین در بدن مادر، با ترشح بیشتر شیر کمک می‌کند. درصورتی که نوزاد شما از شیر خوردن امتناع می‌کند، می‌توانید با استفاده از پمپ شیر، شیر خود را خارج کرده و در یخچال نگهدار کنید تا این چرخه تولید و ترشح شیر در بدنتان ادامه داشته باشد. 

 

میزان استرسی که مادر متحمل می‌شود، با میزان شیری که بدنش تولید می‌کند رابطه عکس دارد. به همین دلیل ضروری است تا مادر با تمریناتی مثل مدیتیشن، استرس خود را مدیریت کند و به صورت منظم در طول روز استراحت هایی برای خودش در نظر بگیرد.

 

در انتهای این بخش به شما توصیه میکنیم برای آشنا شدن با بهترین برنامه غذایی جهت افزایش میزان شیر مادر، بلاگ " تغذیه مناسب برای افزایش شیر مادر " را مطالعه کنید.

 
 

مطلب های تصادفی